Gerdab.IR | گرداب

بنیان‌گذار موسسه علم و امنیت بین‌المللی مدعی شد؛

از پارچین برای آزمایش انفجار هسته‌ای استفاده می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

آلبرایت که پیش‌تر ادعا کرده بود یک کارشناس اوکراینی در خصوص تولید سلاح‌ هسته‌ای به ایران کمک کرده است، این بار مدعی‌ست که یک ساختمان خاص را در تصاویر پارچین کشف کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از رویترز، یک کارشناس آمریکایی مقابله با اشاعه تسلیحات هسته‌ای مدعی است که که یک ساختمان را در مجموعه نظامی پارچین کشف کرده است که برای آزمایش انفجار از آن استفاده می‌شود.

"دیوید آلبرایت"، بنیان‌گذار موسسه علم و امنیت بین‌المللی که پیش‌تر در گزارش‌های خود به آژانس، ادعا کرده بود یک دانشمند اوکراینی به نام "دانیلنکو" در حال همکاری با برنامه هسته‌ای ایران است. دانیلنکو که آلبرایت ادعا کرده بود متخصص در زمینه انفجارهای هسته‌ای است، یک کارشناس تولید الماس مصنوعی‌ست که هرگز در زمینه انفجارهای هسته‌ای، تجربه‌ای کسب نکرده بود. برخی پایگاه‌های خبری از وابستگی آلبرایت به رژیم صهیونیستی خبر داده بودند.

مرکز نظامی پارچین در جنوب شرق تهران، طی ماه‌های اخیر و بالاخص پس از انتشار گزارش ماه نوامبر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تندترین هجمه‌های تبلیغاتی غرب قرار گرفته است. ایران اعلام کرده که پس از روشن شدن "کیفیت و شرایط بازرسی"، بازرسان آژانس مجاز خواهند بود از این مرکز بازدید به عمل آورند. ایران پیش‌تر دو بار دیگر نیز به بازرسان آژانس اجازه داده بود از این مرکز بازدید کنند.

آلبرایت این‌بار مدعی‌ست که در تصاویر ماهواره‌ای پارچین به ساختمانی برخورده است که برای انفجارهای شدید هسته‌ای به‌کار می‌رود. فضاسازی‌های زیادی اخیرا در خصوص پارچین صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به این ادعا اشاره کرد که ایران در تلاش است پیش از بازرسی‌ها، پارچین را از مواد هسته‌ای پاکسازی کند.

ایران با رد این ادعاها بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید دارد.

منبع: فارس