Gerdab.IR | گرداب

فرزند استاکس‌نت در دارپا متولد شد

تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۱

سلاح جدید سایبری آمریکا با عنوان پروژه ایکس متولد و بار دیگر وحشت این کشور از قرار گرفتن در سیبل حملات سایبری عیان شد.

گرداب- سازمان اصلي پروژه‌هاي تحقيقاتي "پنتاگون" از پروژه جديد و محرمانه جنگ سايبري رونمايي مي‌كند. اما مديران "دارپا" (سازمان پروژه‌هاي تحقيقاتي پيشرفته دفاعي) سوگند ياد مي‌كنند كه اين پروژه هيچ ارتباطي با ساخت ويروس "استاكس‌نت" جديد ندارد. در عوض، اين پروژه كه در حال حاضر تحت عنوان "برنامه ايكس" معرفي شده است، در آينده با هدف حملات آن‌لاين به شبكه‌هاي ارتباطي بخش اعظمي از عمليات‌هاي نظامي آمريكا را به خود اختصاص مي‌دهد. به گزارش دارپا، در اين پروژه فرزند استاكس‌نت متولد خواهد شد كه "غلبه بر ميدان جنگ سايبري را ساده‌تر مي‌کند."

دارپا سالهاي طولاني را صرف تحقيقات پشتيباني کرده است تا بتواند سيستم دفاع سايبري را تقويت کند. پروژه ايكس حاصل بخشي از تلاش فزاينده و نسبتاً جديد اين سازمان در حوزه عمليات‌هاي تهاجمي آن‌لاين است كه در پنتاگون اين سازمان عمده مسئوليت آن را در فضاي اينترنت بر عهده دارد. در ماه‌هاي اخير، به هر يك از سلسله مراتب اين سازمان از مديران ارشد گرفته تا سطوح پايين‌تر ضرورت ارتقا -و عادي سازي- توانمندي ايالات متحده آمريكا براي طراحي حملات سايبري عليه دشمنان گوشزد شده است.

اين به معناي تامين ابزارهاي لازم براي كمك به برنامه‌ريزان جنگ است تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن حملات آن‌لاين را طرح‌ريزي و آغاز کنند. در مورد پروژه ايكس، اين به معناي يافتن روش‌هايي براي ارزيابي ميزان خسارت وارده به وسیله بدافزارهاي نظامي جديد نيروهاي خودي البته پيش از اجراست و نيز به معناي تهيه نقشه ديجيتالي ميدان جنگ است كه به فرماندهان اجازه مي‌دهد تا روند جنگ را به راحتي بر روي آن نظاره‌گر باشند، همانطور كه "كن گابريل" قائم مقام سابق دارپا نقشه دیجیتالی میدان جنگ را اینگونه برای روزنامه واشنگتن پست توصیف کرد: "نگاهي گذرا اما دقيق به آنچه كه در اينترنت در لحظه‌اي از زمان به نظر مي‌رسد."

آنگونه كه مديران دارپا روز دوشنبه در جريان مراسم رونمايي از اين پروژه 5 ساله و 100 ميليون دلاري خاطرنشان ساختند، اين برنامه اصولاً شباهتي به ساخت اسلحه ندارد: «برنامه ايكس عملاً بودجه‌اي را از محل پروژه‌هاي تحقيق و توسعه در ارزيابي ميزان قابليت آسيب‌پذيري يا ساخت نسل جديد سلاح سايبري صرف نمي‌كند.»

اما اين برنامه قطعاً يك عمليات تكميلي است. در اين راستا، جلسه محرمانه‌اي با حضور محققان مربوطه براي 20 سپتامبر در دست برنامه‌ريزي است.

دستگاه اطلاعاتي و دفاعي آمريكا برخي اوقات تمايل چنداني براي اجراي حملات شبكه‌اي نداشته است زيرا از اين مسئله مي‌ترسد كه اثرات اينگونه حملات فراتر از رايانه‌هاي هدف گسترش يابد. براي مثال، در زمان حمله نظامي سال 2003 به عراق، كابينه "بوش" بدون توجه به خسارات جانبي، چندين طرح مختلف را براي حملات گسترده آن‌لاين به سيستم مالي بغداد ارائه کرد.



اين تنها دليل براي عدم اجراي چنين عمليات‌هايي نيست. فرماندهان نظامي آمريكا همچون ژنرال "كيث الكساندر" مدير آژانس امنيت ملي علناً نگراني خود را از اين مسئله ابراز داشته است كه آمريكا ممكن است نتواند به درستي به حملات سراسري عليه خاك اين كشور پاسخ دهد مگر آنكه طرح‌هاي از پيش تعريف شده در اختيار داشته و از "قوانين دائمي جنگ" آگاه باشند كه به آنها اجازه مي‌دهد تا سريعا ضدحملات را آغاز کنند. اين افسران نظامي معتقدند كه تعلل بيش از چند دقيقه ممكن است توانمندي آمريكا براي پاسخ به حملات را تضعيف کند.

پروژه ايكس با هدف حل همزمان هر دو مسئله طراحي شده است؛ يعني با طرح‌ريزي خودكار نقشه‌هاي ماموريت كه اجراي آنها به مانند "عملكرد خلبان خودكار در هواپيماي مدرن" ساده است و در عين حال نيز مشتمل بر "شيوه‌هاي رسمي براي تعيين كميت قابل اثبات ميزان خسارت وارده احتمالي از جانب هر يك از نقشه‌هاي ماموريت" خواهد بود.

پس، در زمان اجراي اين برنامه، دارپا مايل است تجهيزاتي در اختيار داشته باشد كه سيستم‌هاي عملياتي را تحت كنترل دارند و مي‌توانند در برابر مشكلات ناشي از جنگ آن‌لاين همه‌جانبه ايستادگي کنند: واحدهاي رزمي مقاوم كه مي‌توانند وظايف جنگ سايبري را اجرا کنند همچون نظارت بر ميزان خسارت وارده در جنگ، تقويت ارتباطات، استقرار تسليحات و پدافند قابل تنظيم.

توانايي اجراي عمليات در مناطق خطرناك، كسب آمادگي براي ماموريت‌هاي احتمالي و ارزيابي ميزان تاثير حملات امروزه اينها از جمله وظايف عادي نيروي هوايي، دريايي و زميني هستند. هدف پروژه ايكس واگذاري اين ابزارها به نيروهاي جنگ شبكه‌اي است. "جيم لوئيس" از تحليل‌گران باسابقه عمليات‌هاي آن‌لاين در مركز مطالعات استراتژيك و بين‌الملل توضيح مي‌دهد: «نكته مهم درك اين مسئله است كه برنامه ايكس در كدام مرحله بخشي از عمليات‌هاي نظامي معمول خواهد بود.»

البته، بسياري از منتقدان سياست آمريكا معتقدند كه استفاده از سلاح سايبري نيز متداول است. عمليات جاسوسي آن‌لاين آمريكا عليه ايران در داخل و خارج كاملاً جنجال برانگيز بوده است. دولت روسيه و متحدانش بر اين باورند كه استفاده از تسليحات سايبري بايد طبق معاهدات بين‌المللي ممنوع اعلام شود. اما اينجا در ايالات متحده آمريكا، اين ترس وجود دارد كه با نفوذ ويروس استاكس‌نت و ساير بدافزارهاي نظامي، دولت اوباما چنين حملاتي را به عنوان ابزار دفاع از كشور مشروعيت بخشيده باشد و بدين ترتيب از ديگر كشورها نيز دعوت کرده تا به زيرساخت‌هاي حساس ما نيز حمله كنند.

پروژه جديد سازمان دارپا به وسیله يك شركت پيمانكار دفاعي و هكر سابق مديريت مي‌شود. "دانيل رولكر" كمك كرد تا شركت فعال در حوزه شناسايي نفوذ با عنوان Sourcefire و واحد عمليات‌هاي DC Black شركت ريتون فعاليت خود را آغاز کنند. در گزارش نوامبر 2011، ‌رولكر روش فعلي "هكر در برابر هكر" براي جنگ آن‌لاين را مورد انتقاد قرار داد. به اعتقاد وي، اين روش تناسب چنداني با اين نوع جنگ ندارد -از لحاظ فني افراد ماهر بسياري وجود دارند- و از طرفي در اينكه با چه سرعتي مي‌توان آن را به اجرا درآورد نيز محدوديت وجود دارد. وي همچنين افزود: «ما با دست‌كم گرفتن دشمن پيروز جنگ نخواهيم بود، بلكه با استفاده از فناوري مي‌توانيم برنده ميدان باشيم.»

در عوض، رولكر ادامه داد، ايالات متحده آمريكا به مجموعه‌اي از ابزارها براي تحليل شبكه، اجراي خودكار حملات سايبري و كسب اطمينان از نتايج حاصله نياز دارد. ضمن اينكه، او اين ابزارها را "ستون‌هاي اصلي جنگ سايبري" ناميد. در حال حاضر، اين برنامه تحت عنوان پروژه ايكس شناخته مي‌شود.

توضیح گرداب
با توجه به تحلیل‌های کارشناسان این‌طور به نظر می‌رسد که جهان باید خود را برای یک جنگ سایبری تمام عیار آماده کند. گرچه وحشت پنتاگون از مورد حمله قرار گرفتن کاملا مشهود است اما تلاش‌های مادی و معنوی آن در زمینه توانمندسازی دفاعی در برابر حملات سایبری قطعا دامن‌گیر سایر کشورها نیز خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سلاح سایبری‌ای که با عنوان پروژه ایکس شناخته می‌شود، آغازگر عرصه جدیدی از جنگ‌ها از سوی آمریکاست.

قانونی کردن جاسوسی گسترده پنتاگون از مردم آمریکا و دنیا زمینه آماده‌سازی این گونه سلاح‌ها را در اختیار دارپا قرار می‌دهد؛ هرچند که بازنده نهایی به استناد تاریخ خود آمریکاست اما امنیت مردم دنیا نیز در روند سلطه‌طلبی این کشور به مخاطره خواهد افتاد.

ابرقدرتی که ادعای مدیریت و برقراری نظم نوین جهانی را دارد با اعلان جنگ علیه ملت‌ها و تولید سلاح‌های سایبری که مردم را در هر نقطه از دنیا تهدید می‌کند، نهایت ضعف و زبونی خود را در مقابل پتانسیل عظیم ملت‌ها نشان می‌دهد.

سیاست چماق و هویج آمریکایی دیگر جواب نمی‌دهد و جنبش‌های اخیر و بیداری ملت‌ها در آمریکا، اروپا و خاورمیانه نویدبخش سبک جدیدی از مدیریت جهانی است.

منبع: مشرق