هک چند ثانیه‌ای گوشی و تبلت با سوءاستفاده از بلوتوث

هک چند ثانیه‌ای گوشی و تبلت با سوءاستفاده از بلوتوث
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

شرکت Armis security می‌گوید برخی گوشی‌ها و لپ تاپ‌ها به علت وجود یک آسیب پذیری در استاندارد بلوتوث در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش گرداب، آسیب پذیری یادشده BlueBorne نام گرفته و موجب می شود تا بدون اتصال دو وسیله از طریق بلوتوث بتوان به آنها نفوذ کرد یا بر رویشان بدافزار نصب نمود.

این روش نفوذ به خصوص گوشی های اندرویدی و همین طور سیستم عامل مایکروسافت را در معرض خطر قرار می دهد. گوگل و مایکروسافت برای حل مشکل یادشده وصله هایی عرضه کرده اند. وصله گوگل مربوط به سیستم عامل های 7 و 6 اندروید است. البته اپل و سیستم عامل iOS 10  آن در معرض خطر نیستند. اما نسخه 9.3.5 به قبل سیستم عامل یادشده هم از این طریق قابل آلوده شدن هستند.

نکته جالب این است که از این روش می توان برای آلوده کردن سیستم عامل لینوکس هم استفاده کرد. البته اطلاع رسانی در این زمینه دیرتر از اطلاع رسانی در مورد دیگر سیستم عامل ها صورت گرفته است. بنابراین برخی مدل های ساعت هوشمند، تلویزیون های هوشمند و غیره هم به این شیوه می توانند مورد حمله قرار بگیرند.

باتوجه به اتکای این روش حمله به استاندارد بلوتوث، ابزار الکترونیکی که در فاصله چندمتری منبع حمله باشند و قابلیت بلوتوث آنها فعال باشد در معرض خطر هستند. با استفاده از این روش تنها چند ثانیه زمان برای سرقت اطلاعات گوشی و لپ تاپ هدف لازم است.