مشکلات بزرگ ازدواج های اینترنتی

مشکلات بزرگ ازدواج های اینترنتی
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶

ازدواج های اینترنتی و سایت های همسریابی در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای خانواده ها و فرزندان دلبند آنها در فضای مجازی هستند.

به گزارش گرداب، فعالیتهای اینترنتی در حوزه ازدواج موقعیتی سوء، برای انجام انواع کلاهبرداریها، مزاحمتها و هتک حرمت و حیثیت هموطنان از طریق فریب و دسترسی به اطلاعات شخصی و خانوادگی آنان و نقض حریم خصوصی افراد بویژه بانوان فراهم می سازد.اینترنتی شدن روابط اجتماعی در جامعه امروز ایران بیان کننده این واقعیت است که گپ و گفت ها و مراودات دوستانه در دنیای مجازی به طرز ناباورانه ای در حال تبدیل شدن به فرهنگی پذیرفته شده است. امروزه هموطنان ما استفاده از وسایل ارتباطی مدرن چون اینترنت و رایانه را جزء لاینفک زندگی خود می دانند. دنیای جدید نیز شیوه نوین را برای زندگی می طلبد و از همین رو زندگی نسل جدید با نسل گذشته متفاوت شده است به طوری که بسیاری از افراد ترجیح می دهند امور روزمره و گاه ضروری زندگی خود از جمله ازدواج و تجارت را از طریق اینترنت پیگیری کنند. 

سایت های همسریابی و محیطهای گفتگوی اینترنتی و شبکه های اجتماعی این روزها بستری برای انجام اینگونه فعالیتها فراهم ساخته است. با این که مراجع مسئول مانند وزارت ورزش و جوانان برنامه هائی برای ساماندهی سایتهای مزبور دارند و هشدارهای متعددی نیز در این زمینه از طرف این پلیس داده شده است اما متاسفانه هنوز کاربرانی هستند که به امید باز شدن بختشان و بدون آگاهی یا داشتن اطلاعات لازم، به عضویت این سایت ها در می آیند و دچار آسیب می شوند.در رابطه با اینکه این سایت ها چقدر بتوانند در برقراری و توسعه روابط اجتماعی و یا حل مشکل ازدواج جوان ها موثر باشند طبیعتاً باید در حوزه مربوطه و بوسیله پژوهشگران و متخصصان رشته های مرتبط مانند علوم اجتماعی و روانشناسان بحث و اظهارنظر شود.با اینکه اتکا به اینترنت و فضای مجازی ممکن است در نگاه اول راهی آسان برایهمسریابی تلقی می شود ولی واقعیت آن است که فضای نامطمئن مجازی می تواند فرصتی را برای سوءاستفاده کنندگان نیز فراهم نماید تا با دام افکنی اقدام به کلاهبرداری و فریب و آسیب به متقاضیان این خدمات نمایند.
لذا لازم است که والدین گرامی ضمن همراهی با فرزندان خود در فضای مجازی آگاهی و دانش لازم را بویژه به جوانان و امیدهای آینده خود بدهند تا احتمال آسیب را در این فضا برای خانواده و اطرافیان خود به حداقل برسانند

لازم بذکر است که سایت های همسر یابی که امروزه فعالیت می کنند اغلب بدون مجوز می باشند و عمدتاً نیز محیطی برای سوءاستفاده از افراد شده اند.برخی از سوءاستفادهها، آسیبها و کلاهبردارهای واقع شده در این گونه سایتها به شرح زیر بوده است: 

**با توجه به اینکه مدیران سایت ها به تمامی اطلاعات وارد شده توسط کاربر(نام و نام خانوادگی، کد ملی، آدرس، شماره تماس و ...) دسترسی دارند، می توانند از کاربرانی سوءاستفاده نمایند.
**این سایتها می توانند اطلاعات وارده را در اختیار افراد غیر مجاز قرار دهند.
**در این سایتها اعضا می توانند با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از آنها نمایند.
با توجه به اینکه برای عضویت ویژه در این سایتها نیاز به واریز پول به حساب مدیران سایتها می باشد در بیشتر مواقع مدیران به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نکرده و پول واریز شده آنان را به سرقت می برند.

تهیه و تنظیم: مرکز خدمات روانشناسی آرامش معاونت اجتماعی پلیس کرمانشاه