Gerdab.IR | گرداب

بنابر پژوهش انجام گرفته در دانشگاه گلاسکو:

فیس‌بوک اعتماد به نفس دختران و زنان را کاهش می‌دهد

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۳

پژوهش جدید نشان داده است که صرف زمان زیاد برای دیدن عکس‌های دوستان بر روی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک می‌تواند اعتماد به نفس در دختران و زنان را نسبت به ظاهر خود را کاهش دهد.

به گزارش گرداب و به نقل از ایرنا، براساس پژوهش انجام شده در دانشگاه گلاسکو، هر قدر‌ که‌ زنان‌ و‌ دختران به تصاویر زنان دیگر روی شبکه‌های اجتماعی دقت کنند‌ و اهمیت بدهند،‌ به مرور‌ برداشت منفی‌ از‌ خصوصیات‌ ظاهری‌ خود‌ در‌ آن‌ها‌ تشدید‌ خواهد شد.

این پژوهش هم‌چنین نشان داده که برای اکثر‌ زنان مقایسه خود با‌ تصویر‌ دوستان‌ و‌ آشنایان‌ از‌ مقایسه‌ با‌ تصویر‌ ستاره‌ها و‌ افراد سرشناس مهم‌تر و تاثیر‌گذارتر است.

این اولین پژوهشی است که به طور مشخص در مورد رابطه میان سپری کردن وقت بر روی شبکه‌های اجتماعی و تصور و برداشت منفی از خصوصیات ظاهری افراد انجام می‌شود.

در مورد این موضوع شکی وجود ندارد که تمام رسانه‌های جمعی و به خصوص رسانه‌های دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی روی درک و احساس افراد از مشخصات ظاهری آن‌ها تاثیر می‌گذارد ولی در مورد جزییات و اشکال این تاثیر گذاری هنوز شناخت و اطلاعات دقیقی در دست نیست.

براساس این گزارش زنان و دختران جوان به نسبت مردها وقت بیش‌تری را در شبکه‌های اجتماعی صرف کرده و عکس‌های بیش‌تری از خود را روی این رسانه‌ها منتشر می‌کنند.

پژوهشگران دانشگاه‌های «اوهایو» و «آیوا» در آمریکا و دانشگاه «گلاسکو» در اسکاتلند در مطالعات خود رفتار حدود 900 دانشجوی دختر در آمریکا را بررسی کردند. در این نظرسنجی‌ها از آنان در مورد نحوه استفاده از فیس‌بوک، مشخصات تغدیه و میزان ورزش و توجه آن‌ها به مشخصات ظاهری خود سئوالاتی پرسیده شد.

پژوهشگران دراین مطالعات که نتایج آن در یک کنفرانس علمی در شهر سیاتل ارائه شده است، متوجه شدند که بین نارسایی‌های تغذیه و نحوه کاربری از شبکه‌های اجتماعی ارتباط مستقیمی وجود ندارد. اما آن‌ها دریافتند که بین مدت زمانی که دختران روی شبکه‌های اجتماعی صرف می‌‍کنند با مقایسه منفی ظاهر خود با سایر افراد یک ارتباط مستقیم وجود دارد.

«پتیا اکلر» از پژوهشگران دانشگاه گلاسکو گفت: صرف اوقات زیاد روی شبکه فیس‌بوک ضرورتا با مشکلات و بیماری‌های مربوط به تغذیه ارتباطی ندارد. ولی ارتباط آن با تصور منفی افراد از مشخصات ظاهری خود را می‌توان به خوبی دید.

وی افزود: توجه بیش از حد به مشخصات ظاهری روی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از یک چنین حساسیت‌ها و مقایسه‌هایی با تصاویر رسانه‌های جمعی قدیمی خطرناک‌تر باشد.

افراد خود را در شبکه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان مقایسه می‌کنند نه با ستاره‌ها و افراد سرشناس که هیچ ارتباطی با آن‌ها ندارند. با وجودی که مقایسه کردن خود با دوستان و آشنایان درست به اندازه مقایسه خود با ستاره‌های مشهور یک نیاز وعادت غیر واقعی است اما به خاطر وجود آشنایی با این افراد تاثیر منفی آن به مراتب بیشتر از رسانه‌های قدیمی است.

مشخصات ظاهری و اندام افراد یک بخش مهم از احساس هویت آن‌ها است و به خصوص در مورد جوانان نباید آن را خودنمایی‌های پوچ و بیهوده تلقی کرد.

توجه و نگرانی در مورد وزن و ظاهر فیزیکی افراد اکنون به یکی از موضوعات مهم در فرهنگ روزمره مردم در سراسر جهان بدل شده است. در سنین نوجوانی و جوانی که بدن و مشخصات ظاهری افراد در حال تغییر است، توجه به فیزیک، ظاهر و نحوه لباس پوشیدن ستاره‌های مشهور به یک فشار فرهنگی و روحی - روانی جدی تبدیل شده است.

جوانان مرتب خود را با این نمادهای تبلیغاتی مقایسه کرده و هرگونه تفاوت در ظاهر خود را یک ضعف و کاستی بزرگ تلقی می‌کنند و از آن رنج می‌برند.