اولین گزارش آنلاین سلامت روان کاربران ایرانی

اولین گزارش آنلاین سلامت روان کاربران ایرانی
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

سامانه پژوهشی بپرسیم با همکاری وبسایت تخصصی پیام سلامت اقدام به تهیه گزارشی با عنوان «بررسی سلامت روان کاربران ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن» کرده است. این گزارش از این رو ارزشمند است که شاید اولین بررسی سلامت روان در میان کاربران آنلاین و به شیوه برخط باشد.

به گزارش گرداب، سامانه پژوهشی بپرسیم با همکاری وبسایت تخصصی پیام سلامت اقدام به تهیه گزارشی با عنوان «بررسی سلامت روان کاربران ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن» کرده است. این گزارش از این رو ارزشمند است که شاید اولین بررسی سلامت روان در میان کاربران آنلاین و به شیوه برخط باشد.
در این گزارش پژوهشی که به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده است؛ ارتباط میان میزان افسردگی با عواملی همچون جنسیت، سن، سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، میزان ساعات وقت‌گذرانی در اینترنت، وابستگی به دخانیات، میزان بیرون بودن از خانه و تعداد سفر کردن‌های فرد بررسی شده است.
در واقع محقق در این پژوهش بدنبال یافتن پاسخی برای سوالات زیر بوده است:
آیا میزان افسردگی بین زنان و مردان متفاوت است؟
آیا میزان افسردگی بین افراد شـاغل و بیکار متفاوت است؟
آیا میزان افسردگی بین سنین مختلف متفاوت است؟
آیا بین میزان افسردگی و سطح تحصیلات رابطه وجود دارد؟
آیا بین میزان افسردگی و مصرف دخانیات رابطه وجود دارد؟
آیا بین میزان افسردگی و ساعات وقت‌گذرانی در بیرون از خانه رابطه وجود دارد؟
آیا بین میزان افسردگی و نحوه‌ و ساعات وقت‌گذرانی در اینترنت رابطه وجود دارد؟
این پژوهش به روش نمونه گیری کوکران و توسط سیسم پاسخگویی آنلاین وب‌سایت و اپلیکیشن بپرسیم، انجام شد؛ و ۲۱۱ نفر از نمونه مورد تحقیق زن و 213 نفر مرد بودند.
در نهایت به نظر می رسد این گزارش مانند سایر پژوهش های دیگر آنها را تایید کرده و فرضیه های این گزارش پژوهشی عینیت یافته و ارتباط معناداری میان موارد مختلف با میزان افسردگی افراد بدست آمده است.
چنین که در بخشی از نتیجه گزارش آمده است:
سبک زندگی، به‌خصوص در کلان‌شهرها باعث شده است تا مولفه‌های سلامت روانی در افراد کم‌رنگ شود و آسیب‌پذیری نسبت به استرس بیشتر شود. درکنار آسیب‌پذیری بالا نسبت به استرس، تاب‌آوری اجتماعی کاهش یافته و افراد در برابر مسائل و مشکلات از سبک‌های نامناسب برای حل آن‌ها استفاده می‌کنند. انواع  خشونت‌ها به‌خصوص خشونت کلامی به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است و ما نمود این خشونت را در جامعه و اخیرا به‌دلیل دسترسی راحت‌تر افراد به اینترنت و عوامل تسهیل‌گر این خشونت بیش از هرجایی در فضای دیجیتال می‌بینیم. بررسی چرایی و چگونگی این وضعیت در این مقال نمی‌گنجد و برای  دلایل این رفتار و این تغییر باید کارهای زیادی شود، اما آنچه مهم است این آمار بالا و نمود عینی آن در جامعه است؛ که باید چاره‌ای برای آن اندیشید. سلامت روان و رفاه اجتماعی از اصلی‌ترین عوامل شادکامی است و مطمئنن بدون داشتن این‌ها نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا افسردگی کم باشد. همبستگی بالای افسردگی با بیکاری نشان می‌دهد که کارآفرینی برای افراد می‌تواند تا حد زیادی از افسردگی و تبعات آن بکاهد. از سوی دیگر فراهم کردن امکانات تفریحی و سوق دادن افراد به تفریحاتی غیر از پرسه‌زنی بی‌هدف در فضای مجازی تا حدی باعث کاهش این آسیب‌ها می‌شود.
برای مطالعه دقیق تر و دریافت فایل کامل گزارش «بررسی سلامت روان کاربران ایرانی و عوامل تاثیرگذار بر آن» به صفحه دریافت گزارش وب‌سایت بپرسیم (+)مراجعه کنید.
همچنین برای مطالعه جانبی بیشتر درباره این موضوع می‌توانید تگ افسردگی و موضوع سلامت روان را در مجله پیام سلامت دنبال کنید.