جزئیات اختصاص جایزه جامعه اطلاعاتی به شبکه علمی ایران

جزئیات اختصاص جایزه جامعه اطلاعاتی به شبکه علمی ایران
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸

دلیل اختصاص لوح تقدیر جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-۲۰۱۹) در گروه علوم پایه E-Science به پروژه شبکه علمی ایران، تشریح شد.

به گزارش گرداب، جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-۲۰۱۹) در حوزه E-Science به دلیل طراحی و اجرای پروژه شبکه علمی به ایران اعطا شد.

در این اجلاس که با حضور مدیران ارشد فناوری اطلاعات ارتباطات از سراسر جهان شامل وزرا و معاونین وزرای ارتباطات کشورهای مختلف در سالن سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، تندیس و لوح تقدیر جایزه جامعه اطلاعاتی (WSIS-۲۰۱۹) به دلیل طراحی و اجرای پروژه شبکه علمی ایران (شعا) اهدا شد.

در این مراسم که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و هیئت رسمی از جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند، از میان بیش از ۱۱۰۰ پروژه، از جمله ۶ پروژه معرفی شده جمهوری اسلامی ایران، در ۱۸ گروه از سراسر جهان که برای دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۹ رقابت می‌کردند، درنهایت ۹۰ پروژه به مرحله دوم راه یافتند و در این میان شبکه علمی ایران به عنوان تنها پروژه ایرانی از میان پروژه‌ها و طرح‌های مرتبط با ICT با کسب بالاترین امتیاز، موفق به دریافت جایزه E-Science این دوره WSIS شد.

در این مراسم هولیون ژائو دبیرکل اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) با اشاره به ۱۰ ساله شدن جایزه بین المللیWSIS گفت: همکاری کشورها برای ایجاد جامعه امن ارتباطی باعث نوآوری و همکاری بیشتر بین کشورهای دنیا می‌شود.

در همین حال محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اعلام کسب موفقیت ایران در این اجلاس گفت: جایزه ویژه «جامعه جهانی فناوری اطلاعات» به ایران رسید. در اجلاس WSIS ۲۰۱۹ شش کاندیدا داشتیم که برای پیشرفت قابل توجه «شبکه علمی ایران» برترین جایزه را برنده شدیم. شادی همکارانم دیدنی بود و البته چهره نمایندگان کشورهایی که فکر می‌کردند تحریم‌هایشان مؤثر است.

طرح شبکه علمی ایران (SHOA) در سال ۹۵ طی توافق نامه‌ای میان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز به کار کرد و هدف آن ایجاد شبکه ای جامع، جهت حمایت از نیازهای جوامع تحقیقی و آموزشی به عنوان زیرساخت سند بالاسری نقشه جامع علمی کشور، بین دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، مراکز آموزشی و درمانی و حوزه‌های علمیه است.