Gerdab.IR | گرداب

فیلتر کردن «تدبیر» می‌خواهد

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳

مدیر مرکز کامپیوتری نور با بیان این‌که فناوری‌ها باید مدیریت شوند، گفت: حوزه علمیه با فناوری مخالف نیست، حوزه علمیه با بی تدبیری، بی مدیریتی و رها کردن این رودخانه مخالف است.

به گزارش گرداب و به نقل از رسا، حجت‌الاسلام حمید شهریاری، مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در مراسم رونمایی از نرم افزارهای «قواعد ادبیات عربی و دروس حوزوی»، گفت: فناوری به ساخت، اصلاح، کاربرد کردن و استفاده از دانش گفته می‌شود.

وی ادامه داد: به عقیده ما فناوری در ذات خود حسن اقتضایی است، یعنی فی حد نفسه خوب و پسندیده‌ است؛ حسن فناوری به دانش بودن آن است که در روایت از آن به نیکی یاد شد است؛ در روایت آمده «معیار ارزش فرد به دانایی او است».

مدیر مرکز کامپیوتری نور با بیان این‌که فناوری به سبب توانمند ساختن افراد دارای حسن و پسند است، بیان داشت: فناوری بشر را برای انجام کارهای مختلف توانمند ساخته است و در قرآن امر نیز به توانمند شدن شده است.

وی افزود: توانمند شدن واجب شرعی است؛ انبیای همانند حضرت نوح(ع) توانمند بودند؛‌ چرا که نخستین کشتی اقیانوس پیما را ایشان ساختند؛‌ حضرت داوود(ع) نیز با فن‌آوری زره ساخته بود؛ با این وجود فناوری را نمی‌توان بد دانست چرا که انبیا نیز از آن استفاده می‌کرده‌اند.

حجت‌الاسلام شهریاری اظهار داشت: البته حسن فناوری اقتضایی است، یعنی می‌توانند به ضد خود بدل شوند، فناوری در ذات خود خوب است ولی اقتضایی تبدیل شدن به ضد خود را دارد.

وی تصریح کرد: فناوری وقتی در اختیار افراد شرور قرار گیرد آنها برای شر خود استفاده می‌کنند؛ البته علم نیز حسن اقتضایی دارد که می‌تواند به ضد خود تبدیل شود.

درباره فیلترینگ افراط و تفریط می‌شود
مدیر مرکز کامپیوتری نور در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آیا شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک، وایبر و واتس‌اپ خوب است یا بد و علما و حوزه باید چه پاسخی بدهند، خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند اگر خوب است چرا آن را می‌بندید، اگر بد است چرا تولید می‌کنید؛ متأسفانه در کشور افراد هماهنگ نیستند؛ چرا که فناوری در کشور ما امری نو است که سبب تشکیک افکار شده است.

وی ادامه داد: افراد هر کدام به گونه‌ای فکر کرده و نکاتی را مدنظر قرار داده و برخی از مسائل را در نظر نمی‌گیرند که این خود سبب ایجاد آسیب‌های شده است، اکنون مدیران این حوزه دو دسته هستند، دسته‌ای می‌گویند باز بگذارید و اجازه دهید همه از فناوری استفاده کنند، چه اشکالی دارد، ما نیز کار خود را انجام می‌دهیم، اجازه دهید باز باشد و فیلتر نکنید، همچنین به سبب ندانستن علم فیلترینگ مسائل دیگر را نیز خراب می‌کنید، عقیده این افراد این است که این شبکه‌ها را باز و آزاد بگذارید تا همه استفاده کنند، گاهی نیز استدلال می‌کنند مگر حزب‌الله لبنان فیلترینگ دارد که جوانان این‌گونه‌‌ای تربیت کرده است.

حجت‌الاسلام شهریاری اظهار داشت: برخی دیگر نیز می‌گویند همه چیز را باید بست، حتی اگر کوچک‌ترین صفحه‌ای درباره مسائل نامناسب باشد باید همه سایت را بست؛ می‌گویند باید ببنیدیم، چرا که افرادی از این شبکه‌ها استفاده ناجور می‌کنند.

فضای مجازی همانند رودخانه خروشان است که باید مدیریت شود
مدیر مرکز کامپیوتری نور یادآور شد: ما برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم و بحث بر سر این بود که آیا این شورا زیر بخش شورای عالی امنیت ملی شود یا شورای فرهنگی، امنیتی‌ها می‌گفتند این مسائل امنیتی است ولی فرهنگیان می‌گفتند که این ابزار توسعه علمی است باید زیر مجموعه شورای فرهنگی قرار گیرد که رهبری فرمودند این پاسخ را باید در تأسیس شورای فضای مجازی جست.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب معتقدند «این ابزارهای فناوری همانند رودخانه عظیم است که آب آن در حال جریان است، اگر رها کنیم و مدیریت نکنیم این رودخانه به هر سمتی رفته و نمی‌توان آن را مدیریت کرد، ولی اگر تدبیر ‌کنیم که آب روخانه تبدیل فرصت می‌شود، اینترنت و دیگر ابزارها این گونه است، کسی ما را متهم به ضد فناوری نکند چرا که ضد آن نیستم، اگر می‌بیندیم دلایلی دارد و این است که برخی این موضوع را در کشور رها کرده‌اند».

حجت‌الاسلام شهریاری گفت: داعش با همین ابزارها توانسته خود را در کشور عراق و سوریه گسترش دهد و از طریق این ابزارهای برای اهداف و پیدا کردن اعضای خود استفاده می‌کنند؛ اگر به این حوزه توجه امنیتی نشود مسائلی همانند داعش در شهرهای کشور گریبان ما را می‌گیرد، اینترنت همانند مسلسل می‌ماند که اگر به دست دشمن بیفتند ما را می‌زند.

در فتنه 88 فیس‌بوک ابزاری برای توسعه اهداف آمریکایی بود
وی افزود: البته ما ابزارها و فناوری‌ها را قبول داریم و می‌آوریم، حوزه علمیه با این ابزار مخالف نیست، حوزه علمیه با بی تدبیری، بی مدیریتی و رها کردن این رودخانه مخالف است، این ابزار استفاده و کاربرد دارد ولی متأسفانه آفات آن در کشور ما بیشتر از برکاتش است؛ محتوای برخی از شبکه‌های اجتماعی جز فحش چیز دیگری نیست؛ نمی‌توانیم اجازه تولید فحشا به وسیله این ابزارها داده شود، فیس‌بوک در فتنه 88 ابزاری برای توسعه اهداف آمریکایی در کشور شده بود و با در این شرایط نمی‌توانیم اجازه دهیم که کار خود را انجام دهد.

مدیر مرکز کامپیوتری نور با بیان این‌که ابزارها و فناوری‌ها باید مدیریت شوند، اظهار داشت: یعنی داخل کشورهای نیز مشابه ابزارهای که امروز وجود دارد داشته باشیم، تا اگر صفحه‌ای نامناسبی منتشر شد به مدیر آن تذکر دهیم و مشخص شود چه افرادی این مطالب و صفحات را بارگذاری می‌کنند، البته در حریم خصوصی شهروندان دخالت نخواهیم کرد، ولی به حکم قضایی باید اجازه ورود به اینترنت باشد تا بتوان دزدان این فضا را پیدا کرد؛ این مدیریت اکنون وجود ندارد که به وسیله احراز هویت در شبکه ملی اطلاعات محقق می‌شود.

وی ادامه داد: باید سه پروژه شبکه ملی اطلاعات، امکان احراز هویت و فیلترینگ وجود داشته باشد تا بتوانیم مدیریت اطلاعات، ارجاعات و محتوایات آن در دست ما باشد. اکنون سوییچ اینترنت ما در دست آمریکا است که اگر بخواهد می‌تواند قطع کند؛ امکان احراز هویت باید باشد، یعنی در صورت نیاز مشخص شود که چه فردی وارد اینترنت شده است، اکنون در آمریکا هیچ خدماتی بدون احراز هویت صورت نمی‌گیرد، هر که وارد اینترنت شود باید احراز هویت شود.

برخی درباره فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تنها به دنبال برچسب زدن به حوزه هستند
حجت‌الاسلام شهریاری عنوان کرد: کار سوم فیلترینگ است، برخی می‌گویند عقب افتاده ها فیلتر می‌کنید، بنده معتقد به فیلتر هستم، صفحات مستهجن نباید در شبکه‌های چند رسانه‌ای وجود داشته باشد و اگر هست باید فیلتر شود، نمی‌توانیم اجازه دهیم صفحات مستهجن عرضه شود و هیچ کاری کنیم، ما قائل به بستن یک سایت و شبکه نیستیم بلکه می‌گویم صفحات مستهجن باید فیلتر شود، جامعه ما حساس است، البته بستن تدبیر می‌خواهد، برای نمونه باید شبکه‌‌ای همانند ایسناگرام را بست چرا که در داخل کشور شبکه‌ای همانند آپارات وجود دارد که می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه با ابزارهای مخالف نبوده و تنها قائل به مدیریت است، مدیریت آن نیز فیلترینگ مطالب مجرمانه، امکان احراز هویت و وجود شبکه ملی اطلاعات امکان پذیر است، برخی تنها به دنبال مارک زدن به ما هستند تا بگویند اینها با فناوری مخالف هستند، این‌گونه نیست.