Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی خبر داد:

سرمایه گذاری وسیع برای جذب استعدادهای فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی می‌گوید با توجه به هم‌گرايي تمام مجراهای ارتباطی و اطلاعاتی بر بستر اينترنت، تا 6 سال دیگر، اتصال همه ابزارهای زندگی بشر به اينترنت را در قالب «اينترنت همه اشيا» در پیش خواهیم داشت.

به گزارش گرداب و به نقل از مهر، محمد حسن انتظاری با اشاره به تحولات پیش روی دنیای امروز در فضای مجازی گفت: با توجه به تحولات فن‌اوری و هم‌گرايي تمام مجراهای ارتباطی و اطلاعاتی بر بستر شبکه اينترنت، تا 6 سال دیگر (سال 2020) اتصال همه ابزارهای زندگی بشر به اينترنت را در قالب «اينترنت همه اشيا» در پیش خواهیم داشت.

وی افزود: توسعه و تلفيق هوش مصنوعي با موجودات زنده (ارگانيزم سايبرنتيك)، ايجاد محيط‏‌هاي واقعيت مجازي ، ابزار هيبريد و جامع براي تمام فضاي ارتباطات و اطلاعات و تلويزيون‏هاي تعاملي از جمله تحولاتی است که با آن در سال‌های آتی مواجه خواهیم بود.

لزوم داشتن برنامه راهبردی برای فضای مجازی

مهندس انتظاری با اشاره به اهمیت نقش انسان به عنوان نقطه کانونی در این فضای نوین ارتباطی افزود: باید برنامه راهبردی برای مواجهه با چالش‌ها در این فضا و مقابله هوشمندانه در فضای سایبری داشته باشیم. از سوی دیگر با دیجیتال شدن اطلاعات و خدمات در کشور لزوم صیانت اطلاعات حیاتی و ملي کشور بیش از پیش ضرورت یافته است.

وی در توضیح چالش‌‎های فضای مجازی اظهار داشت: ما در فضای مجازی با چالش حفظ هویت ملی، اعمال حاكميت ملي و ظهور قدرت‌های جديد در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادی، فرهنگي،‌ اجتماعي و سياسي روبرو هستیم. برای مدیریت فضای مجازی در کشور باید همگام با علوم و فن‌اوري در عرصه بين المللي نیز حرکت کنیم.

نقض حریم خصوصی از سوی آمریکا در فضای مجازی

انتظاری درخصوص نقض حریم خصوصی توسط شرکت‌های بزرگ فعال در فضای مجازی تاکید کرد: در پی افشاگری جاسوسی گسترده آمریکا از اینترنت که از همکاری شرکت‌های بزرگی هم‌چون گوگل نیز بهره می‌برد، اجلاس بزرگی از 46 کشور از جمله کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین و دیگر مناطق دنیا و سازمان‌های بین المللی درخصوص حکمرانی آینده اینترنت در کشور برزیل برگزار شد که شورای‌عالی فضای مجازی نیز با اعزام نماینده خود به این مراسم نقشه راهی برای جلوگیری از راهبری و کنترل یکجانبه آمریکا بر فضای مجازی و اینترنت ارائه کرد.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در مورد نحوه مواجهه با این تحولات و چالش‌ها گفت: این تغییر و تحولات در حوزه فضای مجازی در صورتی که با مدیریت و برنامه ریزی کلان همراه باشد می تواند به فرصت تبدیل شود.

مدیریت تمامی عرصه‌های کشور برای ورود به فضای مجازی

وی با بیان این نکته که در صورتی می‌توانیم این تحولات را مدیریت کنیم که نظام‌های اداری و ساختارهای اجرایی سنتی کشور به سمت نظام نوین حرکت کنند، رهبر معظم انقلاب برای مدیریت این تحولات عمیق در عرصه فضای مجازی، اقدام به تاسیس شورای‌عالی فضای مجازی کردند؛ برهمین اساس شورای‌عالی فضای مجازی موظف است تا تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را جهت ورود به عرصه فضای مجازی مدیریت کند. هم‌چنین از فرصت‌های این فضا بهره گرفته و با تهدیدهای آن مقابله کرده تا بتواند از فرهنگ و هویت ملی صیانت کند.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گفت: در صورتی‌که بخش‌های فرهنگی کشور همگام با تحولات فضای مجازی و بر اساس آموزه‌هاي اسلامي حرکت کنند می‌توانیم فضایی سازگار با اسلام و فرهنگ ملی تبیین کنیم.

مهندس انتظاری با اشاره به گسترش اقتصاد اطلاعاتی و دانش بنیان و توسعه اجتماع انسانی بر پایه شبکه اینترنت گفت: با توجه به تغییرات سریع در این حوزه، باید سرمایه گذاری وسیعی برای جذب استعدادها به ويژه در حوزه محتوا در فضای مجازی انجام گیرد.