Gerdab.IR | گرداب

گرداب/ حتی در فضای غیر‌مجازی هم حریم خصوصی نداریم

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۱

در این پروژه، گوگل با استفاده از اطلاعات جزئی‌ای که از هر فرد در اختیار دارد؛ تماس‌های کاربر و خرید‌هایی که وی از طریق پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها انجام می‌دهد را به همراه اطلاعات آن‌لاین او به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد.

حتی در فضای غیر مجازی هم حریم خصوصی نداریم به گزارش گرداب، به نقل از استارت ریسک، گوگل دایره نفوذ خود را گسترده‌تر می‌کند؛ این‌بار خرید‌های کاربران از فروشگاه‌ها و نیز کارهای غیر مجازی‌شان نیز تحت نظر این سرویس قرار می‌گیرد.

این شرکت در نظر دارد با راه‌اندازی پروژه‌ای به نام ""Conversion API اطلاعات آن‌لاین و آف‌لاین مصرف‌کنندگان را با یکدیگر ترکیب کرده و به عنوان یک منبع مهم برای درآمد بیشتر، آن‌ها را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار دهد. شرکت‌های تبلیغاتی با داشتن این اطلاعات می‌توانند به زندگی مجازی و واقعی افراد دسترسی داشته باشند و با بهره‌گیری از آن‌ها؛ تبلیغاتی بر‌گرفته از رفتارهای کاربران در فضای حقیقی و مجازی، برای آن‌ها ارسال نمایند؛ حال چه کاربران بخواهند چه نخواهند.

این پروژه به شرکت‌های تبلیغاتی اجازه خواهد داد تا با درست کردن پروفایلی برای هر کاربر و با تحلیل اطلاعاتی که از طریق سرویس جاسوسی گوگل در اختیارش قرار می‌گیرد، تبلیغی را برای کاربر بفرستد.

گوگل در وب‌سایت خود به نام دابل کلیک سرچ گفته است؛ شرکت‌های تبلیغاتی برای داشتن احاطه کامل به زندگی واقعی مصرف‌کنندگان نیازمند اطلاعات دنیای غیر مجازی آن‌ها نیز هستند.

در این پروژه، گوگل با استفاده از اطلاعات جزئی‌ای که از هر فرد در اختیار دارد؛ تماس‌های کاربر و خرید‌هایی که وی از طریق پایانه‌های فروش در فروشگاه‌ها انجام می‌دهد را به همراه اطلاعات آن‌لاین او به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشد.

اگرچه؛ این روند را شرکت‌های دیگری همچون آمازون و فیس‌بوک نیز در پیش گرفته‌اند و بنا به اذعان خود این شرکت‌ها، اگر کاربری علاقه‌مند به این نوع تبلیغات‌ها نیست می‌تواند از فضای وب خداحافظی کند.

تحت نظر گرفتن تمامی رفتارها و حرکات، عملی غیر انسانی و بسیار ناپسند است. حالا تصور کنید که بعد از خرید یک وسیله با مارکی خاص از یک فروشگاه با کارت اعتباری خود؛ به خانه آمده و به سراغ ایمیل خود می‌روید و با صندوق ورودی ایمیل خود مواجه می‌شوید که مملو از تبلیغات شرکت‌های مختلف رقیب است که انواع محصولات خود را به شما معرفی می‌کنند.

قسمت مشکل آفرین این ماجرا جایی است که این اطلاعات به دست یک هکر بیافتد، آن‌جاست که علاوه بر حریم خصوصی شما؛ زندگی اقتصادیتان نیز در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

واضح‌تر از همه این است که گوگل این اطلاعات را تنها در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار نمی‌دهد. در ماه نوامبر سال 2012 این شرکت  اطلاعات خصوصی 8000 نفر از کاربرانش را در اختیار دولت آمریکا قرار داد. البته بنا به گفته‌های منابع داخلی این شرکت؛ این تنها موردی نبوده است که گوگل به دولت آمریکا چنین امکاناتی را داده است.