Gerdab.IR | گرداب

ابزارهایی برای حفاظت از کودکان در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳

والدین همواره موظف هستند در مورد استفاده کودکانشان از فضای مجازی نظارت کافی داشته باشند و آن‌ها را از خطرات موجود آگاه کنند. اما به‌ غیر از نظارت کردن و آگاهی دادن، برای حفظ فرزندان از خطرات و ارائه اینترنت پاک به آنان روش‌های دیگری وجود دارد.

به گزارش گرداب و به نقل از عصر امروز، با افزایش روزانه محبوبیت فضای مجازی در جامعه جهانی و به‌تبع آن افزایش سوء استفاده‌ها و خطرات کمین شده در این فضا، برای همه انسان‌ها و به‌خصوص برای افراد کم سن و کم‌تجربه همواره باعث نگرانی بوده است.

به همین دلیل والدین همواره موظف هستند در مورد استفاده کودکانشان از فضای مجازی نظارت کافی و وافی داشته باشند و آن‌ها را از خطرات موجود آگاه کنند؛ اما به‌ غیر از نظارت کردن و آگاهی دادن، برای حفظ فرزندان از خطرات و ارائه اینترنت پاک به آنان روش‌های دیگری وجود دارد که ازجمله آنان می‌توان به ابزارها و نرم‌افزارهایی ویژه اینترنت پاک اشاره کرد.

ما در این مبحث سعی بر آن داریم تا والدین را با تعدادی از این ابزارها اشاره‌کنیم:

از فیلترهای مخصوص سنین استفاده کنید
این ابزار صفحه‌های نامناسب مانند سایت‌هایی با محتوای پورنو گرافی، خشونت، قمار، تبلیغ و اطلاعاتی که در مورد مواد روان‌گردان است را برای کودکان قفل می‌کند. هفت نفر از ده نفر کاربران اینترنت بین سنین ۸ تا ۱۸ سال ناخواسته وارد سایت‌هایی با محتوای جنسی می‌شوند و سه‌چهارم دسترسی‌های ناخواسته به سایت‌های پورنو (۷۹%) در خانه اتفاق می‌افتد.

از نرم‌افزارهای نظارتی استفاده کنید
۸۰ درصد یغماگران جنسی واضح و روشن در مورد مقاصد خود با قربانیان صحبت می‌کنند. آن‌ها نوجوانان را بعد از چند هفته مکالمه فریب می‌دهند. آن‌ها با نوجوانان در مورد نقاط ضعف آن‌ها مانند علاقه‌مند بودن به روابط عاطفی، ماجرایی و افزایش اطلاعاتشان درزمینه جنسی و درک آن‌ها صحبت کرده و آنان را اغوا می‌کنند.

در ۷۳ درصد موارد، نوجوان به‌دفعات برای مقاصد جنسی مجرم را ملاقات می‌کند. مرتباً فعالیت‌های کودکان خود را از طریق چک کردن history زیر نظر داشته باشید. ۶۵ درصد والدین و ۶۴ درصد نوجوان اظهار داشته‌اند که در فضای مجازی فعالیت‌هایی دارند که دوست ندارند والدینشان از آن‌ها اطلاعات داشته باشند.

محدودیت‌های زمانی اعمال کنید
اجازه دسترسی آنان به چت روم‌ها را ندهید. تنها به آنان اجازه دهید چت صوتی داشته باشند که بتوانید به مکالمات آن‌ها گوش کنید. اغلب درخواست‌های جنسی (۷۹ درصد) هنگامی اتفاق می‌افتد که کودک از رایانه خانگی استفاده می‌کند و معمولاً با سؤال‌های شخصی در مورد ظاهر فیزیکی و مشخصات جنسی شروع می‌شود و پیشنهاد‌هایی برای سکس‌های مجازی دریافت می‌کنند.

۳۷ درصد درخواست‌های جنسی در فضای چت روم‌ها اتفاق می‌افتد. از یک موتور جستجوگر مطمئن و معتبر استفاده کنید. بر روی فعالیت‌های فرزندتان درگوشی‌های هوشمند نظارت داشته باشید.