تمام زمین تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای جهانی روسیه

تمام زمین تحت پوشش اینترنت ماهواره‌ای جهانی روسیه
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

سازمان فضایی روسیه (روسکوسموس) در نظر دارد تا ۸ سال آینده تمامی کره زمین را تحت پوشش اینترنت و تلفن همراه قرار دهد.

به گزارش گرداب، درحال حاضر اینترنت جهانی در انحصار چند شرکت خصوصی آمریکایی است که بسیاری از نقاط کره زمین را پوشش نمی‌دهد اما روسیه به‌زودی این انحصار را از بین خواهد برد.

روسکسموس در مدت هشت سال آینده بیش از ۳۰۰ ماهواره ویژه در فاصله ۸۷۰ کیلومتری سطح زمین قرار می دهد. این پروژه ارتباطاتی تلفن همراه و اینترنت «اِفیر» نام‌گذاری شده است و این امکان را فراهم می‌کند که در دورترین نقطه زمین تنها با استفاده از یک تلفن همراه معمولی، کاربران به راحتی به اینترنت پرسرعت و خط تلفن دسترسی داشته باشند و نیازمند هیچگونه نرم افزار و سخت افزار خاص نیست.

به گفته کارشناسان، اجرای این پروژه به اقتصاد روسیه کمک می‌کند که به معنای واقعی دیجیتالی شود. پروژه افیر یکی از اهداف مهم ولایمیر پوتین در دوره جدید ریاست جمهوری‌اش است که تمامی صنایع انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، پزشکی، آموزش و پرورش، مسکن و خدمات اجتماعی را متحول خواهد کرد.

به عنوان مثال تا چند سال دیگر با بهره‌گیری از این فن‌آوری منحصر بفرد ماهواره‌ای، در لحظه تصادف خودروها در بزرگراه ها و یا دورترین نقاط روسیه بلافاصله کوادکوپتر پلیس در صحنه حادثه حاضر خواهد شد و به جای نیروی فیزیکی پلیس خدمات لازم را ارایه خواهد کرد.
برای اجرای این پروژه بزرگ، سرمایه‌گذاری نجومی ۳۰۰ میلیارد روبل (۵میلیارد دلار) در نظر گرفته شده که قرار است تمامی بودجه آن توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی تامین شود و دولت روسیه در تامین مالی آن نقشی نخواهد داشت.