محکومیت یکی از مدیران دارک‌وب به 20 سال زندان

محکومیت یکی از مدیران دارک‌وب به 20 سال زندان
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

در پی هک شدن یک سایت مخفی در وب تاریک توسط اف‌بی‌آی، بحث‌های فراوانی در انگلیس بر سر نقض حریم خصوصی به راه افتاده است.

 به گزارش گرداب، در پی بزرگ‌ترین عملیات هک که توسط اف‌بی‌آی انجام شد، مایکل فلاکیگر دستگیر و به بیست سال زندان محکوم شد. وی مدیر یکی از وب‌سایت‌های مخفی تور به نام Playpen بوده است که خدمات غیرقانونی ارائه می‌داده و صد و پنجاه هزار کاربر داشته است. عملیات اف‌بی‌آی در کانون توجه قرار گرفته و بحث‌های بسیاری درباره آن در گرفته است. در جریان این عملیات، علاوه بر فلاکیگر، 48 همدست وی نیز دستگیر شده‌اند.
 
اف‌بی‌آی در سال 2015 با هک کردن سایت Playpen موفق شد کنترل آن را در دست بگیرد و اجازه داد سایت به مدت چند هفته به فعالیت خود ادامه دهد تا بازدیدکنندگان آن شناسایی شوند. اف‌بی‌آی این فرایند را تکنیک تحقیقات شبکه‌ای می‌نامد – حسن تعبیر اف‌بی‌آی که به هک و استفاده از بدافزار در جریان تحقیقات اشاره دارد.
 
به دلیل مقیاس گسترده کاربران، تکنیکی که اف‌بی‌آی به کار گرفت، جنجال زیادی آفرید. طبق اعلام مامور ویژه اف‌بی‌آی، دانیل آلفین، عملکرد بدافزار محدودتر از آن چیزی بوده که منتقدان می‌گویند. او در سال 2016 در دادگاه شهادت داد: «تکنیک تحقیقات شبکه علیه کاربرانی به کار گرفته شد که به بخش خاصی از سایت Playpen دسترسی پیدا کرده بودند.» علیرغم استفاده مدیران و کاربران سایت از شبکه مخفی تور که برای حفاظت از هویت کاربران طراحی شده، اف‌بی‌آی با هک Playpen موفق شد نشانی واقعی آی پی، نشانی مک و سایر اطلاعات شناسایی تقریبا هزار و سیصد بازدیدکننده سایت را به دست آورد.
 
عملیات اف‌بی‌آی از سوی یکی از کارشناسان فنی اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا به نام کریستوفر سوگوییان، «کاملا بی‌سابقه» توصیف شده و مدافعان حریم شخصی از جمله بنیاد مرزهای الکترونیک، آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند. نزاع بر سر ماده 41 قوانین فدرال رویه جنایی بالا گرفت و منتقدان عقیده داشتند که اقدام اف‌بی‌آی این قانون را به طور گسترده نقض کرده است. وزارت دادگستری سرانجام موفق شد با تغییر قانون، اختیارات گسترده‌ای به مجریان قانون بدهد. قانون توقف هک انبوه که با هدف آغاز بحث ملی درباره هک دولت و به تاخیر انداختن تغییر قانون، تقدیم کنگره شده بود، به موفقیتی دست نیافت.
 
گسترش هک دولتی در سال جدید، یک نقطه اشتعال بزرگ به شمار می‌رود. اگرچه تعبیه درهای پشتی برای هک قسمت‌های رمزنگاری شده که به اجبار دولت صورت می‌گیرد تا حد زیادی طبق دیدگاه‌های دو حزب حاکم در کنگره رد می‌شود، هک قوی‌تر دولتی به عنوان یک راه‌حل، طرفداران بیشتری در کنگره پیدا می‌کند.