Gerdab.IR | گرداب

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد:

تاثیر منفی فیس‌بوک و توییتر بر بنیان خانواده

تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۳

نتایج تحقیقات در زمینه استفاده مداوم افراد از توییتر و فیس بوک نشان دهنده این حقیقت است که این افراد بیشتر در معرض جدایی و هم‌چنین خیانت به همسر خود قرار دارند.

به گزارش گرداب و به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس نتایج تحقیقات راسل کلایتون، یکی از محققان دانشکده خبرنگاری دانشگاه میزوری آمریکا، افرادی که بطور مداوم از توییتر استفاده می کنند بیشتر در معرض جدایی از همسر خود قرار دارند. آمار خیانت در بین این افراد نسبت به افرادی که از این شبکه‌ها استفاده نمی کنند و یا استفاده آنها کمتر است، نیز بالاتر است.

این محقق که پیشتر تحقیق مشابهی را در مورد تأثیر فیس بوک بر روابط زوجین منتشر کرده، معتقد است بر اساس نتایج این تحقیقات توییتر نیز تأثیر مشابهی را بر روابط زوجین دارد و باعث بروز مشکلات مشابهی در روابط بین مردان و زنان می‌شود.

بر اساس تحقیق اخیر توییتر حتی از فیس‌بوک برای روابط خانواده مخرب‌تر است. کلایتون با اشاره به نتایج تحقیق قبلی خود در مورد فیس بوک، که تأثیر این شبکه اجتماعی را بر روابط زوجین با سابقه بالای آشنایی را کمتر از زوجین با سابقه کم آشنایی یا زندگی نشان می‌دهد عنوان کرد که توییتر بر روابط تمام زوجین تأثیر منفی دارد به گونه‌ای که حضور مداوم در این شبکه اجتماعی می تواند باعث بروز تنشهای شدید و حتی جدایی بین زوج‌های حتی با سابقه ازدواج بیش از چند 10 سال شود.

این تحقیق که با سوال از بالغ بر 581 داوطلب بین 18 تا 67 سال انجام شده است، افراد را در زمینه مدت حضور در این شبکه اجتماعی، فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌دهند و همچنین مشاجره‌های احتمالی مرتبط با مشکلات ناشی از استفاده از توییتر آنها با همسران خود مورد سؤال قرار داده است.

کلایتون با اشاره به تحقیقات صورت گرفته یکی از علل انجام این تحقیق را مراجعه یک زوج که بر سر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در روابط خود دچار مشکل شده بودند عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه تأثیر این شبکه‌های اجتماعی بر افراد در بسیاری از جهات همچنان نادیده گرفته می‌شود و نامشخص هستند گفت: این امکان وجود دارد که حضور زوجین در شبکه‌هایی که امکان ارائه حساب کاربری مشترک را برای آنها فراهم می‌کند بتواند به بهبود روابط بین آنها و کاهش تنش در سطح خانواده بی‌انجامد.