Gerdab.IR | گرداب

مسئله‌ای به نام اینترنت ملی

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

یکی از اصلی‌ترین دلایل مطرح کردن چنین بحثی در حوزه اینترنت، ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی و مقابله با آمریکا در جنگ نرم است.

گرداب- اینترنت ملی بحثی است که در سال 1384 به وسیله "عبدالمجید ریاضی" معاون آی تی وزرات ارتباطات، در آن زمان مطرح شد و هزینه اجرای این طرح را بالغ بر 1 میلیارد دلار دانستند. قرار است این پروژه تا پایان برنامه پنجم توسعه کامل شود. ریاضی در این رابطه بیان می­ کند: «زمینه و بستر برای راه ­اندازی این شبکه طوری فراهم می ­شود که توسعه چنین شبکه ­ای که توانمندساز است و ظرفیت­های بسیار بالایی دارد و موجب توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می­ شود، بتوان از آسیب­ها و تهدید­هایی که دارد مصون بمانیم و بتوانیم از آن با کمترین هزینه بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «شرکت­ ها با اخذ مجوز­های مختلف در این حوزه فعال هستند و هر کدام به نحوی در این زمینه قسمتی از کار را بر عهده دارند.»

او تصریح می­ کند که ارتباط ما از داخل کشور به خارج از کشور از مسیر­های مختلفی صورت می­ گیرد به طوری که قریب به 38 مجوز ICP داده شده که این شرکت­ها مجاز کرده که ارتباط با شبکه اینترنت را از یک نقطه داخل ایران به خارج از ایران برقرار کنند.

وی اضافه کرد: «از سوی دیگر شرکت دیتا هم به همین طریق مسیر­های مختلف ارتباطی با شبکه جهانی دارد بنابراین نقاط اتصال ما به خارج از کشور و مسیر­هایی که به اینترنت جهانی متصل می­شویم، متعدد و گوناگون است.»

یکی از اصلی­ ترین دلایل مطرح کردن چنین بحثی در حوزه اینترنت، ایجاد امنیت و مصون ماندن از حملات اینترنتی و مقابله با آمریکا در جنگ نرم است. زیرا بیشتر سرور­های مرکزی این سایت­ها در آمریکا است و عمده درخواست­های کاربران داخلی مسیری بین­ المللی تا آمریکا را طی می­ کند و سپس به داخل کشور باز می­ گردد. این امر خود می­تواند اطلاعات شخصی و حتی دولتی را به راحتی در دسترس کشور­های دیگر مخصوصا آمریکا قرار دهد. به عنوان مثال ای‌میل­ های "یاهو" و "گوگل" که بسیاری از کاربران در ایران از آن بهره می­ گیرند و اطلاعات شخصی و حتی دولتی را با آن رد و بدل می­ کنند، ابتدا به آمریکا و کشور­های غربی رفته و بعد در دسترس کاربران قرار می­ گیرد این امر خود دسترسی آن­ها را حتی به اطلاعات شخصی افراد بیشتر می ­کند.

از طرفی دیگر کشور­های غربی به واسطه این رسانه سعی در تأثیرگذاری بر افکار مردم ایران مخصوصا جوانان و نوجوانان و با ایجاد سایت­ها و وبلاگ­های مختلف سعی در تغییر فرهنگ، اخلاق، سنت و اعتقادات مردم ایران دارند. حتی در برخی مواقع این گونه کشور­ها و مخصوصا آمریکا از شرایط داخلی ایران سوءاستفاده کرده و با استفاده از اینترنت سعی در تحریک عوامل مختلف می­ کنند که نمونه بارز این تحریک­ها را می­توان در اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1388 مشاهده کرد. آمریکا و برخی دیگر از کشور­های غربی با تحریک معترضین از آب گل آلود ماهی گرفتند و سعی کردند آتش به پا شده را تند­تر کنند و با پخش فیلم­های اعتراضات در سایت­هایی مانند "یوتیوب" و شایعه پراکنی­ ها و بزرگ نمایی­ ها در مورد اتفاقات افتاده سعی در تحریک معترضین داشتند و از آن طرف کاندیداهای معترض نیز از طریق همین رسانه و با استفاده از سایت­ها و وبلاگ­های خود دست به تحریک معترضین زدند و فضای سیاسی–اجتماعی ایران را در آن زمان مشوش کردند.

اما دلیل دیگر مطرح کردن این طرح "صرفه جویی در هزینه‌­های ملی" گفته شده است؛ در کشور ما شبکه ­های مختلف و گوناگونی وجود دارد که هیچ گونه ارتباطی با هم ندارند به عنوان مثال هر کدام از شرکت­های PAP به طور مستقل با پهنای باند متفاوت به شبکه اینترنت جهانی می­ پیوندند که اگر یکی از این شرکت­ها بخواهد به دیگری متصل شود این امکان وجود ندارد، اما شبکه یک پارچه اینترنت ملی با مدیریت منسجم و هماهنگ این توانمندی را ایجاد می­ کند. از موارد دیگر در این زمینه ارزان شدن اینترنت برای مصارف خانگی در کشور مطرح شده است؛ در همین راستا "محمد سلیمانی" وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که با اجرای پروژه اینترنت ملی در کشور شاهد کاهش قیمت اینترنت خواهیم بود.

با راه اندازی اینترنت ملی برخی امکاناتی هم که در گذشته نبوده و یا کمتر بوده است در دسترس همگان قرار می­ گیرد. امکاناتی مانند پیاده سازی تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی، بیش از پیش به وجود خواهد آمد.

البته مطرح کردن و راه­ اندازی اینترنت ملی می­تواند مشکلات و تهدید­هایی را نیز به همراه داشته باشد و باید به این موضوع نیز توجه کرد که در حال حاضر دولت با استفاده از مقوله فیلترینگ می­تواند دسترسی به سایت­ها و وبلاگ­های مورد نظرش را محدود کند و تا قسمتی به اهداف خود به نام اینترنت سالم نزدیک شود.

یکی از این تهدید­ها قطع شدن ارتباط با شبکه جهانی است؛ ارتباط با این شبکه­ های جهانی تماما دارای نکاتی منفی نیست. این شبکه دسترسی به اطلاعات جهانی به روز برای کاربران خود در هر زمینه ­ای را فراهم می ­کند و این خود می­تواند علاوه بر رشد آگاهی کاربران به دانشگاه­ها و مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی کمک شایان توجهی کند.

باید به این نکته توجه داشت که همان طوری که اینترنت می­ توانست تهدیدی برای فرهنگ، سنت و اعتقادات مردم ایران باشد، همان طور نیز می­تواند بهترین وسیله برای رصد اخبار و اتفاقات در دنیای امروز باشد و عدم دسترسی به شبکه های جهانی و احتمال قطع اینترنت در طرح اینترنت ملی می­تواند از این امر جلوگیری کند.

منبع: طلبه بلاگ