Gerdab.IR | گرداب

مرگ مهم‌ترین لابی‌گر صهیونیست‌ها

تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

پدر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حامی اصلی پسرش بود و قدرت اصلی سیاسی بنیامین به واسطه حمایت قاطع پدرش از او بوده است.

به گزارش گرداب، "بنزیون نتانیاهو"، پدر "بنیامین نتانیاهو"، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سن 102 سالگی در اورشلیم در گذشت. وی آخرین رهبر نمادین سرویس صهیونیستی ژئو ژبوتینسکی که در سال 2010 به ریاست آن منصوب شده بود، به حساب می‌آمد.

وی را عموما یک روزنامه‌نگار، ویراستار دائرة المعارف، مورخ و یکی از مهم‌ترین لابی‌گرهای صهیونیستی در اسرائیل می‌دانند. بسیاری معتقدند که وی حامی اصلی پسرش در رژیم صهیونیستی بود و قدرت اصلی سیاسی بنیامین به واسطه حمایت قاطع پدرش از او بوده است. بسیاری نیز او را قدرتمندترین چهره سیاسی پشت پرده اسرائیل می‌دانستند که از قدرت چانه‌زنی بالایی در لابی‌های صهیونیستی برخوردار است.

او چهره‌ای تندرو در رژیم صهیونیستی محسوب می‌شد به گونه‌ای که می‌گفت: «اسرائیل مجبور است با اعراب کنار بیاید و الا نیازی به این کار نیست. او تبعیضی که میان یهودی‌ها با اعراب می‌شد را طبیعی می‌دانست و می‌گفت این تبعیض نه مذهبی بلکه نژادی است.»

به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک ‌تایمز، در اواخر دهه چهل میلادی او رهبری هدایت سازمان جدید صهیونیست‌ها در آمریکا را بر عهده گرفت. او برای پیشبرد اهداف لابی صهیونیست‌ها بارها با چهره‌های متنفذ و تصمیم‌گیران اصلی عرصه سیاسی آمریکا مانند ژنرال "دوایت آیزنهاور" و "دین اشیون"، وزیر امور خارجه وقت آمریکا دیدارهای موثری کرد.

بنزیون نتانیاهو، همچنین نویسنده مقاله‌های تبلیغاتی برای صهیونیست‌ها در بسیاری از از روزنامه‌ها و مجلات مشهور آمریکایی از جمله تایمز بود. هدف او و هم‌فکرانش اصلاح نگرش جامعه غربی و آمریکایی نسبت به صهیونیست و ایجاد حرکتی در میان آنها برای حمایت از ایجاد سرزمینی یهودی در سرزمین‌های فلسطینی که بعدها اسرائیل جدید را شکل داد، بود. آنها همچنین تلاش بسیاری کردند تا سرزمین موعود کذایی‌شان را جامه عمل بپوشانند و با همین توجیه اسرائیل بخشی از اردن را به اشغال خود در آورده است.

او را همچنین یکی از مهم‌ترین موسسان لابی صهیونیست آمریکا می‌دانند. "رافائل مدوف"، مدیر موسسه مطالعاتی هولوکاست موسوم به دیوید اس وایمن، در یادداشتی که در سال 2005 برای روزنامه جوراژلیم پست نوشت، گفت: «آقای نتانیاهو همواره می‌خواسته است که سازمان آمریکایی مستقلی برای حمایت از جمیعت کوچک اسرائیل به وجود بیاورد.» مدوف در این یادداشت همچنین بیان کرد: «از همین رو است که رهبران حزب جمهوریخواه در سال 1944 برای نخستین بار خواستار تشکیل کشوری یهودی شدند؛ اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی امریکا رخ ‌داد. جالب آن که اعضای حزب دموکرات نیز با این درخواست موافق بودند. همه اینها ماحصل تلاش‌های بنزیون نتانیاهو بود.»

در سال 1995 بنزیون نتانیاهو، در کتابی که با عنوان "سرچشمه تفتیش عقاید در اسپانیای قرن پانزدهم" به رشته تحریر در آورد دیدگاه‌های افراطی خود نسبت به صهیونیست را علنا مطرح کرد. در آن‌جا وی پیشنهاد می‌داد که اسرائیل نیز همانند افراطیون قرن پانزدهم اسپانیا رویه تفتیش عقاید را در اسرائیل پیش بگیرد. به اعتقاد وی یهودی‌ها با چنین رویکردی می‌توانند در حفظ دین خود کوشا باشند. او در آن کتاب همچنین یادآور می‌شد که چگونه بسیاری از یهودی‌ها زیر شکنجه وانمود کردند که از یهودیت به مسیحیت کاتولیک گرویدند در حالی که همچنان مذهب اصلی خود را حفظ کردند و یهودی باقی ماندند.

وی در آن کتاب می‌گفت: «با ایجاد رویه‌ای شبیه تفتیش عقاید می‌توان تشخیص داد که چه کسانی واقعا به دین یهودیت اعتقاد دارند و چه کسانی اندیشه‌های شیطانی در ذهن خود می‌پرورانند.» به اعتقاد وی رفتار خشن و شکنجه‌هایی که متوجه یهودی‌ها شده باعث شده است تا آنها بتوانند در اقتصاد پیشرفت کنند و مراتب بالایی در جوامع به دست آورند. وی در این کتاب 1384 صفحه‌ای‌اش مصر باستان را "قلب یهود" نامیده و نوشته است که یهودیت در آن‌جا سابقه‌ای بسیار طولانی‌تر از مسیحیت داشته است. وی در این کتاب به هولوکاست نیز اشاره کرده و گفته است که آن حادثه اگر رخ داد فقط به دلیل وجود دیدگاهی ضد یهودی نبود بلکه سابقه‌ای بسیار طولانی‌تر دارد که وجود آن سوابق در حادثه هولوکاست متبلور شد.

وی یک بار در مصاحبه با هفته‌نامه نیویورکر گفت: «تاریخ یهود سراسر تاریخ هولوکاست است. ولی نسل‌کشی هیتلر فقط در شیوه تفاوت داشت.»

وی اخیرا نسبت به آینده اسرائیل ابراز نگرانی کرده بود و در مصاحبه‌ای که در سال 2009 با روزنامه صهیونیستی معاریو انجام داده بود، گفته بود: «بر این اعتقادم که بقای اسرائیل در خاورمیانه در خطر است و اکثریت اعراب اسرائیل اگر قدرت انتخاب داشته باشند همه ما را نابود خواهند کرد.» وی همچنین تاکید کرده بود، اعراب دشمنان ریشه‌ای ما هستند که به هیچ وجه نمی‌توان با آنها به صلح رسید و تنها به زور می‌توان آنها را آرام کرد.

بنزیون نتانیاهو به اندازه‌ای تندرو بود که بنیامین نتانیاهو که خود نیز در تندروی ید طولا دارد، در توصیف پدرش می‌گفت که او آدمی افراطی است که ایدئولوژی‌اش یک‌جانبه‌گرایانه است و تاکید داشت که بگوید شخصیت او با پدرش بسیار فرق می‌کند. نتانیاهو همچنین معتقد است که پدرش تاثیرپذیری بسیاری از تورات داشت و بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایش را بر اساس برداشت‌هایش از تورات می‌گرفت و او را "روان تورات" می‌خواند. اگر چه معترف بود که دانش پدرش آن‌چنان بالا است که بر اشتباهات بیانی‌اش می‌چربد.

در سال 1998 دیوید رمنیک در روزنامه نیویورکر نوشت که به نظر می‌رسد اسرائیل با وجود تاثیرپذیری‌اش از رهبرانش به سمت تاریکی گسترده‌ای در حرکت است. او درباره بنزیون نتانیاهو می‌گوید: «او آدمی افسانه‌ای و مرموز است و اگر می‌خواهید بی‌بی را بفهمید باید پدرش را بفهمید.»

بنزیون میلکوسکی در 25 مارس 1910 در ورشو که در آن موقع بخشی از امپراتوری روسیه بود، به دنیا آمد. پدرش ناثان، خاخام یهودی‌ای بود که به اروپا و آمریکا سفر می‌کرد تا برای حمایت از صهیونیسم سخنرانی کند. پس از مرگ ناثان، خانواده او در سال 1920 به فلسطین مهاجرت کردند و نام خود را به نتانیاهو که به معنای خدادادی است، تغییر دادند. 

منبع: دیپلماسی ایرانی