دلیل عدم تحقق دولت الکترونیک در بستر پیام‌رسان‌های بومی

دلیل عدم تحقق دولت الکترونیک در بستر پیام‌رسان‌های بومی
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت زیرساخت مدتی قبل گفت «پیام‌رسان‌های بومی تا دو هفته دیگر خدمات دولت الکترونیک را ارائه می‌دهند» با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعلام خبر، این وعده هنوز محقق نشده است.

به گزارش گرداب، به دستور وزیر ارتباطات قرار شد بستر ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام‌رسان‌های بومی فراهم شود، این تکلیف وزارت ارتباطات هنوز اجرایی نشده اما دلیل آن ربطی به وزارتخانه ارتباطات ندارد، مسئله اصلی آمادگی نداشتن سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای ارائه خدمات خود از طریق دولت الکترونیک به پیام‌رسان‌ها است.

 مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره این وعده و علت محقق نشدنش توضیح داد: اکنون پیام‌رسان‌های بومی برای ارائه خدمات دولت الکترونیک، با سازمان فناوری اطلاعات در ارتباط هستند و به یکدیگر متصل شده‌اند. در واقع اتصال فیزیکی انجام شده و حتی دو سرویس نیز برای ارائه آماده است.

حمید فتاحی در ادامه این توضیح بیان داشت: بنا بر خبری که اعلام کردم قرار بود ظرف همان مدت انجام شود، مشکل و مانع اصلی تحقق آن، ارائه نشدن خدمات سازمان‌های مختلف بر بستر دولت الکترونیک به پیام‌رسان‌ها است. زمانی که خدمات مختلف به دولت الکترونیک متصل شوند، مردم برای دسترسی به آن می‌توانند از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند. موقعیتی که به این واسطه ایجاد می‌شود هم گامی در توسعه الکترونیکی شدن خدمات و هم عاملی برای تکمیل خدمات پیام‌رسان‌ها است. البته باید به این نکته توجه داشت که این خدمات انحصاری برای پیام‌رسان‌ها ایجاد نمی‌کند بلکه در کنار مسیرهای دیگر کاربران می‌توانند از طریق پیام‌رسان‌ها هم به خدمات دولت الکترونیک دست پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: تعداد زیادی از سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها باید خدمات‌شان را بر بستر دولت الکترونیک ارائه می‌دادند که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده و در واقع این از مشکلات پیش روی تحقق دولت الکترونیک است.

رئیس جمهوری به وزارت ارتباطات تکلیف کرده‌اند هر ماه، یک خدمت به دولت الکترونیک متصل شود. وزیر ارتباطات نیز بر این موضوع اصرار دارد و اتصال خدمات الکترونیک به پیام‌رسان‌ها را تکلیف وزارت ارتباطات می‌داند. به همین جهت شرکت ارتباطات زیرساخت نیز به عنوان مجری پیگیر ماجراست و تمام تلاشش را برای تحقق آن به کار می‌گیرد.

معاون وزیر در انتها به همکاری برخی دستگاه‌ها با پیام‌رسان‌ها مانند جمعیت هلال احمر و پیام‌رسان گپ برای مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: این امکان ایجاد شده تا مردم بتوانند در مواقع بحران، از این طریق با هلال احمر ارتباط برقرار کنند، در همه دنیا یکی از کاربردهای پیام‌رسان‌ها کمک به ارتباطات سریع و به موقع در مواقع بحران است.

منبع: ایتنا