Gerdab.IR | گرداب

اینترنت چه بر سر دانشگاه‌های آینده می‌آورد؟

تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۱

دانشمندان گذار به کلاس‌های پیوندی که آمیزه‌ای از تحصیلات آن‌لاین با میزان کمتری از بحث و گفتگو در کلاس درس است را پیش بینی می‌کنند.

به گزارش گرداب، با وجود تحولات و تاثیرات بی شماری که فناوری در آغاز قرن بیست و یکم بر آموزش عالی گذاشته است٬ بیشتر کالج ها و دانشگاه های آمریکا همچنان دالانهایی تو در تو با کلاس های بزرگ٬ ساختمان های آزمایشگاه و چند خوابگاه دانشجویی هستند.

اما بیش از هزار کارشناس اینترنت٬ محقق و ناظر سیستم آموزشی آمریکا بر این عقیده اند که در آینده تحصیل در این کشور بیشتر با کلیک کردن و آموزش از طریق اینترنت مرتبط باشد تا مدرسه رفتن و در کلاس درس و مدرسه نشستن.

در نظرسنجی که دانشگاه الون در کارولینای شمالی و "Pew Internet" و "American Life Project" انجام دادند، شصت درصد از شرکت کنندگان با این نظر موافق بودند که تا سال ٢٠٢٠ "تله کنفرانس و آموزش از راه دور" برای قرار دادن متخصصان سراسر جهان در اختیار دانشجویان، به شکل فراگیری به کار گرفته خواهد شد.

بسیاری گذار به نوعی کلاسهای به اصطلاح "پیوندی" که آمیزه ای از تحصیلات آن‌لاین با میزان کمتری از  بحث و گفتگو در کلاس درس است را پیش بینی می کنند.

اما تمام کارشناسان از این پیش بینی خشنود نیستند. به گفته "لی راینی"٬ مدیر پروژه Pew Internet آنها نگران هستند که با این شیوه آموزشی حضور فردی و برقراری ارتباط رو در رو از دست می رود و این عوامل برای دستیابی به اهداف مورد نظر آموزش تاثیرگذار، الزامی هستند.

"ربکا برنستاین"، استاد دانشگاه نیویورک  متوجه شده  که ادامه برگزاری کلاسها به روش سنتی هر روز از لحاظ اقتصادی دشوارتر می شود. نیروی پیش برنده این عقیده تقاضا و یا فناوری نیست، بلکه اقتصاد و کم شدن میزان دانشجویانی است که از لحاظ مالی توانایی تحصیل در دانشگاه را دارند.

"جان مک نات"، استاد دانشگاه "دله ور" معتقد است: «بدون آموزش آن‌لاین تنها قشر مرفه توان تحصیل کردن خواهند داشت. روش سنتی بیش از اندازه گران است.»

برخی محققین و کارشناسان اینترنت بر این باورند که در دانشگاه های آینده، محیط فیزیکی دانشگاه تنها برای تحقیق و برخی آموزش های تخصصی به کار گرفته خواهند شد.

"جف جارویس"، استاد دانشگاه نیویورک در پاسخ به این نظرسنجی نوشت: «در دنیای امروز منطقی نیست که دانشجویان را به نشستن در کلاس درس کارکرد مویرگ وادار کرد که اغلب شیوه های آموزشی ضعیف هستند، در حالی که بهترین شیوه های تدریس درباره این موضوع و دیگر موضوعات را می توان در اینترنت یافت و به اشتراک گذاشت.»

منبع: جام نیوز