دبیر شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد؛

تحقق تبلیغ دین در فضای مجازی با اینترانت ملی

تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

ايجاد زيرساخت‌های بومی بهترين راهكار عملی برای تحقق تبليغ دين در فضای مجازی است که اين امر به واسطه راه‌اندازی اينترانت ملی و توليد محتوای بومی ـ اسلامی ميسر خواهد شد.

به گزارش گرداب به نقل از ایکنا، دبير شورای فرهنگ عمومی، ايجاد زيرساخت‌های بومی را بهترين راهكار عملی برای تحقق تبليغ دين در فضای مجازی دانست و تصريح كرد: «اين امر به واسطه راه‌اندازی اينترانت ملی و توليد محتوای بومی ـ اسلامی ميسر خواهد شد.»

"منصور واعظی"، دبير شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به اهميت فضای مجازی اظهار كرد: «بر اساس سنجش‌هايی كه در چهار سال اخير در حوزه مصرف فرهنگی جامعه انجام داده‌ايم، متوجه شديم كه مصرف فرهنگی عمدتا از فضاهای سنتی همچون رسانه‌های ديداری، شنيداری و مكتوب به سمت مصرف در فضای مجازی سير می‌كند و اين موضوع نشان می‌دهد كه گرايش اقشار مختلف جامعه تا چند سال آينده به سمت فضای مجازی ادامه داشته باشد.»

وی ادامه داد: «گرايش اقشار مختلف جامعه به سمت فضای مجازی به اين معنی نيست كه رسانه‌های سنتی كنار گذاشته شود، بلكه اين گروه از رسانه‌ها پا بر جا خواهند ماند اما عمده مصرف ظرف مدت زمانی پنج سال آينده از حوزه اين رسانه‌ها به سمت رسانه‌های مجازی سير خواهد كرد.»

دبير شورای فرهنگ عمومی تصريح كرد: «سير استفاده اقشار مختلف جامعه از رسانه‌های سنتی به مجازی، برای مديريت فرهنگی كشور موضوع مهمی است و بايد اين حوزه را به طور جدی مورد دقت و توجه قرار دهند.»

وی بيان كرد: «مديريت فرهنگی كشور در حوزه ايجاد زيرساخت‌های‌ مناسب بايد به گونه‌ای باشد كه در اين زيرساخت‌ها بتوانيم محتواهای فرهنگی خودمان را قرار دهيم و مهم‌تر از آن، حوزه توليد محتواست. در اين حوزه اقدامات مناسبی انجام شده است، اما هنوز فاصله زيادی ميان آن چيزی است كه توليد می‌كنيم و ساختاری كه برای مصرف در اين فضا سامان ‌می‌دهيم.»

دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور به راهكارهای تبليغ دين در فضای مجازی اشاره كرد و گفت: «در اين زمينه بايد ساختارها و زيرساخت‌های فضای مجازی را بومی كنيم به اين معنی كه بتوانيم اينترانت ملی را در همه نقاط كشور داشته باشيم. همچنين كابل نوری لازم را برای همه ايرانيان فراهم كنيم.»

وی ادامه داد: «ما بايد بتوانيم اينترانت ملی و قابل اتكا به نيروهای متخصص داخلی را شكل دهيم. مهم‌تر از آن در اين ساختار و نظام جديد رسانه‌ای بايد بتوانيم كلام انقلاب، كلام فرهنگی و مجموعه محتواهايی را كه در طول تاريخ در كشورمان توليد شده، با طراحی نرم‌افزارهای مناسب قابل دسترسی‌تر برای مردم‌مان به ويژه جوانان فراهم كنيم.»

واعظی اظهار كرد: «ما بايد متناسب با اقشار مختلف جامعه اين مقدار توليد محتوا در فضای مجازی داشته باشيم تا هيچ ايرانی برای رفع نيازهای اطلاعاتی به محتواهايی ورود نيابد كه بخش قابل توجهی از آن با تهاجم فرهنگی و با اهداف سياسی توليد می‌شود.»

وی بيان كرد: «حوزه ساختار و توليد محتوا مأموريت همه سازمان‌ها است و بايد همه نهادها در راستای توليد محتوای مناسب و مطلوب تلاش كنند تا بتوانيم توليدات بومی متناسب با مبانی دينی و قرآنی داشته باشيم.»

دبير شورای فرهنگ عمومی با اشاره به وظيفه كاربران در فضای مجازی گفت: «تفاوتی ميان وظيفه مسلمان در فضای مجازی و غيرمجازی وجود ندارد و هر كاربری همان وظايفی كه در فضای غير مجازی دارد بايد در اين فضا هم داشته باشد.»

وی بيان كرد: «ما هنوز در فضای مجازی با شرايط ايده‌آل بسيار فاصله داريم. متأسفانه هزاران سايت عليه ارزش‌های دينی و معنوی، انقلاب اسلامی، كلام بلند امام‌رحمت‌الله‌علیه و ارزش‌های فرهنگی كشور وجود دارد. ما بايد بتوانيم نه تنها كلام خود را انتقال دهيم، بلكه در قالب تهاجمی ضعف گفتمان آمريكايی را برای جهانيان بيان كنيم. در فضای مجازی شاهد ضعف‌هايی هستيم كه همت بلندی را از سوی سازمان‌ها و نهادها می‌طلبد.»