با کم ترین هزینه شبکه اجتماعی بومی بسازید

با کم ترین هزینه شبکه اجتماعی بومی بسازید
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶

موتور بومی تولید شبکه های اجتماعی با هدف طراحی و پیاده سازی یک شبکه اجتماعی ایرانی، این امکان را به کاربران می دهد که در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه، برای خود شبکه اجتماعی طراحی کنند.

به گزارش گرداب،  آخرین آمارهای منتشر شده نشان می دهد که بالغ بر ۲.۸ میلیارد نفر در دنیا کاربر شبکه های اجتماعی هستند و حدود ۲.۶ میلیارد نفر از طریق موبایل به شبکه های اجتماعی متصل می شوند. براین اساس برآوردها حاکی از آن است که روزبه روز به تعداد کاربران شبکه های اجتماعی افزوده می شود به نحوی که افزایش تعداد کاربران این شبکه ها از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۶ با رشدی ۲۱ درصدی همراه بوده است.

از آنجایی که شبکه های اجتماعی بومی در ایران آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته اند، موضوع حمایت از توسعه شبکه های بومی با هدف افزایش تولید محتوای فارسی در فضای وب و استفاده از ابزارهای بومی در دستور کار قرار گرفته است.

براین اساس سازمان فناوری اطلاعات درجهت تسهیل فرآیند طراحی و پیاده‌سازی شبکه اجتماعی توسط متولیان داخلی، موتور تولید شبکه اجتماعی «موتوشاب» را راه اندازی کرده است.

این موتور تولید شبکه اجتماعی، با تاکید بر امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، تمرکز بر نیازمندی‌های داخلی و معماری قابل توسعه، گزینه ای برای تولید یک شبکه اجتماعی ایرانی است و با وجود آن کاربران می توانند در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه، شبکه اجتماعی خود را طراحی کرده و استقرار دهید.

با کمترین هزینه صاحب شبکه اجتماعی شوید

از آنجایی که فرآیند تولید شبکه‌های اجتماعی فعالیتی بسیار پیچیده است، اکثر فعالان حوزه فضای مجازی قادر به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای تولید شبکه‌های اجتماعی بومی نیستند. براین اساس «موتوشاب» بستری برای تولید و توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی متنوع به صورت سریع‌تر، امن‌تر، با هزینه کمتر و منطبق با نیازهای بومی کشور است. برای هر گروه اجتماعی ایرانی، استفاده از موتوشاب می‌تواند بهترین گزینه برای تولید یک شبکه اجتماعی مطابق با اهداف و سلائق آن گروه باشد.

این موتور با بهره‌مندی از معماری نوین و انعطاف‌پذیر و بر مبنای فناوری‌های متن‌باز (اپن سورس) توسعه داده شده است. موتوشاب انشعابی از موتور «اکسوال» است که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP و پایگاه‌داده MySQL طراحی شده و ضمن برخورداری از جامعه وسیع پشتیبانی و توسعه، قابلیت استقرار روی تمامی سیستم‌های عامل و محیط‌های اجرا را دارد.

یکی از نکات اصلی در تهیه این موتور، توجه خاص به امنیت و حریم خصوصی کاربران است و به این منظور، سازوکارهایی برای کنترل حریم خصوصی و پیشگیری از انواع حملات تعبیه شده است. موتوشاب با برخورداری از معماری مناسب و استفاده بهینه از منابع، می‌تواند از شبکه‌های اجتماعی وسیع و کاربران متعدد، به‌خوبی پشتیبانی کند.

چه گروههایی می توانند شبکه اجتماعی داخلی بسازند

شرکتها و سازمانها، اصناف و گروه‌های صنعتی، جوامع علمی و دانشگاهی، مدارس و مراکز آموزشی، جوامع و گروه‌های هنری، گروه‌ها و باشگاه‌های ورزشی، اقوام، زبان‌ها و نژادها ، هیئت و گروه‌های مذهبی می توانند با استفاده از موتوشاب، شبکه اجتماعی مخصوص خود را پیاده سازی کنند.

برای مثال هر سازمان و شرکت می‌تواند بدون نیاز به تحمل هزینه‌های کلان، در کوتاه‌ترین زمان بستری برای ارتباط مدیران، کارمندان، مشتریان و تمامی ذی‌نفعان خود در قالب شبکه‌های اجتماعی سازمانی فراهم کند. واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها و به طور کل، اصناف و فعالان در حوزه‌های صنعتی مختلف می‌توانند با استفاده از موتوشاب یک شبکه ارتباطی مستحکم و قابل اعتماد، داشته باشند و بهبود چشم‌گیری در نشر اطلاعات تخصصی، افزایش بازدهی و در مجموع، رونق صنعت را تجربه کنند.

موتوشاب این امکان را فراهم می‌کند تا متخصصان و فرهیختگان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، بتوانند در محیطی تخصصی بر بستر وب با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارند.

درهمین حال با استفاده از موتوشاب، هر مدرسه یا مؤسسه آموزشی می‌تواند شبکه اجتماعی مخصوص به خود را برای ارتباط صمیمی و پربازده میان معلمان، دانش‌آموزان و اولیاء برپا کرده و از فواید چنین زیرساختی بهره‌مند شود.

تشکیل شبکه‌های اجتماعی در فضای فرهنگی و هنری از دیگر مزایای راه اندازی شبکه اجتماعی هنری است تا از این طریق ارتباط مردم با شاخه‌های گوناگون هنر تقویت شده و حمایت‌های مردمی از هنرمندان به‌ویژه پای‌بندی عموم نسبت به موضوع حقوق معنوی آثار هنری افزایش خواهد یافت.

با موتوشاب، هر باشگاه و نهاد ورزشی می‌تواند در سریع‌ترین زمان شبکه اجتماعی مخصوص به خود را راه‌اندازی کند و ارتباط نزدیک و صمیمی میان اعضا و هواداران خود و متولیان ورزش کشور را برقرار کنند. از سوی دیگر موتوشاب می‌تواند ابزاری برای تولید شبکه‌های اجتماعی مخصوص به هریک از اقوام، زبان‌ها، گویش‌ها و فرهنگ‌های ایرانی باشد.

هر مسجد، هیئت و تشکل مذهبی می‌تواند با موتوشاب، در کوتاه‌ترین زمان شبکه اجتماعی خود را راه‌اندازی کرده و برای جذب افراد به شرکت در مراسم‌های مذهبی، پاسخگویی به مسائل اعتقادی و جلوگیری از انحرافات دینی به بهترین نحو عمل کند.

درنهایت اینکه هر گروهی از افراد با علاقه‌مندی‌های مشترک می‌توانند با استفاده از موتوشاب، شبکه اجتماعی مخصوص خود را حول موضوعات مورد علاقه خود برپا کند.

نسخه جدید این موتور توسعه شبکه های اجتماعی هم اکنون منتشر شده است که از نظر نسخه قدیمی تقویت شده و با تمامی نسخه‌های پیشین سازگاری دارد.