سرمایه‌گذاری اینتل روی هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری اینتل روی هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶

شرکت اینتل برای توسعه‌ی سریع‌تر هوش مصنوعی و تغییر سیاست‌های داخلی خود، یک میلیارد دلار روی این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش گرداب، برایان کرزانیچ (Brian Krzanich)، مدیرعامل اینتل به تازگی اعلام کرد این شرکت برای پیشرفت هوش مصنوعی، 1 میلیارد دلار روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند. این سرمایه‌گذاری از طریق کمک‌های مالی به استارت‌آپ‌های فعال این حوزه‌ی مانند «دیتا روبات» (Data Robot)، «مایتی اِی‌آی» (Mighty AI) و «لومیاتا» (Limiata)، صورت خواهد گرفت.
اینتل به تازگی متوجه ظرفیت‌های گسترده هوش مصنوعی شده و سعی دارد با تمرکز روی تغییر ساختارهای سازمانی و فناوری به آن دست پیدا کند. به همین منظور تاکنون شرکت‌های «آلترا» (Altera)، «نروانا سیستمز» (Nervana Systems) و «مُودیِس» (Movidius)  را خریداری کرده است. همچنین می‌توان به ایجاد گروه‌های تخصصی هوش مصنوعی به رهبری ناون رائو (Naveen Rao)، مدیرعامل سابق نروانا و تأسیس آزمایشگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اشاره کرد.
کرزانیچ گفت:

اینتل با تحقیق و توسعه و همکاری با کسب‌وکارها، دولت، دانشگاه و دیگر گروه‌ها در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های راه بردی در حوزه فناوری است. ما عمیقاً به اجرایی شدن وعده‌های خود در زمینه‌ی هوش مصنوعی پایبند هستیم. این وعده‌ها انجام تحقیقات در زمینه‌ی محاسبات نرومرفیک1 (neuromorphic computing)، ایجاد معماری‌های جدید و یادگیری الگوها است.

وی ادامه داد:

من باور دارم اینتل به بستری قابل انتخاب برای هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد که قابلیت اطمینان، عملکرد، امنیت و یکپارچگی بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. ما کاملاً از ایجاد یک نقشه راه بهینه‌سازی شده برای پشتیبانی از فعالیت‌های اصلی هوش مصنوعی حمایت می‌کنیم.

اینتل علاوه بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای نیز در بخش خودرو انجام داده است. برای نمونه می‌توان به خرید شرکت «موبایل‌آی» (Mobileye)، به مبلغ 16 میلیارد دلار در ماه مارس اشاره کرد. این خرید به اینتل امکان می‌دهد با استفاده از دید ماشینی، حسگرها، نقشه‌برداری، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی موبایل‌آی روی خودروهای بی راننده‌ای با سطح خودمختاری چهارم به انجام تحقیقات بپردازد. به علاوه می‌توان به همکاری اینتل و وایمو (Waymo) برای ایجاد یک خودروی کاملاً خودمختار اشاره کرد.
از دیگر فعالیت‌های اینتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ساخت نسل بعدی تراشه‌های واحد پردازش دید (VPU Chip) با نام «Movidius Myriad X VPU» که برای بهبود قابلیت پردازش ابزارهای لبه‌ی شبکه مانند پهپادها، هدست‌های واقعیت مجازی، دوربین‌های هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و روبات‌ها ایجاد شده است.
مایکروسافت، اینتل و انویدیا با سرمایه‌گذاری 102 میلیون دلاری، از استارت‌آپ کانادایی «المنت اِی‌آی» (Element AI) حمایت می‌کنند که توسط یکی از پیشگامان یادگیری ماشینی به نام یاشیوا بنگیا (Yoshua Bengio) تأسیس شده است.
مایتی اِی‌آی از سوی اینتل، گوگل و اکسنچر (Accenture) 14 میلیون دلار کمک‌هزینه‌ی مالی دریافت کرد.

____________________________

1-  اصطلاح محاسبات نورومورفیک اولین بار در اواخر دهه‌ی 1980 مطرح شد و به سامانه‌های یکپارچه‌سازی شده در مقیاس‌های بسیار بزرگ گفته می‌شود که دارای مدارهای آنالوگ بوده و با تقلید از معماری موجود در شبکه‌ی عصبی موجودات زنده فعالیت می‌کنند.