Gerdab.IR | گرداب

در همایش "فصل عبرت ها و بصیرت ها" عنوان شد:

روایت صفار هرندی از میانجیگری جریان اصلاحات برای برگشت آمریکا به ایران

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۹

صفار هرندی: کسانی در ایران دانسته یا ندانسته، عامل اقداماتی شدند که منفعتی را به آمریکا می رساند.

محمد حسین صفار هرندی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش فصل عبرت ها و بصیرت ها که امروز چهارشنبه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: چند هفته گذشته کنگره آمریکا باراک اوباما رئیس جمهور این کشور را اظهار کرد و از او گزارش بودجه 55 میلیارد تومانی آمریکا علیه ایران را خواستار شد.

به گزارش گرداب، صفار هرندی خاطر نشان کرد: حقیقتاً زمانی که این خبر را شنیدم، متاثر شدم چون عریان تر از این نمی شد که جماعتی از سیاسیون داخلی را تحقیر کنند.

وی افزود: کسانی عامل اقداماتی شدند که منفعتی را به آمریکا می رساند و این افراد دانسته یا ندانسته به این اقدامات و به همراهی آمریکا دست زدند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در دی ماه سال 65 جمله ای از موسوی خوئینی ها دیدم که تکان دهنده و هشدار دهنده بود.

وی در ادامه گفت: آمریکا بر جناح میانه رو در ایران دل خوش کرده و این دیوانه ها باید کنار روند.

هرندی اضافه کرد: موسوی خوئینی ها در ادامه آورده است "البته من فکر نمی کنم با دست و پا زدن این میانه روها، آنها کار را جایی ببرند پس باید بیدار باشیم و نگذاریم جایگاه آمریکا تجدید شود و باید کسانی را به مجلس رهسپار کنیم که انقلاب را فهمیده و دشمن را بشناسند".

وی تاکید کرد: در سال 77 مسوول سابق میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی گفت "اگر موج اصلاح طلبی در ایران با تز آمریکایی آغاز به کار کرده و بتواند از حریم روحانیت عبور کند و ولایت فقیه را در ابهام فرو ببرد مطمئنا بار سنگینی را از دوش آمریکا خواهد برداشت.

صفار هرندی خاطر نشان کرد: آنها می دانستند چه کار می کنند و قرار بود بار مهمی چون ایران را از دوش آمریکا بردارند.

این مقام مسوول در دولت نهم در بخشی دیگر از سخنان خود اظهار داشت: در زمان حکومت لائیک ها در ترکیه قائم مقام سابق وزیر امور خارجه این کشور طی سخنانی گفت "مهم ترین سلاح ترکیه علیه ایران دموکراسی است و ترکیه باید از حرکت اصلاح طلبی و دموکراسی در ایران حمایت کند."

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: علی گشت گر سرکرده گروهک فدائیان خلق که در حال حاضر در خارج از کشور مقیم است بعد از به قدرت رسیدن اصلاح طلبان در ایران طی سخنانی گفت "خلعیت از ولایت مهمترین اقدام بوده و نباید به دنبال مبارزه مسلحانه در ایران باشیم باید با شیوه های غیر قانونی و قانونی علیه اسلام گرایی در ایران اقدام کنیم."

این مقام مسوول در دولت نهم خاطر نشان کرد: در آبان ماه سال 88 حزب توده برنامه ای را برگزار کرد و در این مراسم علی فدایی عضو کمیته مرکزی حزب توده ضمن سخنانی گفت "جمهوری اسلامی اکنون پس از به پایان رسیدن جنگ و در پی رحلت رهبر کبیر انقلاب مستحکم تر شده و ماندنی است. پس پیشنهاد می شود به این نظام اسلامی نزدیک شویم و جبهه ضد ولایت فقیه را تشکیل داده و به دنبال کسانی باشیم که جمهوری اسلامی را می خواهند، اما ولایت فقیه را قبول ندارند".

وی افزود: علی فدایی در این مراسم راهکارهایی را هم ارائه داد و آن، این بود که باید میان دو جناح حاکمیت بازی کرد و تشکیل جبهه صلح و آزادی و جبهه اصلاح طلبی و دموکراسی با کمک بخشی از اعضای حاکمیت می تواند کلید رسیدن به اهداف این حزب باشد.

صفار هرندی در ادامه گفت: در ابتدای به قدرت رسیدن جبهه اصلاحات در ایران عبدالکریم سروش در دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت "از زمانی که امام خمینی ولایت فقیه را مطرح کرد تا به امروز نتوانستم آن را هضم کنم، من استبداد دینی را بدترین استبداد دانسته و در جامعه دانشگاهی ایران بهترین راه مبارزه با استبداد را مبارزه با استبداد دینی می دانم و بهترین نوع حکومت در ایران حکومت دموکراتیک خواهد بود".

صفار هرندی تصریح کرد: عبدالکریم سروش در این سخنرانی رهنمودی را ارائه می دهد که در سال گذشته و در ایام فتنه های پس از انتخابات سال گذشته برخی از افراد از این رهنمود وی استفاده کردند. اما در اقدامات خود به لغزش رسیده و در نهایت به نتیجه نرسیدند.

وی افزود: رهنمود عبدالکریم سروش این بود که روحانیون می توانند با عوام رابطه برقرار کنند، پس جبهه 2 خرداد عوام و روحانیون را باید رها کرده و به روشنفکران دینی توجه داشته باشد و آنها را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: در پاییز سال 79 علوی تبار از اعضای جبهه اصلاحات و نظریه پرداز جبهه 2 خرداد مصاحبه ای با میدلیست ریپورت انجام داده و در این مصاحبه اعلام می کند ما در نشست های داخلی خود برآورد جدیدی از رقبای خود به دست آورده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که هر کس بتواند به ایجاد جنبش دموکراتیک در ایران دست بزند و به ما کمک کند، مطمئنا از همراهان ما خواهد بود. انتقاد ما به گروه‌هایی که در ابتدای انقلاب به مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی دست زدند، این است که آنان موجب شدند افراد و گروه های ضد دموکراسی در ایران تشکیل شوند و با این اقدام ایران هرچه بیشتر مستحکم و قدرتمند شد. جناح چپ جدید خود را متعهد به ادامه راه و رسیدن به دموکراسی در ایران ملزم می داند.

صفار هرندی تصریح کرد: اکنون کار به جایی رسیده که برخی از افراد به صراحت اعلام می کنند زمانی ایران به دموکراسی و جمهوری حقیقی می رسد و حتی فرد بهایی نیز می تواند کاندیدای ریاست جمهوری در ایران شده و رای بیاورد و در این صورت ایران دارای دموکراسی خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال 79 مراد ثقفی در سخنان خود تاکید کرد "اهمیت بحث های روشنفکران ایران باید بر این باشد که برای رسیدن به جامعه مدنی نیاز به دین احساس نمی شود و این امر مطمئنا زمینه رسیدن به دموکراسی خواهد بود.

صفار هرندی در ادامه به گزارش موسسه خاور نزدیک واشنگتن اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه خاور نزدیک واشنگتن در موج جدید خود علیه ایران و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی تاکید دارد و می گوید واشنگتن باید با جدیت به مبارزه با استبداد و شیعه در ایران بپردازد و از زبان رژیم علیه خود آنها اقدام کنند و گفتند باید سعی کنیم در اقدامات خود علیه ایران با الفاظ دینی به مقابله علیه آنها بپردازیم و در این راه افراد و گروه های داخل ایران که حامی ایران هستند، می توانند بهترین نقش را بازی کنند.

صفار هرندی در ادامه تصریح کرد: در نشریه به پر که در خارج از کشور در سال 76 منتشر شد، رامین احمدی در مقاله ای به عنوان در جستجوی میانجی تاکید کرده است آمریکا مشکلاتی دارد و یکی از این مشکلات این است که اگر بخواهد وارد جامعه شود آن جامعه به مقابله خواهد پرداخت پس آمریکا نیازمند است جریانی به نام میانجی را وارد ایران کند و نهضت آزادی و حلقه کیان می توانند این جریان را تشکیل دهند. البته نهضت آزادی با اقداماتی که در ابتدای انقلاب انجام داده مقبولیتی در میان ایرانیان ندارد. اما حلقه کیان می تواند در کشور به حوزه های علمیه، دانشگاه ها و ... وارد شده و نقش میانجی را به خوبی بازی کند و نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر سوال ببرد.
 
منبع: خبرگزاری برنا