افزایش مصرف اینترنت در جهان!

افزایش مصرف اینترنت در جهان!
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

در دوره‌ای که به علت کووید-۱۹ بسیاری از ما خانه نشینی را بجای حضور در جامعه انتخاب کرده‌ایم، اینترنت ثابت، اینترنت موبایل و اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل به ابزارهای اصلی ما شده‌اند.

به گزارش گرداب، با شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف، بسیاری از مردم خانه نشین شدند که این موضوع مصرف اینترنت را به شدت افزایش داد و فشار مضاعفی به شبکه اینترنت وارد شد. بر اساس جدیدترین اطلاعات، مصرف اینترنت جهانی در ماه مارس افزایشی ۳۰ درصدی را تجربه کرده، اما دولت‌ها و اپراتورهای موبایل چگونه با همکاری یکدیگر منابع موردنیاز را تامین می‌کنند؟

در دوره‌ای که به علت کووید-۱۹ بسیاری از ما خانه نشینی را بجای حضور در جامعه انتخاب کرده‌ایم، اینترنت ثابت، اینترنت موبایل و اپلیکیشن‌های موبایل تبدیل به ابزارهای اصلی ما شده‌اند. میلیاردها نفر در سراسر جهان از آن‌ها برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند، فرقی نمی‌کند این ارتباط با دوستان یا اقوام باشد یا توسط آن‌ها جلسات اداری برگزار شود، تمامی آن‌ها باعث فشار به شبکه اینترنت جهانی می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی آکامای، مصرف اینترنت جهانی در ماه مارس افزایشی ۳۰ درصدی داشته که این موضوع به معنای آن است که میزان رشد قابل انتظار برای تمام سال در مدت زمان کوتاهی ایجاد شده است. بد نیست بدانید در این دوره بسیاری از مسابقات ورزشی در سراسر جهان لغو شده‌اند و پخش آنلاین مسابقات نقش چندانی در مصرف اینترنت نداشته است.

در دوره‌ای که نمی‌توان آینده‌ای برای جهان متصور شد، اپراتورهای موبایل همکاری نزدیکی با دولت‌ها دارند تا بتوانند حمایت آن‌ها برای مدیریت شرایط بحرانی و تامین خدمات را بدست آورند. منابع طیفی یا فرکانس، توسط دولت‌ها در مواقع بحرانی می‌توانند در اختیار اپراتورها قرار بگیرند که امکان بهینه‌سازی زیرساخت‌های شبکه موبایل برای رفع نیاز جامعه را فراهم می‌کند. برخی از مکانیزم‌های در حال اجرا عبارتند از:

  • ارائه مجوزهای کوتاه مدت یا اضطراری طیف برای اپراتورهای شبکه موبایل جهت دسترسی به هر بخشی از طیف که غیرقابل استفاده است. این مجوزها با توجه به نیازهای ملی می‌توانند تمدید شوند.
  • سرعت بخشیدن به صدور مجوزهای کوتاه مدت و آزمایشی برای استفاده از فناوری‌های جدیدی که می‌توانند به اپراتورهای موبایل در تقویت سیگنال یا استقرار خدمات به صورت موقت، کمک کند.
  • تسریع و تسهیل در دسترسی به طیف بک هال که برای ارتباط میان شبکه‌های پایه و سایر شبکه‌های موبایل و اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اگر انتقال یا تجدید مجوز توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده پهنای باند با سرعت بالا یا سایر سرویس‌های ضروری در حال اجراست، دولت آن‌ها را تمدید می‌کند.
  • محدودیت‌ها و خطوط قرمز در راه‌های دسترسی سریع به طیف بیشتر از جمله اشتراک طیف حذف شده است.
در حال حاضر اپراتورها در برخی کشورها با دولت‌ها برای رفع مشکل اینترنت همکاری می‌کنند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

ایران
در کشور ما قرار است پس از سال‌ها اینترنت ثابت VDSL از حالت آزمایشی خارج شود و در اختیار کاربران قرار گیرد و برای استفاده از باندهای فرکانسی 700 مگاهرتز همچنان بحث‌هایی میان وزارت ارتباطات و صدا و سیما در جریان است. 

ایالات متحده آمریکا
کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) برای تامین ظرفیت پهنای باند اضافی موردنیاز، امکان دسترسی کوتاه مدت به طیف‌‌های موبایل مهم را فراهم کرده. این باندها شامل پوشش باندهای ۶۰۰ مگاهرتز و ظرفیت ۱.۷ تا ۲.۲ گیگاهرتز می‌شود. هر طیف کارایی متفاوتی دارد، برای مثال فرکانس‌های زیر 1 گیگاهرتز می‌توانند مسافت‌های بیشتری را طی کنند و همچنین پوشش‌دهی بهتری دارند. فرکانس‌های بالا می‌توانند اطلاعات بیشتری حمل کنند اما پوشش‌دهی بالایی ندارند، بنابراین برای بهبود کیفیت خدمات به هر دو نوع فرکانس نیاز است.

ایرلند
کمیسیون تنظیم ارتباطات (ComReg) به طور موقت طیف رادیویی اضافه در باندهای ۷۰۰ مگاهرتز و ۲.۶ گیگاهرتز را آزاده کرده تا ظرفیت بالاتری در اختیار شبکه‌های موبایل قرار بگیرد.

اردن
این کشور باندهای موجود را برای اپراتورهای شبکه موبایل آزاد کرده تا ظرفیت و همچنین پوشش‌دهی آن‌ها بهبود پیدا کند.

عربستان سعودی
این کشور طیف موجود برای بهبود ظرفیت و پوشش‌دهی را در باند ۷۰۰ مگاهرتز برای اپراتورهای موبایل آزاد کرده است.

آفریقای جنوبی
رگولاتوری این کشور، ICASA در حال کار با اپراتورهای موبایل برای آزادسازی طیف و باندهای فرکانسی است که می‌تواند ظرفیت را افزایش دهد.

اپراتورهای موبایل در بسیاری از کشورها شاهد افزایش ترافیک خود هستند و برای رفع این مشکل و ارائه خدمات مناسب نیاز به منابع بیشتری دارند، بنابراین انتظار می‌رود همکاری آن‌ها با دولت‌ها در آینده ادامه داشته باشد.