Gerdab.IR | گرداب

یک فعال رسانه:

موج شایعات مربوط به هنرمندان به رفتار خود آن‌ها برمی‌گردد

تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۳

سخنگوی اتحادیه مطبوعات محلی درباره موج شایعاتی که درباره هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی هر از گاهی به راه می‌افتد، معتقد است: بخشی از این امر به خود هنرمندان باز‌می‌گردد.

به گزارش گرداب، عدم آگاهی و نبود سواد در خصوص بسیاری از امور می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند که برای رفع آنها باید یک عمر فرصت گذاشت و داشته‌ها را احیا کرد. ‌هم‌اکنون کاربران شبکه‌های اجتماعی بدون هیچگونه پیش‌ زمینه و آگاهی وارد این فضا شد‌ه‌اند و همین مسئله معضلاتی را برای جامعه و افراد ایجاد کرده است که بی‌توجهی به آن می‌تواند در آینده با فاجعه‌ای جبران ناپذیر همراه باشد.

تمامی صاحبنظران بر این امر اتفاق نظر دارند که نباید استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی را در کشور محدود یا فیلتر کرد در عوض باید با افزایش سواد رسانه‌ای در کاربران از طریق آگاهی بخشی از بروز تبعات منفی آن جلوگیری کرد.

غلامرضا فروغی‌نیا، سخنگوی اتحادیه مطبوعات محلی کشور و فعال عرصه رسانه این بار در گفت‌وگو با فارس به تشریح استفاده از شبکه‌های اجتماعی نسل دو( موبایلی) پرداخت.

ظهور و بروز رسانه‌های نوین از جمله شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری را بر عملکرد و کارایی سایر رسانه‌ها دارد؟

ورود و خروج تکنولوژی به ویژه هم‌اکنون که در حال سرعت گرفتن است و موج‌هایی که ایجاد می‌کند بدون وجه قابل قیاس با گذشته رسانه‌ها نیست به این معنی که هم‌اکنون ظهور، بلوغ تلویزیون سال‌های سال طول کشید تا این رسانه به معنای کانالی نهادینه شد. هم‌اکنون نسل استفاده از برخی از رسانه‌ها به موجب ظهور رسانه‌های نوین در حال انقراض است و در این رابطه می‌توان به افت استفاده از ماهواره به سبب ورود اینترنت اشاره کرد.

ماهواره رابطه یک طرفه دارد و پیام رسان است و مخاطبان فقط گیرندگان این پیام‌ها هستند و هیچگونه پیامی را نمی‌توانند از این طریق منتقل کنند اما با ورود اینترنت شرایط به گونه‌ای دیگر شد.

عدم ارتقای سواد رسانه‌ای در کاربران شبکه‌های اجتماعی چه نتایجی را به همراه خواهد داشت؟

سرعت تکنولوژی آنچنان زیاد است که لازم به نظر می‌رسد برای بهره‌برداری از آن در ابتدا آن را به خوبی بشناسیم و در ادامه بتوانیم سوار این تکنولوژی‌ها شویم در غیر این صورت موج تکنولوژی‌ها در فضای رسانه‌ای در صورتی که آگاهی لازم و کافی در خصوص آن ایجاد نشده باشد، از استفاده کنندگان و کاربران آن سواری می‌‌گیرد و در نهایت ما تنها باید دنبال نتایج و عواقب ورود موج‌های جدید تکنولوژی در فضای مجازی از جمله شبکه‌های اجتماعی موبایلی باشیم.

آیا این موج جدید رسانه‌های نوظهور (شبکه‌‌های اجتماعی) سوار است؟

طبیعی است رسانه‌های نوظهور موبایلی از جمله شبکه‌های اجتماعی در حال تهاجم هستند و ما در حال تدافعیم و اگر بخواهیم شرایط را به همین روال ادامه دهیم بدون شک بازنده خواهیم بود. لازم است شرایط تغییر یابد، به این معنا که باید ما (کاربران و ...) سوار موج جدید تکنولوژی در فضای مجازی از جمله شبکه‌‌های اجتماعی موبایلی از جمله وایبر، واتس‌آپ، تانگو و ... باشیم.

برای تحقق این مهم اولویت را بر چه اساسی باید پایه‌گذاری کنیم؟

برای تحقق این امر در ابتدای امر باید این شبکه‌های اجتماعی را در مرحله نخست خوب بشناسیم، راهکارهای آن را به خوبی شناسایی کنیم و در عین حال نیز هدفمند باشیم. بر همین اساس باید از این امواج برای قدرت‌نمایی در دنیا استفاده شود. اما زمانی این امواج تکنولوژی از جمله شبکه‌های اجتماعی از دنیای خارج وارد کشور می‌شوند و مانند مترسکی بالای سر افراد و جامعه می‌ایستد و قدرت‌نمایی‌ می‌کند.

جنگ تحمیلی هشت سال دفاع مقدس در واقع یکی از آثار تفکرات غلط دیگران در خصوص ایران بود چرا که تصور می‌کردند ایران قدرت ایستادن در برابر ظلم ندارد و به خیال خود فکر می‌کر‌دند که می‌توانند از مرزهای ما عبور کنند. باید گفت که تفاوتی میان مرزهای زمینی و تکنولوژی وجود ندارد و به هرحال باید جلوی عبور از مرزهای تکنولوژی توسط بیگانگان گرفته شود. ما باید سوار این تکنولوژی‌ها بشویم و از آن بهره‌برداری کنیم.

هم‌اکنون ارزیابی شما در خصوص استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان تکنولوژی جدید در عرصه رسانه چیست؟

ورود این امواج تکنولوژی یک بی‌نظمی ایجاد کرده است و باید گفت که این دوره هیجان و بی‌نظمی بالاخره سپری می‌شود و مردم به عنوان کاربران و خانواده‌‌ها بعد از گذشت مدتی به استفاده صحیح از آن پی می‌برند.

هم‌‌اکنون برخی از افراد در 40 گروه واتس‌آپ عضو هستند و برای خروج از این گروه‌ها با مدیران گروه‌ها دچار رودربایستی می‌شوند و بر همین اساس به جهت زیاده‌روی حضور در گروه‌های شبکه‌های مجازی روزی سه مرتبه شارژ گوشی افراد تخلیه می‌شود. این امر نشان‌ می‌دهد که در نهایت یک نظمی در استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی در فضای مجازی ایجاد می‌شود.

شبکه‌های اجتماعی موبایلی به عنوان ابزار هستند نباید به شکل مزاحم درآیند. هم‌اکنون مصرف از این تکنولوژی‌ها افراطی شده است و در چنین شرایطی کاربران برای استفاده از این تکنولوژی‌ها باید به بلوغ برسند و نظمی را در این میان ایجاد کنند.

یکی از خاصیت‌های این تکنولوژی‌ این است که افراد هم‌فکر را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند این امر می‌تواند در کنار مناسب بودن کنترل نیز شود. باید توجه داشت که نمی‌شود هر شبکه اجتماعی ایجاد شود.

با توجه به اشاره‌ای که بر افزایش سواد رسانه‌ای در این زمینه داشتید. هم‌اکنون کاربران ایرانی چه میزان از سواد رسانه‌ای را کسب کرده‌اند و آیا تبعات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر تبعات مثبت آن فزونی یافته است؟

تصور من این است که مردم جامعه ما به علت اینکه درک اجتماعی بالایی دارند و با توسعه سواد آکادمیک هم‌راستا شده‌اند بر همین اساس درک آنها از سواد رسانه‌ای افزایش یافته است و طبیعی است که خود آنها متوجه مشکلات و تبعات منفی این تکنولوژی‌ها می‌شوند و عکس‌العمل‌‌های جامعه بروز پیدا می‌کند.

برخی اظهار می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی تیغ دولبه هستند که هم‌اکنون لبه تیز این تیغ ریشه خانواده‌ها را هدف گرفته است و موجب افزایش آمار طلاق شده است؟

هم‌اکنون دوره التهاب و هیجان است و طبیعی است که در این دوره شاهد افزایش آمار تبعات منفی آن باشیم. این امر به بروز یک دعوا میان افراد شباهت دارد در یک دعوا ممکن است سر، دست و پا بشکند یا اینکه ترکش‌ این دعوا متوجه افرادی شود که در این میان هیچگونه نقشی را نداشته‌اند. اینک تکنولوژی آمده ما نیز آمادگی پذیرش آن را نداشتیم باید اندیشمندان در این باره بررسی و مطالعات لازم را صورت دهند و در نهایت آسیب شناسی داشته باشند.

چه سازمانی نهادها و اندیشمندان را ملزم به ایجاد اتفاق فکرهایی در این زمینه کند؟

جامعه‌شناسان و اندیشمندان خاص این تکنولوژی‌ها باید افکار و اندیشه‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند و در نهایت به سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران خط دهند. تحقق این امر ضرورت فراوانی دارد چرا که ظهور و بروز رسانه‌ای نوین دیگری در آینده دور از انتظار نیست . باید از هم اکنون فکری به حال آن کرد.

شما به تبعات نادرست استفاده از شبکه‌‌های اجتماعی اشاره‌ای داشته باشید. متاسفانه قشری که در این شبکه‌ها بیش از سایرین مورد حمله شایعات قرار می‌گیرند هنرمندان هستند. چرا مردم ما به این سمت رفته‌اند؟

بخشی از این امر به خود هنرمندان باز‌می‌گردد. هنرمندان و افراد مشهور از جمله فوتبالیست‌ها که در معرض دید جامعه هستند باید مراقب رفتار خود باشند. نباید با یک چهره و رفتاری در صدا و سیما حضور یابند و سپس با 180 درجه تغییر در جامعه حاضر شوند. بالاخره مردم در این باره عکس‌العمل نشان می‌دهند. به هر میزانی که سطح سواد مردم از ابزارهای نوین ارتباطی افزایش یابد می‌توان از آنها انتظار استفاده مناسب از شبکه‌های اجتماعی را داشت البته این امر در روستاها، شهرهای بزرگ وشهرهای کوچک متفاوت است.