خودروهای جدید در برابر حملات سیا آسیب پذیرتر هستند

خودروهای جدید در برابر حملات سیا آسیب پذیرتر هستند
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

کارشناسان امنیتی هشدار می دهند با توجه به استفاده گسترده از برنامه های نرم افزاری و اتصال اتومبیل های تازه به اینترنت، آنها در برابر حملات هکری سازمان سیا آسیب پذیرتر هستند.

به گزارش گرداب، بر اساس اسنادی که هفته قبل توسط سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شد، سازمان سیا قادر به نفوذ به سیستم های رایانه های کنترل خودروهاست و از این طریق می توان جان سرنشینان خودروها را به خطر بیندازد.

این امر باعث نگرانی افرادی شده که به خرید خودروهای هوشمند و خودران که به طور گسترده متکی به شبکه ها وسیستم های رایانه ای هستند، شده است.

کیت والش از Electronic Frontier Foundation (EFF) که در زمینه دفاع از حریم شخصی شهروندان فعالیت می کند، معتقد است: این نگرانی جدی است که در مورد تمامی خودروهای مجهز به رایانه وجود دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که سازمان سیا و نهادهای اطلاعاتی دیگر علاقمند به سواستفاده از این آسیب پذیری ها برای آسیب زدن به مردم نباشند.

وی می افزاید با افزایش اعتماد و استفاده از خودروهای شخصی این مشکل ابعاد بزرگتری پیدا می کند. یکی از این سیستم ها که قابلیت سوءاستفاده را دارد سیستم عامل QNX بلاک بری است که در بسیاری از خودروهای خودران و هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در سال 2016 شرکت خودروسازی فورد از کنار گذاشتن مایکروسافت و استفاده از QNX در تولیدات خود خبر داد.

به نظر می رسد اگر خودروسازان برای ایمن سازی تولیدات خود در برابر حملات هکری فکری نیندیشند باید در انتظار انواع جدیدی از سوانح رانندگی باشیم که در اثر کنترل و دستکاری خارجی سیستم هدایت خودروها رخ می دهد.