Gerdab.IR | گرداب

راهکارهای یک کارشناس برای مقابله با بروز شایعات در شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است که «مقصر اصلی در بروز شایعات شبکه‌های اجتماعی، مردم نیستند». وی می‌گوید: قانون‌مند شدن فضای مجازی بهترین راهکار برای مقابله با چنین مشکلی است.

به گزارش گرداب، علی‌اکبر جلالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرصت‌های فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی و کنترل آن در برابر شایعات اظهار کرد: فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌‌هایی را برای همگان ایجاد کرده است و کنترل مطلقی در خصوص آن وجود ندارد و کنترل نسبی آن مربوط به این است که کاربران و مسئولان کشور تا چه اندازه برای استفاده درست از این فضاها آموزش دیده‌اند و در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بهره‌مند می‌شوند. (تحلیل گرداب از این خبر را از این‌جا بخوانید)

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های ما این است که نتوانسته‌ایم از شبکه‌های اجتماعی به صورت منطقی استفاده کنیم و به جای انکه اختیارش دست مسئولان نظام باشد تا بتوانند از آن در برنامه‌ریزی‌ها و توسعه فعالیت‌های‌شان بهره‌مند شوند، هدایت آن در اختیار کاربران قرار گرفته است و تأثیرگذاری و تأثیرپذیر کاربران در این فضاها بیش از مسئولان است.

هدایت شبکه‌های اجتماعی در دستان کاربران است
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: یکی از دلایلی که هدایت شبکه‌های اجتماعی در دست کاربران قرار گرفته است این بوده که ما در این شرایط با دو نسل روبرو هستیم، نسلی که پس از سال 1980 متولد شده‌اند و به خوبی با روش‌های استفاده از این فضاها آشنا و مسلط هستند و نسل دوم نسلی است که امروزه بالای 40 سال بوده و اغلب با شبکه‌های اجتماعی مخالف هستند که بیشترین این افراد همان مسئولان‌مان به شمار می‌رود.

جای خالی قوانین در شبکه‌های اجتماعی
جلالی اظهار کرد: اگر مروری بر قوانین داشته باشیم متوجه می‌شویم که درصد چندانی به فضای مجازی اختصاص ندارد. بنابراین اگر به فضای مجازی مسلط نباشیم قطعا به دست کسانی می‌افتد که تسلط بیشتری دارند. همیشه نگاه اشتباهی در اذهان برخی مسئولان وجود دارد مبنی براین که فضای مجازی را به عنوان یک تهدید قلمداد می‌کنند.

وی بیان کرد: کشور عربستان برای مقابله با فسادهای فیس‌بوک، پلیس فیس بوک را تشکیل داد و در این مسیر هم عملکرد موفقی داشت. اما متأسفانه ما همیشه در مسیر ممانعت از شبکه‌های اجتماعی بودیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از دامن زدن به این شایعات در فضای مجازی قانون‌مند شدن است.

وی بیان کرد: زمانی که موضوع بسیار مهمی در سطح جامعه از سوی گروه‌های مختلف مورد پیگیری قرار می‌گیرد و شاهد نتایج متناقض می‌شویم، قطعا باید بروز شایعات را پیش‌بینی کنیم. باید نگاه، قوانین و شرایط‌مان را تغییر دهیم و به سمتی حرکت کنیم تا واقع‌بینانه‌تر در فضای مجازی به توسعه دست یابیم.

جلالی اظهار کرد: اگر قانونی در زمینه فضای مجازی وجود ندارد به تدوین آن قانون بپردازیم تا شاهد مشکلات اینچنینی نباشیم. بیشتر شایعات که در فضای مجازی شاهد هستیم، ناخودآگاه است.

وی یادآور شد: تناقض در گفتار و رفتار برخی مسئولان سبب بروز شایعات در فضای مجازی می‌شود. زمانی که درباره یک موضوع چند صدای متناقض از سوی مسئول به گوش می‌رسد، شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود.