Gerdab.IR | گرداب

لحظه به لحظه با یک رویداد/

بسته خبری: فیلترینگ هوشمند

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۳

موضوع «فیلترینگ هوشمند» این روزها آن‌قدر تکرار شده است که همه به شنیدن عبارتش عادت کرده‌اند. پدیده‌ای که شده است فرشته نجات فضای مجازی کشور ما و قرار است همه مشکلات توسط این پدیده حل شود.

گرداب- میز خبر: بحث «فیلترینگ هوشمند» یا به عبارت دقیق‌تر «فیلتر بر اساس محتوا» (Content Blocking) نزدیک به یک سال است که در فضای علمی و ارتباطاتی کشور مطرح شده است.

فناوری که هنوز اجرایی نشده است و نهادهای مختلفی چون مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات در اجرای آن دخیل هستند.

این موضوع پس از ضرب‌الأجل قوه قضائیه به دولت برای سامان دادن به اوضاع این شبکه‌ها بسیار جدی‌تر پیگیری شد.

در حال حاضر دولت معتقد است که می‌توان با اجرای فیلترینگ هوشمند، تمامی شبکه‌های اجتماعی را رفع فیلتر کرد و به این فناوری تکیه زد. اما کارشناسان براین باورند که عملاً وقوع فیلترینگ هوشمند در محیط‌های رمزنگاری شده (با پورت SSL فعال) غیر ممکن است.

بسته خبری: فیلترینگ هوشمند خط خبری این واقعه را به‌صورت روزآمد می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.
(این صفحه به محض دریافت خبر جدید به‌روز می‌شود)
آخرین به‌روز رسانی:
9 بهمن 1393 - ساعت 13:16

6 مهر 93 >
* نخستین جزئیات از فیلترینگ هوشمند منتشر شد. (+)

8 مهر 93 >
* مرکز ملی فضای مجازی در راستای برنامه‌های اعلام شده خود و با حمایت از جامعه دانشگاهی، اولین نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند کشور را در محیط آزمایشگاهیی به بهره‌برداری رساند. (+)
* بسیج دانشجویی دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار یک اطلاعیه، اعلام کرد که موضوع «فیلترینگ هوشمند» به صورت کامل و مکانیزه امکان‌پذیر نیست. (+)

14 مهر 93 >
* داود سبوحی، معاون وزیر ارتباطات در خصوص راهکار اصلاح فیلترینگ گفت: این روش فعلی باعث کندی کار شده است و روش تصحیح این امر پالایش هوشمند این موضوع است. یعنی فیلترینگ هم باید هوشمند باشد و هم توزیع این فیلترینگ به‌صورت هوشمند باشد؛ حتی فیلترینگ می‌تواند به تناسب با کاربر هم هوشمند باشد که این پروژه به‌صورت کامل در وزارتخانه تعریف شده است. (+)

17 مهر 93 >
* دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه این فیلترینگ هوشمند یکی از عناصر اصلی سیستم نهایی فیلترینگ کشور خواهد بود و در صورت برگزاری جلسات شورا مطرح خواهد شد، گفت: به زودی با اجرای کامل این پروژه سیستم نهایی فیلترینگ کشور به اجرا درآمده و سیستم فعلی متحول می‌شود. (+)

20 مهر 93 >
* محمد‌علی اسفنانی، عضو کمیته فیلترینگ درباره فیلترینگ هوشمند گفت: با راه اندازی فیلترینگ هوشمند، کنترل فضای مجازی آسان‌تر می‌شود. در واقع فیلترینگ هوشمند صفحات مجرمانه را مسدود کرده در عین اینکه هیچ گونه محدودیتی برای دیگر کاربران ایجاد نمی‌کند. (+)
* وزیر ارتباطات درباره وضعیت شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ آن‌ها گفت: ما معتقدیم تا جایی که از همه ابزارهای موجود استفاده مفید بشود و اعضای آن شبکه‌ها به محتوای مجرمانه توجه کنند دولت از این نحوه‌ استفاده حمایت می‌کند. در فیلترینگ هوشمند ما به دنبال حذف محتوای نامناسب هستیم. (+)

30 مهر 93 >
* عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: هنوز گزارشی از وزارت ارتباطات درباره‎ فیلترینگ هوشمند [در واکنش به ضرب‌الأجل قوه قضاییه] ارائه نشده است. (+)
* طراحی مدل جدید پالایش هوشمند شبکه های مجازی طی مراسمی با حضور مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تفاهم نامه امضاء شد و قرار شد تا پایان خرداد 1394 اجرایی شود. (+)

5 آبان 93 >
* معاون زیرساخت سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه سیستم فیلترینگ فعلی کارآیی کافی را در فضای اینترنتی کشور ندارد، گفت: در حال حاضر سیستم فیلترینگ هوشمند طراحی شده است که قابلیت به بهره برداری رسیدن کامل را دارد. (+)

14 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ هوشمند اجرایی شده است گفت: این کار هنوز صورت نگرفته است، چرا که یک کار پیچیده‌ای است. (+)

18 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات گفت:‌ فیلترینگ هوشمند در سه مرحله اجرایی خواهد شد، مرحله نخست بخشی از این طرح تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود. مرحله بعد سه ماه بعد و مرحله سوم که مرحله نهایی اجرای فیلترینگ هوشمند است، 6 ماه بعد اجرایی خواهد شد. (+)

20 آبان 93 >
* سخنگوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گفت: به لحاظ خصوصیت فضای مجازی در بحث فیلترینگ صفحه به صفحه، فیلترینگ هوشمند می‌تواند 80 تا 85 درصد موثر باشد. (+)
* وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراخوانی را برای شناسایی تولیدکنندگان سامانه‌های پالایش هوشمند منتشر کرد. (+)

24 آبان 93 >
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای فیلترینگ هوشمند سایت های اینترنتی در سه مرحله خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه از ماه آینده کلید می خورد. (+)
* وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه یکسری شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی تلفن همراه داریم که بیشتر استفاده سالم از آنها است، گفت: اما بنا بر این است که فیلترینگ را هوشمند کنیم تا تنها مقابل موارد مضر را بگیرد. (+)

25 آبان 93 >
* رییس جمهوری پس از استماع گزارش مسئولان در خصوص فیلترینگ هوشمند در جلسه شورای‌عالی فضای مجازی، اقدامات انجام شده در این خصوص را بزرگ و قابل توجه ارزیابی کرد و خواستار ادامه راه و رفع نواقص به منظور تکمیل طرح‌ها در صیانت از محتوای فضای مجازی شد. (+)

26 آبان 93 >
* رمضانعلی سبحانی‌فر، رئیس کمیته ارتباطات مجلس گفت: ایران در زمینه فیلترینگ هوشمند مطالعات گسترده‌ای داشته‌است و تاکنون نیز توانسته به موفقیت‌‍‌هایی دست پیدا کند ولی به دلیل پیچیدگی‌های موجود بعید می‌دانم در مدت زمان کوتاهی اجرایی شود. (+)

2 آذر 93 >
* محمود واعظی گفت: فیلترینگ هوشمند در حال نهایی شدن است، فاز اول فیلترینگ یک ماه دیگر اجرا و فاز دوم آن تا سه ماه دیگر اجرا می‌شود. (+)

12 آذر 93 >
* دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: پس از اینکه وزارت ارتباطات مهلت چند ماهه‌ای را از کارگروه برای هوشمندسازی فیلترینگ درخواست کرد اخیراً‌ اعلام کرده که آمادگی شروع اجرای هوشمندسازی را دارد و از کارگروه تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده برای رسیدگی به این موضوع را کرده است. (+)

15 آذر 93 >
* طرح صیانت فرهنگی و اجتماعی با بهره گیری از سامانه های هوشمند، با هم اندیشی میان مرکز تحقیقات مخابرات ایران، متولیان اجرایی و پژوهشی این طرح و متقاضیان این فراخوان کلید خورد. (+)

19 آذر 93 >
* مدیرعامل شرکت زیرساخت گفت: فیلترینگ هوشمند شبیه parental control (فیلترینگ خانگی) خواهد بود که سطحی از دسترسی را متناسب با شرایط و هویت کاربر فراهم می‌کند و به جای اعمال در گت‌وی بین‌الملل در لایه دسترسی قرار می‌گیرد. (+)

24 آذر 93 >
* معاون وزیر ارتباطات از اجرای فیلترینگ هوشمند شبکه اینترنت با مدیریت یکپارچه و متناسب با شرایط کاربر خبر داد. (+)

27 آذر 93 >
* مدیر کل ساماندهی محتوای مرکز ملی فضای مجازی، با بیان این‌که فیلترینگ هوشمند در حال حاضر در مرحله تحقیقاتی قرار دارد، خاطر نشان کرد که این فیلترینگ تنها روی محتوای رمز نشده تمرکز دارد. (+)

1 دی 93 >
* عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت که وایبر، واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک «اصلاً» در برنامه هوشمندسازی فیلترینگ نیستند و برنامه‌ای هم برای هوشمندسازی آن‌ها وجود ندارد. (+)

4 دی 93 >
* شایعه‌سازی درباره آغاز فیلترینگ هوشمند از شبکه «اینستاگرام» در حالی است که پیش از این گفته شده بود فیلترینگ هوشمند نه روی این شبکه کارایی دارد و نه قصدی برای اجرایی کردن آن وجود دارد. (+)
* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کرمانشاه گفت: مرحله نخست طرح فیلترینگ هوشمند در حال اجرا است و مرحله دوم و سوم این طرح به ترتیب سه و شش ماه دیگر اجرا می‌شود. (+)

8 دی 93 >
* دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از اجرای همزمان دو پروژه برای فیلترینگ هوشمند سایت‌های اینترنتی خبر داد و گفت: در این زمینه برنامه وزارت ارتباطات در دست بررسی است و هنوز اجرایی نشده است. (+)

14 دی 93 >
* در پی انتشار شایعاتی مبنی بر اختلال در یک شبکه اجتماعی بر اساس اجرای طرح فیلترینگ هوشمند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای، این موضوع را تکذیب کرد. (+)

20 دی 93 >
* حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی، وزیر دادگستری تصریح کرد: اگر نتوانیم به طور هوشمند از گسترش بخش های ناسالم این شبکه ها جلوگیری کنیم طبعاً در نهایت ناچار می شویم که اصل شبکه ها را با محدودیت مواجه کنیم. (+)

29 دی 93 >
* وزیر ارشاد گفت: اگر استفاده از این نرم‌افزارها وجود دارد باید با استفاده از روش‌های هوشمند، موارد زیانبخش را فیلتر کنیم، اما اینکه یک بزرگراه را مسدود کنیم به دلیل تخلف دو بزرگوار اشتباه است. (+)

7 بهمن 93 >
* وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آینده فیلترینگ هوشمند اینستاگرام چگونه خواهد بود؟ گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، موفقیت اجرای فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام 83 درصد بوده و نرم‌افزار فعلی بعلاوه نرم‌افزار دیگری گسترش می‌یابند و برای فازهای بعدی فیلترینگ هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند. (+)

8 بهمن 93 >
* بسیج دانشکده‌های برق، کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه‌های تهران در یک گزارش تخصصی، آخرین وضعیت فیلترینگ هوشمند درباره شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی تلفن همراه را مورد بررسی قرار داد. (+)
* وزیر ارتباطات با بیان اینکه در مرحله فاز دوم یعنی سازماندهی فیلترینگ هوشمند هستیم گفت: اینکه بسیج چند دانشگاه به جای آنکه ما را تشویق کنند که تازه وارد وادی فیلترینگ هوشمند شدیم پیش‌گویی می‌کنند که ما موفق نمی‌شویم جای تعجب دارد. (+)