Gerdab.IR | گرداب

استاکس‌نت؛ تهدید بزرگ آینده سایبری آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۱

آمریکا بیش از سایر کشورها به سیستم‌های رایانه‌ای وابسته است پس باید مسابقه ساخت تسلیحات مجازی را مهار کند، زیرا ضمانتی وجود ندارد که در آن پیروز شود.

به گزارش گرداب، "نیویورک تایمز" در خصوص "تسلیحات مجازی" نوشت: این سلاح‌ها اکنون افسار گسیخته و بی مهار هستند و باید قوانینی برای استفاده از آنها تدوین شود.

تصمیم آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر ساخت و به کارگیری "استاکس نت" کرم رایانه‌ای، علیه تجهیزات هسته ای ایران در اواخر ریاست جمهوری "جرج بوش"، نقطه عطف مهم و خطرناکی در نظامی شدن تدریجی اینترنت بود. دولت واشینگتن دارد به نقطه ای می رسد که راه بازگشت برایش باقی نخواهد ماند. اگر به همین ترتیب ادامه دهد، جنگ افزار معاصر به طور بنیادین تغییر می کند و وارد حوزه ای خطرناک و نامعلوم می شویم.

نوشتن ویروس و سپس آن را در جایی ایمن گذاشتن برای روز مبادا، یک موضوع است و استفاده از آن در زمان صلح موضوعی دیگر. استاکس نت آغازگر نسل جدیدی از تسلیحات بود که احتمالاً منجر به گسترش تسلیحات مجازی شبیه به آن و بلکه نیرومندتر در اینترنت خواهد شد. اما برخلاف سلاح های هسته ای و شیمیایی، کشورها بدون هیچ چهارچوب محدودکننده سلاح های مجازی را می سازند.

آمریکا مدتهاست که در جلوگیری از گسترش کدهای تخریب کننده رایانه ای، که با نام بدافزار شناخته می شوند و کلاشان، جنایتکاران، مؤسسات اطلاعاتی و سازمان های تروریستی برای پیشبرد اهدافشان استفاده می کنند، نقش اساسی و قابل تحسینی داشته، اما با معرفی ویروس های زیانباری همچون استاکس نت و "فلیم"، آمریکا اعتماد دیگر کشورها به سلامت اخلاقی و سیاسی خود را تضعیف کرد.

تاکنون آمریکا تمایلی به مذاکره با روسیه و چین درباره نظارت بر اینترنت نداشته است. دولت واشینگتن بر این باور است که هرگونه حرکت به سوی عهدنامه، ممکن است برتری آمریکا را در زمینه تسلیحات مجازی و "روباتیک" سست کند. همچنین، می ترسد که مسکو و پکن با فعالیت نظامی در اینترنت، کنترلی جهانی بر آن به راه اندازند، تا ابزار نیرومندی را که هم اکنون برای محدود کردن آزادی هم وطنانشان در اینترنت استفاده می کنند، توجیه و بیش از پیش قدرتمند کنند. آمریکا، هرچند برایش ناگوار باشد، باید اکنون با قدرت های برتر جهانی وارد مذاکره شود و درباره قوانینی که باید بر اینترنت به عنوان قلمرویی نظامی حکم‌فرما باشد، تصمیم بگیرد.

هر توافقی باید تنها برای نظارت و مهار کاربردهای نظامی از اینترنت بسته شود و در آن می بایست از هر قانونی که استفاده خصوصی یا تجاری از آن را تحت تأثیر قرار دهد، اجتناب شود. هیچ کس نمی تواند شتاب جهانی برای ساختن تسلیحات مجازی را متوقف کند، اما توافق نامه ای می تواند از به کار گرفتن آنها در زمان صلح جلوگیری کند و برای کشورها یا سازمان هایی که آن را زیر پا می گذارند، مجازاتی جهانی در نظر بگیرد.

برتری از لحاظ تکنیک همیشگی نیست و آمریکا احتمالاً از هر کشور دیگری در جهان بیشتر به سیستم های شبکه ای رایانه وابسته است. واشنگتن باید اشتیاق خود را برای مسابقه ساخت تسلیحات مجازی مهار کند، زیرا در دراز مدت، ضمانتی وجود ندارد که در این عرصه پیروز شود.

منبع: فارس