Gerdab.IR | گرداب

خطری جدی که از آن غافلیم؛

نسل معتاد به فضای مجازی + اینفوگرافی

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۱

«اعتیاد به اینترنت»، «اختلاف ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت» یا «استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت»، همگی عبارت‌هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین ناشی از اینترنت به کار می‌روند.

نسل معتاد به فضای مجازی
به گزارش گرداب، لفظ اعتیاد، بیشتر تداعی‌گر اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل، نیکوتین، مواد مخدر و قمار است؛ اما اعتیاد از طریق اینترنت با وجهه جدیدی روبه‌رو شده است. گسترش رایانه‌های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور معضلی به نام «اعتیاد آنلاین» شده است.

اعتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده نامتعارف از اینترنت و رایانه در زندگی و وابستگی به آن در صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی هم‌چنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افراد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگ‌نویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد.

اعتیادهای رفتاری، همچون اعتیاد به شبکه اینترنت، می‌توانند موجب تخریب سلامت، روابط، احساسات و نهایتا روح و روان فرد گردند. بنابراین، همان طور که رایانه‌های شخصی روزبه‌روز در خانه‌هایمان همچون دستگاه‌های تلویزیون جای پای خود را باز می‌کنند و اتصال به شبکه اینترنت افزایش می‌یابد، در راستای مقابله با مضرات این فناوری نوین نیز باید گام‌هایی برداریم.

نسل معتاد به فضای مجازی

«اعتیاد به اینترنت»، «اختلاف ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت» یا «استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت»، همگی عبارت‌هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین ناشی از اینترنت به کار می‌روند. بدون توجه به نامی که بر این بیماری می‌نهند، باید گفت که به‌سختی می‌توان پزشک یا روان‌پزشکی را پیدا کرد که تا به حال با این عارضه مدرن و دیجیتال مواجه نشده باشد.

نسل معتاد به فضای مجازی

وکلای حقوقی خانواده، از میزان بالای طلاق‌های ناشی از عشق مجازی، سکس مجازی و دیگر امور جاری در اینترنت خبر می‌دهند. چه بسیار کارکنانی که به علت استفاده بیش از حد از پست الکترونیک، دانلود پورنوگرافی و یا وب‌گردی‌های بی‌پایان در محل کار، شغل خود را از دست داده‌اند. هیچ شکی نیست که اینترنت پیش قراول انقلاب صنعتی دیجیتال است؛ اما این پدیده وقتی تأثیرات روانی قوی خود را بر زندگی برخی افراد می‌گذارد، نشان می‌دهد که خطرات بالقوه‌ای نیز در چنته دارد. اینترنت آن گونه که ما فکر می‌کنیم، نیست؛ بلکه دارای آثار بالقوه اعتیادی قدرتمندی است.

نسل معتاد به فضای مجازی

اعتیاد به اینترنت آنقدر جدی و واقعی است که مراکز بازپروری برای آن به وجود آمده است. به طور مثال، بر اساس مقاله‌ای که در نیویورک تایمز منتشر گردیده، مراکز بازپروری معتادان اینترنت در چین با استفاده از مدرسان نظامی به معتادان تمرین‌های بدنی نسبتاً شدید شبیه تمرین‌های نظامی می‌دهند، نشست‌های گروهی با مشاور برگزار می‌کنند و کارگاه‌های روان درمانی برای معتادان ترتیب می‌دهند.

نسل معتاد به فضای مجازی

نسل معتاد به فضای مجازی

مسئله اعتیاد به اینترنت در چین در سال‌های اخیر به صورت یک مسئلة ملی در آمده و میزان مرگ و میر ناشی از خستگی و از پا افتادگی پس از انجام بازی‌های آنلاین روز‌به‌روز در حال افزایش است.

برای این که متوجه شوید معتاد به اینترنت هستید یا نه، به پرسش‌های زیر جواب دهید:

• آیا از محدود کردن استفاده خود از اینترنت ناتوانید؟

• آیا کار کردن با اینترنت بیشتر وقت آزاد شما را به خود اختصاص می‌دهد؟

• وقتی دارید با اینترنت کار می‌کنید، زمان را گم می‌کنید (متوجه گذشت زمان نمی‌شوید)؟

• آیا امکاناتی برای خود فراهم می‌کنید که بیشتر به اینترنت متصل باشید؟
(مثلاً میز رایانه‌تان را با خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های فراوان پر می‌کنید؟)

• آیا به طور دائم رایانه‌ها و نرم‌افزارهایتان را ارتقاء می‌بخشید؟

• آیا چنانچه به هر دلیلی از اتصال به اینترنت بازداشته شوید دچار خشم، افسردگی، ناامیدی، زودرنجی، بی‌قراری یا کج‌خلقی می‌گردید؟

• آیا از رایانه‌تان برای فرار از واقعیت‌های زندگی استفاده می‌کنید؟

• آیا به دیگران در مورد میزان استفاده‌تان از رایانه دروغ می‌گویید؟

• آیا در دنیای واقعی از لحاظ اجتماعی آدمی تنها و منزوی هستید؟

• آیا هیجانات و احساساتی که از طریق شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و … در اینترنت به دست آورده‌اید جایگزین تجربیات زندگی واقعی شما شده‌اند؟

• آیا برای استفاده از اینترنت، روابط زندگی واقعی یا کارتان را به مخاطره می‌اندازید؟

اگر پاسخ شما به حداقل پنج پرسش از پرسش‌های بالا، مثبت باشد بهتر است برای درمان اعتیاد خود به مشاور و یا روانشناس آگاه در این زمینه مراجعه کنید.

در اینفوگرافیک زیر تفاوت اعتیاد به اینترنت در مردان و زنان را مشاهده خواهید کرد.

نسل معتاد به فضای مجازی
برای مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید