Gerdab.IR | گرداب

جلسات محرمانه پنتاگون برای محک نهاجا

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۱

جلسات محرمانه‌ای در بخش سری پنتاگون برای بررسی وضعیت نیروی هوایی ارتش ایران هر ماه برگزار می شود و در این جلسات آخرین پیشرفتهای جمهوری اسلامی از نگاه کارشناسان نظامی آنها با دقت بررسی می‌شود.

گرداب- امیر سرتیپ خلبان "حسین چیت فروش"، معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی ارتش در آستانه روز ارتش و برگزاری مانور هوایی روزهای پرکاری دارد، اما به گرمی ما را می پذیرد و ساعتی با وی درباره نیروی هوایی و ناگفته هایی از وضعیت این روزهای این نیرو، هم کلام می شویم. در کارنامه فعالیتهای امیر چیت فروش فرماندهی گردان هواپیماهای شکاری صاعقه خودنمایی می کند و به همین دلیل در جریان کامل جزئیات توانمندی های این هواپیمای بومی قراردارد.

در این گفتگو معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی از پشت پرده ارائه آمارهایی درباره وضعیت نیروی هوایی ایران به وسیله رسانه های غربی سخن می گوید و برای نخستین بار از جلسات محرمانه ای خبر می دهد که ماهانه در باشگاه سری پنتاگون با انگیزه بررسی توان نیروی هوایی ارتش ایران برگزار می شود. به موجب اطلاعات دریافتی از منابع موثق، در این جلسات آخرین تاکتیک ها برای مقابله با قدرت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می شود. گفتگوی قدس آنلاین با امیر سرتیپ خلبان "حسین چیت فروش" هم اینک پیش روی شماست.

امیر چیت فروش! برای اینکه وارد بحث شویم، سال تولید ملی و حمایت از کار در نیروی هوایی چگونه تعریف می شود و چه برنامه ای برای بیشترین استفاده از تولیدات ملی در دستور کار دارید؟
نیروی هوایی نیرویی تجهیزات محور است و تجهیزات در نیروی هوایی بسیار گران قیمت است. به همین علت همیشه نوک پیکان تحریمها به سمت نیروی هوایی ارتش نشانه رفته است.

درسالهای اخیر، بیشترین تحریمها متوجه تجهیزات، قطعات و هواپیماهای نیروی هوایی بوده است، اما با تدبیر فرماندهان و تلاش کارکنان فنی و ماهر این نیرو، نه تنها تحریمها اثربخش نبوده است، بلکه امسال که سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" نام گرفته، برای نیروی هوایی یک نقطه آغاز دیگر برای انجام فعالیتهای خود کفایی و جهادی در بحث تولیدات بومی است.

یعنی قرار است، برنامه ویژه ای در نیروی هوایی اجرایی شود؟
بله! نیروی هوایی تشکیل شده است از شماری گردانهای شکاری و پشتیبانی. هواپیماهای شکاری و بمب افکن f-14 تامکت، f-5 تایگر، f-4 فانتوم، میگ 29، سوخو -24، هواپیمای ترابری c-130 هرکولس، هواپیماهای آموزشی و هواپیماهای دیگر به همراه تجهیزات زمینی، همگی نیازمند به روزرسانی پیوسته قطعات و تجهیزات هستند تا بتوانند همواره در وضعیت آماده باشند.

فروند هواپیمای f-5 تایگر از یازده هزار و 864 قطعه تشکیل شده است که این قطعات در زمانهای مشخص باید تعویض شوند. ما مجبور هستیم این قطعات را تعویض، بهسازی و تولید کنیم. البته این حرکت در سالهای گذشته آغاز شده و در این زمینه موفق بوده ایم. تمامی گردانهای تایگر در نیروی هوایی در وضعیت آمادگی کامل هستند، اما امسال ماجرا کمی متفاوت است و ان شاءالله با برنامه ریزی های انجام شده، شاهد خبرهای بسیار خوب از تولیدات بومی نیروی هوایی در بحث تجهیزات و هواپیما در سال تولید ملی خواهیم بود.

امیر! یکی از موضوعات اصلی در نیروی هوایی بحث "اورهال" هواپیماهاست، با توجه به قدمت زیاد بسیاری از پرنده های نیرو، این موضوع بسیار ضروری است، آیا هم اکنون می توانیم تمامی جنگنده های نیروی هوایی را در کشور اورهال کنیم؟
بحث اورهال از موضوعات کلیدی در نیروی هوایی و اولویت مأموریت های نیروی هوایی است. برای نمونه، هواپیمای 14- f از بابت سامانه های پیشرفته باید همواره به روز رسانی شود. هم اکنون متخصصان نیروی هوایی ارتش در مدت 40 روز، هواپیمای جنگنده مدرن اف 14 تامکت را اورهال می کنند و به دنبال این هستیم که مدت زمان اورهال را کاهش دهیم.

اکنون این نیرو در زمینه تعمیر و نگهداری و اورهال تمامی سامانه ها به خودکفایی رسیده و آمارها نشان می دهد متخصصان نیروی هوایی می توانند انواع هواپیماهای شکاری، بمب افکن و پشتیبانی را تعمیر، نگهداری و اورهال کنند. همچنین هواپیماها، رادارهای مدرن و آتشبارهای موشکی را بهینه سازی و تولید می کنیم و در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و سامانه های گردآوری سیگنالی نیز اقدامهای ارزنده ای انجام داده ایم، اما باز هم به این اندازه بسنده نکرده ایم و توان خود را بهبود می بخشیم.

ما هر روز شاهد پرواز هواپیماهایی هستیم که در جنگ آسیبهای کلی دیده بودند و بیشتر کارشناسان معتقد بودند آماده سازی این هواپیماها نشدنی است، اما از آنجا که ما به موجب تحریمها نمی توانیم هواپیمای جدیدی را در اختیار بگیریم، چاره ای جز بازگرداندن همان هواپیماها به چرخه پروازی نداریم که این کار با موفقیت در دست پیگیری است.

اما آماری که هر از چند گاهی درباره توان نیروی هوایی ایران منتشر می شود، برخلاف اظهارات شما است! مجله انگلیسی زبان "AVIATLON WEEK" که از معتبرترین مجلات هوایی دنیا به شمار می آید در آخرین شماره سال 2011 خود گزارشی را به صورت آماری و بر اساس آخرین اطلاعات نیروی هوایی ایران منتشر کرد. در این گزارش با اشاره به شمار هواپیماهای f-14 ایران، آمادگی این هواپیماها در حدود 50 درصد و تعداد زیادی زمینگیر اعلام شده بود!
یک هواپیما از هزاران قطعه تشکیل شده که هر کدام از این قطعات نیز عمر مفید و قانونی دارد که پس از پایان عمر مفید آنها باید قطعات جدید را جایگزین قطعات فرسوده کنیم. ما هم اکنون به خرید تجهیزات جدید از کشورهای خارجی نیاز نداریم، بلکه خودمان آنها را بازسازی می کنیم.

من به عنوان رئیس واحد تحقیقات و مطالعات نیروی هوایی اعلام می کنم، با تلاش متخصصان داخلی، تجهیزات نیروی هوایی ما هنوز هم در خط مقدم تجهیزات نظامی روز دنیا قرار دارد که در صورت بروز جنگ احتمالی با قاطعیت تمام، پاسخ دشمن را می دهیم.

ما در دوران دفاع مقدس برای تهیه یک قطعه ساده هواپیماهای f-5 که به "پیچ خروسکی" معروف است، مشکل داشتیم و بسیاری از هواپیماهای ما به علت نبود این قطعه زمینگیر بودند، اما این روزها در حال تشکیل گردانهای مجهز هواپیمای صاعقه در نیروی هوایی هستیم؛ هواپیمایی که با قابلیتهای بسیار بالا در نیروی هوایی ساخته شده است.

این خبر بسیار خوبی است، اما آمار و اطلاعاتی که به صورت رسمی از سوی منابع خارجی منتشر می شود، از کجا تهیه می شود. آیا این آمار نادرست است؟
باید به این نکته اشاره کنم سیستم های اطلاعاتی غرب همواره تحرکات و پیشرفتهای ما را زیر نظر دارند و به دقت رصد می کنند. برای نمونه، جلسات محرمانه ای در بخش سری پنتاگون برای بررسی وضعیت نیروی هوایی ارتش ایران هر ماه برگزار می شود و در این جلسات آخرین پیشرفتهای جمهوری اسلامی از نگاه کارشناسان نظامی آنها با دقت بررسی می شود. البته آنها از تمامی پیشرفتهای نظامی ما اطلاع ندارند و نخواهند داشت. خبر داریم که در یکی از جلسات محرمانه پنتاگون، کارشناسان آنها به این نتیجه رسیدند که نیروی هوایی ایران حداکثر تا 3 ماه دیگر زمینگیر می شود و کارایی خود را از دست می دهد، اما نه تنها این پیش بینی اشتباه بود، بلکه این روزها نیروی هوایی در آمادگی کامل و اوج قدرت هوایی در منطقه است.

آمارهایی هم که هر از چند گاهی در نشریات و رسانه های وابسته به سیستم های اطلاعاتی غرب منتشر می شود، بر اساس اطلاعات دست و پا شکسته و حدس و گمان است. بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ما از منابع موثق در این جلسات، آخرین تاکتیک ها برای مقابله با قدرت نیروی هوایی ارتش ارزیابی می شود.

از یک سو هواپیمای پیشرفته f-35 (لایتنینگ 2) آمریکایی که 4 برابر کارایی بیشتری در عملیات هوا به هوا و هشت برابر کارایی بیشتر در عملیات هوا به زمین را دارا است، وارد گردانهای پروازی آمریکا و انگلیس شده است و از سوی دیگر، طرح بهبود قابلیتهای هواپیمای f-22 (راپتور) در شرکت لاکهید مارتین آغاز شده است، با توجه به سخنان شما، آیا در یک نبرد هوایی هواپیماهای فانتوم، تایگر و تامکت ایران که بیش از35  سال از عمر مفید آنها می گذرد، توان رویارویی با هواپیماهای پیشرفته و چند منظوره را دارند؟

این هواپیماها شاید قابلیت های بیشتری هم نسبت به هواپیماهای ما داشته باشند، اما من به جرئت اعلام می کنم که اکنون با هواپیمای تاریخ گذشته از نظر کارشناسان غربی، پیشرفته ترین فناوری های غربی را زیر پا می گذاریم و این را اثبات هم کرده ایم. در دوران دفاع مقدس، ما هواپیمای پیشرفته میراژ عراقی را بارها نابود کردیم. هواپیماهای میگ 25 را بارها با همین تایگرهای نیروهای هوایی زدیم. شاید آنها از نظر برخی تجهیزات، پیشرفته تر باشند، اما ما تجهیزاتی را در اختیار داریم و در زمان لازم، آنها را رو می کنیم. این قابلیت ها درکنار مؤلفه های مهمی مانند غیرت ایرانی و شهادت طلبی بی گمان پیشرفته ترین هواپیماهای جهان را نابود می کند.

نیروی هوایی ما بر مبنای تاکتیک، صنعت بومی و بر مبنای تفکری به نام دفاع و شهادت فعالیت می کند و با همین رویه قابلیت مقابله با هرگونه تهدید احتمالی را داریم، همیشه f -35 ، f-22 های آمریکایی برنده نیستند. برنده خلبان شجاع، ماهر، به روز، مؤمن و جسور ایرانی است که به جنگ با کشور متجاوز می رود.

البته در بحث تجهیزات الکترونیکی هم، سامانه های الکترونیکی و راداری جدیدی برای پرواز شب در نیروی هوایی به کار گرفته شده که این سامانه ها در سال گذشته، بهینه شده بودند و اکنون ما از آنها استفاده می کنیم.

امیر چیت فروش! هر خلبان ایرانی یک سرمایه ملی است، اگر هواپیما نداشته باشیم، می توانیم بسازیم و یا از راه های گوناگون تهیه کنیم، اما چنانچه خلبان ماهر و آموزش دیده نداشته باشیم و یا خدای نکرده از دست بدهیم، کار برای نیروی هوایی سخت می شود. با توجه به اینکه برای آموزش هر خلبان نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه می شود، مراحل آموزش خلبانان در نیروی هوایی چگونه است؟
همان طور که اشاره کردید، یکی از موضوعات مهم در نیروی هوایی آموزش کادر مجرب و متخصص به ویژه خلبان ها هستند. تاریخچه نیروی هوایی 90 سال است در این 90 سال که 60 سال آن پیش از انقلاب بوده است، ما هیچ خلبانی را در داخل کشور آموزش ندادیم و تنها پس از انقلاب بود که توانستیم خلبانان جوان را در داخل کشور آموزش دهیم، اکنون هم با دستیابی به پیشرفته ترین سامانه های آموزشی مانند شبیه سازهای پرواز برای انواع هواپیماها تمامی مراحل آموزش یک خلبان در داخل کشور انجام می شود. ما در بحث آموزش خلبانان هیچ نگرانی نداریم و بارها هم اعلام کرده ایم آماده هستیم به خلبانان کشورهای دیگر هم آموزش دهیم و تربیت خلبانان کشورهای دوست و همسایه را برعهده بگیریم.

البته به علت هزینه های بالایی که برای آموزش یک خلبان انجام می شود، پس از دوره آموزشی، دوره های تکمیلی و تمرینی برای تمامی خلبانان در گردانهای پروازی، پیوسته برگزار می شود.

امیر! اکنون که در شرایط صلح هستیم، یک روز کاری برای یک خلبان نیروی هوایی چگونه می گذرد؟
روز کاری تمامی گردانهای تاکتیکی و شکاری نیروهای هوایی در ساعات اول صبح و حتی در مواردی پیش از اذان صبح آغاز می شود. بدین صورت که در ابتدا جلسات توجیهی صبح ها برگزار می شود و در این جلسات تمامی برنامه روز کاری، چارت پروازها، عملیات احتمالی و چگونگی تمرین تاکتیک ها برای خلبانان به وسیله فرماندهان گردان و یا استاد خلبانان ارایه می شود. این مرحله از یک روز کاری خلبانان، در ساعات اول صبح و زمانی که هنوز هوا تاریک است در همه گردانهای نیروی هوایی انجام می شود.

در مرحله اول با تقسیم بندی کار و مشخص شدن وظایف خلبان در روز، مراحل تست روزانه وضعیت خلبانان انجام می شود؛ مرحله ای که بسیار حساس است و باید یک خلبان نمره 100 از 100 را دریافت کند. اگر در این مرحله به هر علت، مانند بیماری جزئی و یا حتی یک سرماخوردگی ساده، خلبان از نظر پزشک نمره 99 بگیرد، در آن روز کاری نمی تواند بپرد.

پس از هر پرواز هم گروه پروازی دوباره در جلسه توجیه، نوع فعالیت را بررسی می کنند تا نقاط ضعف و قوت کار را بررسی کنند. برای نمونه، ممکن است یک خلبان در زمان اوج گیری با سرعت 5 نات بیشتر انجام داده باشد که این موضوع از نظر اساتید خلبانی یک نقطه منفی برای خلبان است و تمرین های بیشتری برای خلبان گنجانده می شود. تمامی این برنامه ها یک روز کاری خلبانهای نیروی هوایی را پر می کنند.