اتهام به ایران برای حملات سایبری روی بحرین

اتهام به ایران برای حملات سایبری روی بحرین
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

وال استریت ژورنال در گزارشی ایران را متهم به حملات سایبری روی بحرین کرد.

به گزارش گرداب، براساس گزارش منتشر شده در مجله وال استریت ژورنال، به نظر سایت‌های مهم زیرساختی دولت بحرین در هفته‌های اخیر از سوی مقامات دولتی ایران هک شده‌اند. این کشور آخرین قربانی دولتی حملات سایبری بین‌المللی به دلیل افزایش تنش‌ها در خلیج فارس بوده است.

وال استریت ژورنال مدعی شد که نفوذها و تهاجم‌های سایبری مشکوک ایران بالاتر از سطح طبيعي فعاليت سايبری ايران در منطقه، موجب نگرانی در مورد حملات سایبری تهران با افزایش تنش‌ها شده است.

این مجله در مقاله خود نوشت:
" به گفته یکی از مقامات آشنا با موضوع، هکرها به سیستم‌های آژانس امنیت ملی بحرین – اصلی‌ترین اداره تحقیقات جنایی این کشور – به همراه وزارت کشور و دفتر معاون نخست وزیر نفوذ کردند."

اگرچه هیچ اثباتی درمورد اجرای این حمله از سوی تهران وجود ندارد، اما مقامات اطلاعاتی ایالات متحده دولت ایران را متهم اصلی می‌نامند. با این حال، بحرین به‌طور قطعی ادعا نکرد که این حمله از سوی ایران انجام شده است. این کشور جزیره‌ای، پس از برگزاری نشست راهبردی دریایی میان قطر و ایران در تهران، ایران را به ایجاد هرج و مرج در منطقه و توطئه با قطر برای براندازی وحدت ملی متهم کرده بود.

با توجه به ادعای حمله سایبری، میزان خسارات زیرساخت‌های بحرین هنوز مشخص نشده است. مقامات دولت ایران در مورد این اتهامات واکنشی نشان ندادند؛ اما به‌صورت مداوم مدعی شدند که همسایگان خود را هک نکرده‌اند.

ایالات متحده، از تکنیک‌ها و ابزارهای نظامی غیرارتدوکس برای به دست آوردن اطلاعات و جلوگیری از تنش در منطقه استفاده کرد.

وال استریت ژورنال در مقاله قبلی خود اظهار داشت:
" در ماه ژوئن 2019، فرماندهی سایبر ارتش آمریكا با هماهنگی فرماندهی مركزی در خاورمیانه حملات سایبری علیه سیستم‌های رایانه‌ای گروه اطلاعاتی ایران برای كنترل پرتاب موشك و راکت ترتیب داده بود. "

بحرین، به عنوان یک نقطه راهبردی برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه، محلی برای فرماندهی مرکزی و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود.

اتهام علیه دولت ایران علاوه بر ارسال پیام به دولت بحرین و متشنج کردن اوضاع در خلیج فارس، پیام‌هایی هشداردهنده به ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی مبنی بر احتمال واقعی بودن حملات سایبری دولتی به عنوان واقعیت جنگ نظامی و سیاسی بود. نفوذ در بحرین، نشانه تشدید و تجاوز بیشتر در منطقه خلیج فارس – با متهم شدن هر کشوری – است. با توجه به اینکه هیچ شاهد فیزیکی وجود ندارد، اما شناسایی منشأ حملات سایبری کار دشواری است.

وال استریت ژورنال در ادامه مقاله خود خاطرنشان کرد:
" رهبران منطقه‌ای در خلیج فارس – و مقامات امنیتی در آمریکا – معتقدند که ایران فعالیت سایبری مخرب خود را ارتقا داده است، زیرا تنش‌ها به دلیل وقوع یکسری حوادث در خاورمیانه از جمله قدرت‌نمایی آمریکا و ایران به‌خاطر برنامه هسته‌ای تهران و تحریم‌های واشنگتن افزایش یافته‌اند. "

این مجله افزود:
" در ماه ژوئیه امسال، مقامات بحرین نفوذهایی را به اداره برق و آب خود شناسایی کردند. هکرها سیستم‌هایی را قطع کردند که به عقیده مقامات بحرینی آزمایشی از توانایی ایران برای ایجاد اختلال در كشور بود. آنها فرماندهی و کنترل برخی سیستم‌ها را در اختیار گرفتند. "

با این حال، با توجه به اطلاعات به اشتراک گذاشته شده از سوی ایالات متحد، وزارت داخلی بحرین با انتشار بیانیه‌ای اطمینان داد که محافظت از منافع بحرین و خدمات عمومی اساسی در برابر حملات سایبری بیرونی پیشرفته تقویت شده است.

2 مقام سابق آمریكایی آشنا با موضوع با تأیید نفوذهای سایبری در بحرین گفتند که هکرها حداقل به 3 نهاد نفوذ کرده‌اند.

به گفته وال استریت ژورنال، یکی از مقامات اعلام کرد که نفوذها مشابه 2 هک در سال 2012 بودند که «RasGas»، شرکت گاز طبیعی قطر را به حالت آفلاین درآورد و داده‌های رایانه‌های متعلق به شرکت ملی نفت آرامکو عربستان سعودی – حمله‌ای ویرانگر با تکیه بر ویروس قدرتمند شمعون – را پاک کرد.

دولت بحرین توضیح داد که علاوه بر پروتکل موجود، در نیمه اول سال 2019 مقامات به‌طور موفقیت‌‎آمیزی از بیش از 6 میلیون حمله و بیش از 830 هزار ایمیل مخرب جلوگیری کردند. اما این حملات تاکنون منجر به خرابی یا اختلال در سرویس‌های دولتی نشده است.

بسیاری دولت‌های منطقه مانند : عربستان سعودی و امارات متحده عربی میلیون‌ها دلار روی دفاع سایبری خود در برابر این نوع حملات هزینه کرده‌اند.

نورمن رول (Norman Roule)، مدیر سابق اطلاعات ایران در دفتر اطلاعات ملی آمریكا در گفتگو با وال استریت ژورنال اظهار داشت:
" این نوع جدید حملات به نظر ادامه‌دار هستند؛ در چند سال اخیر، ایران سری جدید حملات روی زیرساخت‌های دولتی در خلیج فارس را انجام داده است. "

براساس این گزارش، 3 شرکت امنیت سایبری واقع در ایالات متحده علائمی را مشاهده کردند که نشان می‌داد جمهوری اسلامی بر حملات سایبری روی منافع آمریکایی، ایمیل‌های اسپیر فیشینگ، بخش انرژی آمریکا مانند نفت و گاز و خود دولت این کشور تمرکز کرده است.

پیشتر وزارت امنیت داخلی ایالات متحده درمورد احتمال واقعی بودن این حملات به دلیل افزایش تنش‌ها بین 2 كشور هشدار داده بود.

کریس کربز (Chris Krebs)، یکی از مقامات سابق وزارت امنیت داخلی گفت:
" این کشور قبلاً نیز تمایل خود را برای تخریب و نابودی نشان داده بود. آنها این کار را به‌صورت منطقه‌ای انجام داده بودند. اگر حساب آنها تغییر کند، می‌توانند فعالیت خود را جهانی کنند. "

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریكا خطاب به وال استریت ژورنال بیان کرد:
" ایران از اهدافی در خاورمیانه برای آزمایش قابلیت‌های خود پیش از شروع استفاده می‌کند. آنها معلمان خوبی دارند؛ روس‌ها به ایرانی‌ها کمک می‌کنند. "