Gerdab.IR | گرداب

وقتی فناوری می‌آید، آموزشش نمی‌آید:

3G؛ مایه خسارت اقتصادی کاربران اپراتورها

تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳

در حالی که اپراتورهای تلفن همراه در ارائه نسل سوم و چهارم با تبلیغات رنگارنگ گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند اما مشکلات عدیده آن برای مشترکان موجب نارضایتی شده و البته هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

به گزارش گرداب و به نقل از فارس، در حالی که این روزها اپراتورهای تلفن همراه در استفاده از تکنولوژی‌های نوین برای ارائه خدمات اینترنت گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند و به دنبال جذب مخاطبان و مشترکان بیشتری هستند، اما در عین حال استفاده از این خدمات مانند اینترنت همراه برای مشترکان معضلات و چالش‌های جدی به همراه دارد.

در حال حاضر اپراتورها با تبلیغات زیبا و متعدد استفاده از نسل سوم اینترنت همراه سعی در جلب مشترکان به این خدمات دارند اما سرعت و کیفیت این خدمات در حد این تکنولوژی نیست و در حالی که هنوز پوشش شبکه‌ای 3G تکمیل نشده و مشترکان با مشکلات بسیاری چه در سرویس تماس و چه دیتا مواجهند، خبر از راه‌اندازی نسل چهارم تلفن همراه در کشور می‌شود.

فردی که دارنده سیم‌کارت اپراتور دوم است می‌گوید: خدمات اینترنت همراه این شرکت مشکلات زیادی دارد، اول اینکه سرعت آن در مناطق مختلف با وجود تبلیغات گسترده که عنوان می شود مجهز به نسل سوم شده اما تفاوتی با نسل دوم ندارد.

مشترک دیگری که خود را سعید معرفی می‌کند، مطرح می کند: من یک بسته اینترنتی همراه یک روزه 15 مگابایتی با هزینه 500 تومان خریدم اما در عرض نیم ساعت تمام شد در حالی که استفاده چندانی از آن نکردم.

وی عنوان می‌کند: مشکل دیگر این است که علاوه بر هزینه بسته اینترنتی، تمام شارژ موبایلم بابت روشن بودن دیتا تمام شد در حالی که هیچ پیغامی از سوی اپراتور مبنی بر اتمام حجم دیتا و یا استفاده آزاد خارج از بسته‌های تعرفه‌ای وجود ندارد.

مجتبی از دیگر مشترکان این اپراتور است که از روند موجود و مشکلات اینترنت همراه گلایه می ‌کند. وی می‌گوید برای چندمین بار است که بسته تعرفه‌ای اینترنت همراه خریداری می‌کنم، اما علاوه بر هزینه آن، اعتبار و شارژ موبایلم نیز خالی می‌شود و پس از آن وقتی که می‌خواهم با فردی تماس بگیرم متوجه می‌شوم اینترنت همراه علاوه بر هزینه بسته شارژم را تمام کرده است.

هرچند پیش از این خبرگزاری فارس موضوع عدم اعلام اتمام بسته‌های اینترنتی اپراتور دوم را طی چند گزارش پیگیری کرده بود اما پاسخ این اپراتور قانع‌کننده نبود چرا که بنا به گفته آنها  اطلاع از زمان پایان بسته‌های اینتنرتی با کد دستوری امکان پذیر است و اگر مشترکی درخواستی برای لغو نداده باشد حتی با پیامک هم اتمام بسته به او اعلام می‌شود.

با این وجود تست چندباره این موضوع از سوی خبرنگار ما نشان می‌دهد که چنین پیامکی برای مشترک حتی در صورت عدم درخواست لغو ارسال نمی‌شود. این مشکل حالا که قرار است اینترنت با سرعت بیشتری به مشترک اطلاع دهد نمود بیشتری خواهد داشت.

احمدی مشترک دیگری است که با مشکلات مشابهی مواجه است و  اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد فقط گرفتن پول از مردم به هر شکلی در میان این شرکت‌ها باب شده و هیچ تعلق خاطری نسبت به رضایتمندی وجود ندارد، چرا که فقط ظاهری از خدمات نوین ارائه می‌شود، اما باطن آن پر از ایراد است که فقط زیان آن برای مصرف‌کننده است.

این وضعیت برای اینترنت 3G اپراتور دیگر هم وجود دارد. یکی از مشترکان اپراتور اول به وجود مشکل مشابه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حالی که نشانه اتصال به این نسل روی صفحه موبایل دیده می‌شود اما سرعت اتصال به اینترنت تفاوتی با نسل دوم ندارد و انتقال دیتا تا حدی کند پیش می‌رود که امکان باز کردن سایت و یا استفاده از پیام‌رسان‌های موبایلی یا وجود ندارد و یا در حد انتقال متن آن هم با تاخیر امکان پذیر است.

هرچند تعرفه اینترنت موبایل از 2.5  ریالی که پیش از این صحبت از آن بود به 0.5 ریال کاهش یافت اما با ایرادات موجود در ارائه این‌گونه خدمات، هزینه تمام‌شده که عمدتاً ناخواسته است بسیار زیاد بوده و عملاً هنوز اینترنت همراه نتوانسته جایگاه مناسب خود را پیدا کند.

نارضایتی مشترکان از خدمات تلفن همراه اعم از اینترنت، مکالمه و پیامک دیگر بر کسی پوشیده نیست. چنانچه در هفته‌های اخیر و در جریان مناظره اپراتورهای تلفن همراه شاهد بودیم که 82 درصد شرکت‌کنندگان درنظرسنجی این برنامه نارضایتی خود را از خدمات تلفن همراه ابراز کردند.

وجود مشکلات مختلف در اپراتورها حتی با انتقاد نمایندگان مجلس هم روبرو شده و به تازگی رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته مخابرات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: طرح تحقیق و تفحص از اپراتورهای تلفن همراه در مجلس وصول شده است که یکی از دلایل آن نارضایتی مشترکان و چگونگی ارائه خدمات نوین است.

هرچند ارائه خدمات نسل سوم و چهارم اینترنت همراه به تازگی در جریان است اما ارائه آن نباید موجب خسارت و زیان مشترکان شود بلکه به جای تبلیغات پر زرق و برق و سطحی، کیفیت خدمات و لمس آن از سوی مشترکان بهترین تبلیغات است.