تاثیرات شبکه های اجتماعی برکودکان و نوجوانان

تاثیرات شبکه های اجتماعی برکودکان و نوجوانان
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۷

یکی از تحولات عصر ما اوج گیری شبکه های اجتماعی و کاربردهای آنها در حوزه ها و زمینه های مختلف است. این شبکه های اجتماعی از هر نوعی که هستند تاثیرات منفی و مثبتی از خود بر جای گذاشته اند.

به گزارش گرداب، «شبکه اجتماعی» ابزاری برای ارتباط مردم، به اشتراک گذاشتن عکس و مطلب و محتوا، تشکیل دادن عرصه ای برای تبادیل دیدگاه و دیگر کاربردهای ریز و درشت دیگر است.

فیسبوک، توئیتر، واتس اپ، تامبلر، اینستاگرام، پین ترست، اسکایپ، یوتیوب، وایبر و اسنپ چت محبوب ترین شبکه های اجتماعی در دنیا محسوب می شوند. برخی از بازی های رایانه ای همچون ورد آف وارکرافت، لیگ آف لیجند، کلش آف کلنز و سیمز نیز در زمره مهم ترین ها و محبوب ترین بازی های رایانه ای قرار دارند. کاربران جوان و کم سن و سال با این نوع بازی ها با دیگر افراد ارتباط برقرار می کنند.

سایت های چت و گفتمان نیز راهی بسیار محبوب برای کودکان و نوجوانان جهت برقراری ارتباط با دیگران به خصوص کسانی است که با آنها قصد دارند به صورت اینترنتی وارد یک بازی شوند.

استفاده از شبکه های اجتماعی به معنای آپلود و به اشتراک گذاشتن محتواهایی است که موارد زیر را دربرمی گیرد:

* ایجاد پروفایل های آنلاین

*ارسال نظر (کامنت) و ایجاد گفتمان(چت)

*بارگذاری عکس و ویدئو

*به اشتراک گذاشتن لینک

*تگ کردن عکس و محتوا

*تغییرات و به اشتراک گذاشتن اصلاحات بازی

*دوباره ترکیب کردن و تغییر محتویات و بارگذاری دوباره آن

فرزند شما از شبکه های اجتماعی چه می گیرد؟
شبکه های اجتماعی جنبه حیاتی زندگی خلاقانه کودکان و نوجوانان محسوب می شود. آنها از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند تا اوقات خوشی داشته باشند، دوست جدید پیدا کنند، علائق خود را به اشتراک بگذارند، با افراد جدید آشنا شوند و کارهای دیگری را انجام بدهند.

رسانه های اجتماعی می توانند کودکان و نوجوانان را به جوامع جهانی آنلاین براساس منافع مشترک متصل کنند. مثلا کودکان و نوجوانانی که دارای معلولیت و یا شرایط خاص فیزیکی هستند، با استفاده از شبکه های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. این مورد در رابطه با فرهنگی خاص نیز صدق می کند.

این رسانه های اجتماعی انواع سایت ها را نیز در بر می گیرند، سایت هایی که در آن می توانید انواع محتوا درباره بازی های رایانه ای، سریال های تلویزیونی، موسیقی و سرگرمی پیدا کنید.

موارد مثبتی که فرزند شما می تواند از شبکه های اجتماعی بگیرد اینها هستند:

سواد رسانه ای دیجیتال: جستجو و آزمایش موارد مختلف در شبکه های اجتماعی به فرزند شما کمک می کند اطلاعات فراوانی پیرامون حوزه های مختلف به دست بیاورد و مهارت های جدیدی بیاموزد. او نیاز به این دارد که از حضور در فضای مجازی لذت ببرد و منتفع شود. اما خیلی باید مراقب بود که او در این شبکه های اجتماعی با خطرات بزرگ روبرو نشود.

یادگیری مشارکتی: فرزند شما می تواند از شبکه های اجتماعی به منظور اهداف آموزشی و تحصیلی استفاده کند، خواه به صورت رسمی از سوی مدرسه باشد و خواه به صورت شخصی.

خلاقیت: کودک شما به وسیله برخی از موارد در شبکه های اجتماعی همچون تصاویر و برخی از فیلم های آموزشی خلاقیت خود را به کار بیندازد.

بهداشت روان: ارتباط درست با خانواده و دیگر دوستان در شبکه های اجتماعی می تواند تاثیری مثبت بر روی ذهن فرزند شما داشته باشد و وی را به سمت ارتباطات صمیمی تر سوق دهد.

خطرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می توانند خطرات متعددی را نیز درون خود داشته باشند که شامل موارد زیر هستند:

*مورد خطاب گرفتن کامنت های تهدید کننده، خشن و جنسی

*نمایش تصاویر مستهجن و غیراخلاقی

*انتشار تصویر و یا فیلم غیراخلاقی از کودک و یا نوجوان از سوی دیگران و یا حتی خودش

*به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با افراد غریبه همانند شماره تلفن، تاریخ تولد و محل سکونت

*آزار و اذیت سایبری

*در معرض استفاده تبلیغاتی قرار گرفتن

*هک شدن حساب کاربری فرزند شما و سواستفاده از اطلاعات شخصی او

مرور خطرات رسانه های اجتماعی
صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده از آن بهترین راه برای پیشگیری از به وجود آمدن هر گونه خطر برای فرزند شماست.

صحبت کردن این فرصت را به شما می دهد تا در زمینه های زیر به فرزند خود کمک کنید:

*چگونه در شبکه های اجتماعی صحبت کند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند

*متوجه شود که برخی از رفتارها در شبکه های اجتماعی چقدر خطرناک هستند

*متوجه این موضوع شود که چقدر انتشار اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی خطرناک است

*هرگونه رفتار نامتعارف و زشت را به سرعت با والدین خود در میان بگذارد

*یاد بگیرد در برابر افرادی که اطلاعات شخصی او را می خواهد چگونه رفتار کند

با فرزند خود همراهی کنید
در رابطه با شبکه های اجتماعی و استفاده فرزند شما از آن می توانید رفتارهای دیگری از خود نشان بدهید. مثلا فرزند خود را مورد سوال قرار بدهید و از او بپرسید بیشتر در چه زمینه هایی علاقه مند است تا در شبکه های اجتماعی مطلب و عکس ببیند. او را مورد سوال قرار بدهید که بیشتر با کدام شبکه اجتماعی راحت تر است. باید مشخص شود که آیا شبکه اجتماعی که کودک یا نوجوان استفاده می کند مناسب سن او هست یا خیر. برخی از شبکه های اجتماعی محدودیت سنی دارند و استفاده از آنها برای سنین پایین مجاز نیست. به عنوان مثال افراد زیر 13 سال مجاز به استفاده از اینستاگرام و فیسبوک نیستند. البته خوب می دانیم که دروغ گفتن در شبکه های اجتماعی راحت ترین کار ممکن است مثلا یک فرد 12 ساله می تواند خود را 20 ساله جا بزند. برخی دیگر از شبکه های اجتماعی همانند یوتیوب ورژن های کودکان و نوجوانان را هم دارند که مناسب هستند.

ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان
شبکه های اجتماعی روز به روز گسترده تر می شوند و به همین ترتیب خطرات موجود در آنها نیز افزایش می یابد. این شبکه ها هر چقدر گسترده تر شوند محدود کردن آنها برای کودکان و نوجوانان به همان ترتیب سخت تر می شود. گاهی اوقات قدغن کردن آن غیر ممکن به نظر می رسد. اگر این شبکه های اجتماعی را برای کودکان ممنوع کنید، در واقع او را بیشتر تحریک می کنید که به سراغ آن برود. پس بهتر است همان راه های پیشگیرانه را در پیش بگیرید.

راهنمای استفاده از شبکه های اجتماعی
برخی از کتابچه های راهنمای استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به فرزند شما می آموزد چگونه از آنها استفاده کند.

«راهنما» می تواند شامل موارد زیر باشد:

*زمان مناسب برای استفاده از شبکه های اجتماعی

*ارزیابی این موضوع که آیا استفاده از آن در زمان انجام تکالیف یا صرف غذا منطقی هست یا خیر

*مکان مناسب استفاده

*نکاتی درباره ارسال کامنت و محتوا

کودکان و نوجوانان به این نکات نیز باید بسیار توجه داشته باشند:

*هرگز عکس و فیلم خود و دیگران را در شبکه های اجتماعی بارگذاری نکنند

*درباره اطلاعات شخصی شان کاملا محتاط باشند

*هرگز با کامنت هایی که درخواست ملاقات حضوری دارند موافقت نکنند

*هرگز رمز ورود و نام کاربری خود را به دیگران ندهند

*وقتی در مکان های عمومی و از کامپیوترهای عمومی برای وارد شدن به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، حتما پس از پایان کارشان از حساب کاربری خارج شوند

*افرادی را که نمی شناسد به سرعت بلاک کند

*در صورت مواجه شدن با تهدید و توهین به سرعت والدین خود را در جریان بگذارد

*درخواست دوستی کسانی را بپذیرند که آنها را می شناسند
منبع: جام جم