Gerdab.IR | گرداب

پردازش ابری چگونه به کمک سازمان جاسوسی آمریکا 'سیا' می‌آید + عکس + اینفوگرافی

تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۱

دولت آمریکا بر اساس قانون "فیسا" به بررسی اطلاعات موجود در تمامی منابع ذخیره اطلاعاتی موجود در آمریکا پرداخته‌ است؛ شاید به این بهانه که ممکن است عملیات‌هایی در حال انجام باشد و آن‌ها از آن بی‌خبر باشند. بهانه‌ای که دست‌مایه‌ای مناسب برای جاسوسی از مردم خود و حتی دولت‌های خارجی برای آن‌ها فراهم کرده است.

پردازش ابری چگونه به کمک سازمان جاسوسی آمریکا 'سیا' می‌آید
به‌ گزارش گرداب‌، براساس اخبار و گزارشات نقل شده از بسیاری از خبر‌گزاری‌ها از جمله روزنامه ایندی‌پندنت؛ تمامی اطلاعاتی که بر روی سیستم‌های پردازش ابری ذخیره شوند به وسیله آژانس‌های جاسوسی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند بدون اینکه حتی کاربران از آن آگاهی داشته باشند و یا حتی بدون ارسال پیام هشدار مبنی بر این‌که اطلاعات آن‌ها مورد جستجو واقع شده است.

آمریکا این کار را به بهانه "قانون نظارت بر اطلاعات خارجی(FISA)" انجام می‌دهد. بر اساس این قانون، دولت آمریکا برای جلوگیری از انجام عملیات‌ها و حملات ضد‌آمریکایی می‌تواند به جمع آوری شواهد فیزیکی و یا الکترونیکی مبنی بر احتمال انجام عملیات‌های جاسوسی بین قدرت‌ها و دولت‌های خارج از آمریکا و ماموران آن‌ها، در داخل این کشور بپردازد.

اما در این قانون 2 نکته مهم و ظریف وجود دارد که کمی جای تامل دارد:

1. ماموران دولت‌های خارجی ممکن است در بین تمامی شهروندان آمریکایی و یا افرادی که اقامت دائم در این کشور دارند، باشند؛ لذا دولت برای جلوگیری از وقوع عملیات‌های داخلی می‌تواند به جمع آوری اطلاعات الکترونیکی و فیزیکی در مورد آن‌ها بپردازد.

2. این قانون به محیط خارج از آمریکا مربوط نمی‌شود و لذا در آن محیط قابل اعمال نیست.

پردازش ابری چگونه به کمک سازمان جاسوسی آمریکا 'سیا' می‌آید

دولت آمریکا بر اساس همین قانون به بررسی اطلاعات موجود در تمامی منابع ذخیره اطلاعاتی موجود در آمریکا پرداخته‌ است؛ شاید به این بهانه که ممکن است عملیات‌هایی در حال انجام باشد و آن‌ها از آن بی‌خبر باشند. بهانه‌ای که دست‌مایه‌ای مناسب برای جاسوسی از مردم خود و حتی دولت‌های خارجی برای آن‌ها فراهم کرده است.

پردازش ابری چگونه به کمک سازمان جاسوسی آمریکا 'سیا' می‌آید

بر اساس گزارش روزنامه ایندی‌پندنت، همین امر باعث شده است که اعضای پارلمان انگلیس از دولتمردان خود بخواهند که نه تنها همکاری اطلاعاتی با دستگاه‌های جاسوسی آمریکا را متوقف کنند بلکه از سیستم‌های پردازش ابری نیز استفاده نکنند ؛ زیرا این کار باعث می‌شود که تمامی اطلاعات شهروندان انگلیسی توسط آژانس‌های آمریکایی مورد جاسوسی قرار گیرند.

از آن‌جایی که چهار منبع پردازش ابری انگلیس (G-Cloud)، در ایالات متحده آمریکا وجود دارد و این شرکت‌ها نیز شامل قانون این کشور می‌شوند، در صورتی که آمریکا بخواهد می‌تواند این اطلاعات را مورد بررسی و جاسوسی قرار دهد.

"دیوید داویس" عضو پارلمان انگلیس در مصاحبه خود با ایندی‌پندنت گفته‌است: "آمریکا بایستی بیاد آورد که چه کسی دوست و چه کسی دشمن اوست!"

"نیک پیکلِس" مدیر امنیت و آزادی مدنی کمپین "Big Brother Watch"  گفته است: "واقعیت این است که هر زمان یک شهروند انگلیسی از سرویس ابر استفاده نماید؛ یعنی، ایمیل خود را چک کند، به پروفایل شبکه اجتماعی خود سر بزند و یا خرید آن‌لاین انجام دهد؛ ارتباطات وی مورد تحلیل و جاسوسی قرار می‌گیرد."

وی اضافه می‌کند: "این در حالی است که بسیاری از مردم از این واقعیت بی‌خبرند. به طور مثال پس از به راه افتادن سرویس Google Docs و استفاده مردم از این سرویس، اطلاعاتی بر روی سرورهای آمریکا ذخیره شده‌اند که پیش‌تر هیچگاه در اختیار این کشور قرار نمی‌گرفت؛ مگر این‌که این کار توسط یک در خواست کتبی بین‌المللی درخواست می‌شد."

براساس گزارش سایت خبری آی‌اُاِل (IOL) : " آژانس‌هایی همچون NSA، FBI و سیا (CIA) همگی می‌توانند به دلایل سیاسی – امنیتی به اطلاعاتی که بالقوه مورد علاقه حوزه سیاست خارجی آمریکا باشند، دستیابی نامحدود داشته باشند."

"بودِن" کارشناس آی‌تی و امنیت اطلاعات و مشاور امنیت پیشین مایکروسافت؛ در تحقیق خود نیز چنین گفته است: "امروزه تهدید وجود جاسوسی در سیستم‌های پردازش ابری بسیار بیش‌تر و جدی‌تر از جرایم سایبری در جهان است."

با توجه به نکاتی که در بالا بدان اشاره شد می‌توان به چند حقیقت و چند سوال مهم رسید؛ اول اینکه، جدی بودن خطر این جاسوسی‌های اطلاعاتی انجام شده توسط آمریکا آن‌قدر بوده است که موجب نگرانی مقامات انگلیسی شده است و باعث شده که آن‌ها به فکر چاره‌ای برای این معزل باشند. دومین نکته نیز این است که دوستان قدیمی آمریکا در عرصه سیاست و نیز هم‌پیمانان آن‌ها دراستثمار کشورها، با ارائه شواهدی روشن به انجام جاسوسی اطلاعاتی توسط آمریکا مهر تایید زده‌اند.