امنیت در اینترنت 5G آسیب پذیرتر است

امنیت در اینترنت 5G آسیب پذیرتر است
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷

اینترنت 5G بر اساس پروتکل‌های امنیتی و استانداردهای اینترنتی عمل نخواهد کرد و به همین دلیل امنیت سایبری کاربران به خطر خواهد افتاد.

به گزارش گرداب، محققان به تازگی از آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی جدیدی در نسل پنجم اینترنت 5G خبر داده‌اند که ممکن است در آینده امنیت سایبری و حریم خصوصی کاربران را به خطر بیاندازد.

از آنجا که اخبار نسل جدید اینترنت 5G در گوشه و کنار جهان منتشر شده و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن هستند، کشورهای زیادی با همکاری بزرگترین اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت هستند.

اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد. در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک بدنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت 5G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

حالا به تازگی برخی از محققان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری و فناوری مدعی شده‌اند که نسل پنجم شبکه اینترنت 5G دارای دو آسیب پذیری و حفره امنیتی است که ممکن است امنیت سایبری کاربران و مشترکان متصل به اینترنت را به چالش بکشاند و به مخاطره بیاندازد.

به گفته این کارشناسان، شبکه اینترنت پرسرعت 5G که مدتهاست به شدت تبدیل به یکی از ترندهای روز برای اپراتورهای مخابراتی شده است و هر یک از این شرکت ها نیز درصدد هستند تا با همکاری غول های تکنولوژی و دولت‌های مختلف، بتوانند زیرساخت های لازم برای توسعه این فناوری را ایجاد و شبکه پرسرعت اینترنت 5G را راه اندازی کنند، بر اساس پروتکل‌های امنیتی و استانداردهای اینترنتی عمل نخواهد کرد و همین امر نیز امنیت سایبری و محافظت از حریم خصوصی کاربران متصل به آن را زیر سوال خواهد برد.

آنها با بهره گیری از یک تکنیک رمزنگاری جدید دریافته و اعلام کرده اند که اینترنت 5G تحت تاثیر نحوه ضعیف پیاده سازی استانداردهای کنونی احتمال دارد که موجب تحمیل هزینه های اضافی برای استفاده کاربران از اینترنت شود.

یکی دیگر از ضعف‌های امنیتی شبکه اینترنت همراه 5G، آن است که راه را برای هکرها و مجرمان سایبری برای ردیابی و تعیین موقعیت مکانی کاربران باز می‌گذارد و این امر حریم خصوصی و اطلاعات شخصی و هویتی آنها را به شدت به مخاطره می‌اندازد.

آنها همچنین مدعی شده‌اند که دستگاه و ابزارهای پیشرفته برای ردیابی افراد بدون شک امنیت کاربران شبکه 5G را تهدید خواهد کرد. آنها ضمن اشاره به چالش‌های پیش روی اپراتورهای مخابراتی و کاربران شبکه اینترنت 5G، نتیجه‌گیری کردند که هم اکنون تمامی دست اندرکاران، سازمان‌های رگولاتوری و تنظیم مقررات و نهادهای مسئول در قانون گذاری اینترنتی موظف خواهند بود با رعایت تمامی مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران، استاندارد و پروتکل‌های امنیتی جدیدی را وضع کنند تا تمامی چالش های ممکن برطرف شود.

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم 5G هستند. نسل پنجم شبکه اینترنت تلفن همراه، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

منبع: ایتنا