Gerdab.IR | گرداب

دلایل و علایم اعتیاد به هرزگی جنسی در فضای آن‌لاین

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۲

ناشناس بودن، دسترسی آسان و کم‌هزینه بودن تجارب هرزگی جنسی در فضای آن‌لاین باعث افزایش تعداد معتادان به این جرم شده است و از طرفی تنوع و گوناگونی این جرم نیز منبع تغذیه این اعتیاد اینترنتی است.

دلایل و علایم اعتیاد به هرزگی جنسی در فضای آن‌لاینبه گزارش گرداب، در طی دهه‌های گذشته، پیشرفت‌های تکنولوژیک کمتری بوده‌اند که به صورت بالقوه توانایی ایجاد انقلابی در عرصه‌هایی هم‌چون آموزش، سلامتی، تجارت، سرگرمی و غیره داشته ‌باشند. اما اینترنت بستری را آماده نموده که تقریبا در تمامی زمینه‌های یادشده انقلابی عظیم صورت گرفته‌است.

حال ممکن است این انقلاب‌ها مطابق با نظر ما و موافق با آن‌چه تفکر ما ایجاب می‌کند نباشد؛ امّا آن‌چه واضح است این است که اینترنت بدون شک جهان را برای انسان‌ها بسیار کوچکتر از آن‌چه تصورش را می‌کردند، نموده‌است. به همین نسبت، با افزایش استفاده از اینترنت میزان جرایم سایبری نیز به طور موازی افزایش یافته است.

در دنیای امروز، اینترنت اصلی‌ترین بستر در بروز، اشاعه و انتشار یکی ازمهم‌ترین جرایم اخلاقی دنیا یعنی روابط نامشروع جنسی شده‌است. بر اساس تحقیقات انجام شده در اکثر جوامع اروپایی و غربی، معتادان به سکس سایبری مقدار قابل توجهی از وقتشان را به انجام فعالیت‌های سکسی آن‌لاین تخصیص می‌دهند و هرچه میزان اعتیاد آن‌ها بیشتر می‌شود، جنبه سرگرمی این جرایم کمتر شده و مضرات روحی و فیزیکی آن بیشتر در فرد نمود پیدا می‌کند.

ناشناس بودن، دسترسی آسان و کم‌هزینه بودن تجارب سکس سایبری باعث افزایش تعداد معتادان به این جرم شده است و از طرفی تنوع و گوناگونی سکس‌سایبری نیز منبع تغذیه این اعتیاد اینترنتی است.

تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان داده است، از آن جایی که هیچ پایانی برای نوع تجربه‌ای که فرد در فضای سایبر مشاهده می‌کند وجود ندارد، لذا در طول زمان به سمت اشکال افراطی‌تری از انواع فیلم‌های مستهجن سوق پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود که او درگیر واکنش‌های هیجانی آنی شده و گام به سوی برقراری رابطه‌هایی بردارد که از لحاظ روحی و جسمی برای وی بسیار خطرناک‌‌اند.

علایم تشخیص اعتیاد به سکس سایبری:

1. مردان معتاد به سکس سایبری، هم‌چون افراد فرو رفته در خلسه؛ ساعت‌های متمادی از وقت خود را به نگاه‌کردن تصاویر و فیلم‌های مستهجن می‌پردازند و زنانی که دارای این نوع اعتیاد هستند بیشتر دوست دارند که به چت‌های تصویری آن‌لاین مرتبط با این فضا بپردازند.

2. معتادان به سکس سایبری با وجود این که شاهد خطرات فیزیکی ناشی از این اعتیاد هستند ولی با این حال نمی‌توانند اعتیاد به فعالیت‌های آن‌لاین خود را کنار بگذارند.

3. آن‌ها پس از دیدن این تصاویر احساس گناه و پشیمانی دارند.

4. اگر به هر دلیلی نتوانند در طول روز به انجام فعالیت‌های آن‌لاین و آف‌لاین جنسی بپردازند، احساس خشم و ناراحتی می‌کنند.

5. افراد معتاد به سکس سایبری عموما همسرانشان را متهم به ناتوانی در ارضای تمایلاتشان می‌کنند. (تمایلاتی که با دیدن انواع جدیدی از فیلم‌ها و تصاویر مستهجن، روز به روز جدیدتر و حیوانی‌تر می‌شود.)

6. صمیمیت روابط عاطفی متاهلینی که دچار این نوع اعتیاد هستند، کم شده و آن‌ها در روابط جنسی با همسرشان نیز احساس هیچ گونه رضایتی نمی‌کنند لذا همین امر و سایر عوامل روحی و روانی مرتبط با آن باعث بروز طلاق می‌شود.

7. کودکانی که پدر، مادر و یا والدین معتاد به سکس سایبری دارند؛ عموما فضای استرس‌زا و متشنجی را در خانه خود احساس می‌کنند و غالبا کمتر مورد توجه عاطفی والدینشان هستند.

8. معتادان مجرد عموما آن‌چنان علاقه‌ای به ازدواج ندارند و عموما به سمت روابط جنسی کوتاه و زودگذر با افراد گوناگون، روی می‌آورند.