سرقت اطلاعات شخصی کاربران توسط برنامه عکاسی سلفی

سرقت اطلاعات شخصی کاربران توسط برنامه عکاسی سلفی
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

یک برنامه ویرایش عکس های سلفی موسوم به Meitu که محبوبیت زیادی دارد، به علت جمع آوری اطلاعات خصوصی کاربران مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گزارش گرداب، این برنامه چینی که از سال 2008 در دسترس است تا کنون میلیاردها بار بارگذاری شده و به خصوص در کشورهای شرق آسیا محبوبیت بالایی دارد.

این برنامه که امکانات زیادی برای ویرایش تصاویر سلفی در اختیار کاربران قرار می دهد به تازگی در آمریکا هم مورد استفاده گسترده قرار گرفته و با استفاده از آن می توان جلوه های تصویری کارتونی به عکس های سلفی اضافه کرد. این برنامه هم با آیفون و هم با گوشی های اندرویدی سازگاری دارد.

بررسی های انجام شده بر روی برنامه مذکور نشان می دهد در درون آن کدهایی مخفی شده که حجم زیادی از اطلاعات ذخیره شده کاربران در گوشی های همراه را به سرورهای در چین و احتمالا دیگر نقاط جهان می فرستد.

کارشناسان امنیتی هشدار می دهند از این اطلاعات می توان برای جاسوسی از کاربران و ارتباطات آنها استفاده کرد. برنامه مذکور می تواند به تقویم، دوربین، موقعیت جغرافیایی، فهرست تماس ها، اطلاعات مربوط به وضوح تصویری نمایشگر، عکس ها، محتوای حافظه یو اس بی و داده های دیگر دسترسی پیدا کند.

به گفته گرگ لینارس، محقق امنیتی این برنامه حتی شماره IMEI هر گوشی را نیز ذخیره و ارسال می کند. IMEI یک شماره سریال 15 رقمی است که کشور سازنده گوشی و مدل آن را مشخص می کند. با این حجم از اطلاعات به سادگی می توان مکالمات افراد را استراق سمع کرد و پیامک های آنها را جمع آوری نمود.

Meitu در واکنش به اخبار یاد شده بیانیه ای منتشر کرده و مدعی شده به امنیت و حریم شخصی کاربران اهمیت زیادی می دهد و تنها اطلاعاتی را جمع آوری می کند که برای ارتقای عملکرد برنامه یاد شده ضروری است. البته مشخص نیست جمع آوری این حجم از داده ها چگونه می تواند به ارتقای امنیت کاربران کمک کند. همچنین این نگرانی وجود دارد که دسترسی هکرها به اطلاعات ذخیره شده کاربران این برنامه می تواند چه مشکلاتی ایجاد کند.