Gerdab.IR | گرداب

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی:

تصوير بزرگ‌تر رسانه‌هاي اجتماعي بايد تدريجي درك شود

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۱

برای درک این تصویر بزرگتر ما نیازمند دیالوگ هستیم، زیرا این پدیده بسیار بزرگ و گسترده شده است.

به گزارش گرداب، "يونس شكرخواه" در همايش روز جهاني رسانه‌هاي اجتماعي، گفت: باید تصویر بزرگتر سوشال مدیا (رسانه‌هاي اجتماعي) را تدریجی درک کرد و به گفت و شنودها فرصت داد، تا بتوان به تدریج به یک تصویر مات –نه شفاف– از آن رسید، زیرا این پدیده بسیار بزرگ و گسترده شده است.»

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی، با اشاره به تحقيقات و مقالات خود در اين باره با بیان اینکه "رسیدن به یک تعریف فوری از سوشال مدیا اساسا دشوار است"، تصريح کرد: «به همین دلیل شاید دیالوگ خیلی کمک کند. ما در این حوزه بیشتر از اینکه به زبان نیاز داشته باشیم، به گوش نیاز داریم.»

وي در ادامه به یک تعریف ساختاری از سوشال مدیا اشاره کرد و گفت: «بر اساس این تعریف سوشال مدیا یک فرمت و چارچوب مشخص دارد. سوشال مدیا وب پایه است؛ یعنی باید بر وب سوار شود تا جنبه اجتماعی آن تحقق یابد. این فرمت، عین اپلیکیشن‌ها می‌تواند یک فرمت ثابت داشته باشد. دو سویگی و همه جا حاضری نیز از ویژگی‌های مورد توافق آن است. کاربران رسانه های اجتماعی از افراد در خانه‌ها تا جماعت‌ها می توانند وارد بحث شوند.»

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی گفت: «نکته دیگری که مطرح شده است یو‌جی‌سی است؛ یعنی کاربران محتوا را تولید می‌کنند و نکته دوم سی‌جی‌ام است. این تعریف بیشتر مربوط به ادبیات سازمانی است البته در عمل فرقی نمی‌کند. در آنجا کاربر جای خود را به مشتری داده است و رسانه (مدیا) جای محتوا (کانتنت) را گرفته است.»

وی پس از ارائه تاریخچه کوتاهی از سوشال مدیا، به طبقه‌بندی رسانه‌های اجتماعی در شش ژانر از منظر کاپلان و هنلین اشاره کرد و گفت: «بر اساس این طبقه‌بندی سوشال مدیا شامل ژانرهای همکاری جویانه، وبلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها، جوامع محتوایی، سایت‌های شبکه اجتماعی، جهان‌های بازی‌های مجازی و جهان‌های اجتماعی مجازی (سکند لایف) می شود.»

شکرخواه در ادامه از نظریه‌های حضور اجتماعی، اشباع رسانه‌ای، ارائه خود، خودگشودگی، کاربری و اقناع، مدل هم‌گرایی رسانه‌های اجتماعی، درک رسانه‌ها از مک لوهان، جریان دو مرحله‌ای اطلاعات لازارسفلد، مدل هارولد لاسول به عنوان نظریه‌ها و مدل‌هایی نام برد که در حاضر وارد میدان تئوری این حوزه شده است.»

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی گفت: «این شبکه‌ها ویژگی دو سویگی دارند و پهنای آنها بسیار بالا و مخاطب آنها جهانی است. سلسله مراتب ندارد؛ نوع ارتباط افقی است. کم هزینه است که البته اینطور نخواهد ماند. مهارت نمی خواهد؛ برخلاف اینکه وانمود می‌شود مهارت زیادی می خواهد. امکان تغییر مطلب را حتی بعد از آپلود در اختیار کاربر می گذارد و امکان کامنت گذاری نیز وجود دارد.»

وی در ادامه طبقه بندیهای تکنولوژیهای سوشال مدیا را شامل بلاگ، اشتراک عکس، اشتراک موسیقی، وی لاگ، پست دیواری، پست فوری، ای‌میل، وویپ و کرود سورسینگ دانست.

شکرخواه سطح دو سویگی را بهره‌مند از ویژگیهایی مانند جست‌وجوی تخصصی و ارتباط معکوس تلاش کاربر و تلاش سیستم دانست و توضیح داد: «در سوشال مدیا تلاش سیستم صد و تلاش کاربر به سمت صفر می‌رود. همچنین پاسخ دهندگی، تسهیل ارتباطات بین فردی، سهولت در افزایش اطلاعات و نظارت بر کاربرد سیستم‌ها از دیگر ویژگیهای آن است.»

رئیس همایش روز رسانه‌های اجتماعی با اشاره به تفاوت نقطه تلاقی چهره به چهره (face to face) و رسانه‌های اجتماعی اظهار کرد: «مولفه‌های سازنده رسانه اجتماعی ممکن است به صورت تک عنصری یا چند عنصری در زندگی رسانه‌ای اجتماعی حضور یابند. مولفه‌های سازنده نقطه تلاقی در رسانه‌های اجتماعی شامل هویت، گفت‌وگو، اشتراگ گذاری، حضور، مناسبات، شهرت و گروه می شود.»

شکرخواه در انتها به ارائه توضیحاتی درباره سکند لایف به عنوان یک جهان مجازی – از ژانرهای سوشال مدیا - پرداخت و برخی انتقادات و فرصت‌های موجود در ارتباط با سوشال مدیا را مطرح کرد.

در ادامه "اميرحسين عسگري"، مدير عامل شركت لايف‌وب در مورد نقش شركت‌هاي خصوصي در توسعه‌ رسانه‌هاي اجتماعي صحبت كرد.

منبع: ایسنا