Gerdab.IR | گرداب

وزیر ارتباطات خبر داد:

اجرای فیلترینگ هوشمند به فاز دوم رسید

تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات گفت: قرار است حدود 4 هزار میلیارد تومان در بخش ICT کشور سرمایه‌گذاری کنیم که امیدواریم 10 هزار میلیارد تومان نیز بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام دهد.

محمود واعظی امروز در دیدار نوروزی با اصحاب رسانه و کارمندان وزارت ارتباطات از اولویت‌های وزارت ارتباطات در سال 94 خبرداد و اظهارداشت: قرار است حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان در بخش ICT کشور سرمایه‌گذاری کنیم که امیدواریم 10 هزار میلیارد تومان نیز بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام دهد تا توسعه متوازنی در این حوزه صورت گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم‌چنین توسعه ICT در مناطق محروم و مناطق کمتر توسعه یافته جزء اولویت‌های سال 94 است که به طور جدی پیگیری می‌شود همچنانکه در سال 93 برای اولین بار 8 هزار روستا به اینترنت متصل شد و امسال قرار است به 25 هزار روستا اینترنت ارائه شود.

وی اضافه کرد: همچنین سیاست‌های کلی توسعه پهنای باند به گونه‌ای تنظیم شده که 80 درصد پهنای باند از طریق داخل و 20 درصد از پهنای باند بین‌الملل تأمین شود.

واعظی گفت: در مجموع بنا داریم ظرفیت پهنای باند اینترنت را از وضعیت موجود به میزان 2 برابر تا پایان سال 94 افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: علاوه بر این تولید محتوا و اپلیکیشن‌های کاربردی بسیار با اهمیت است و معتقدیم برای استفاده از فضای اینترنت فعلی کشور باید مردم به محتوا و اپلیکیشن‌های داخلی دسترسی داشته باشند.

وی یادآور شد: در سال 94 مبلغ 120 میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی، دانشگاهی و فارغ‌التحصیلان رشته ICT اختصاص پیدا خواهد کرد که این افراد از وام کم بهره با بازپرداخت میان مدت 3 تا 5 سال استفاده خواهند کرد.

واعظی ادامه داد: در سال 94 حدود 8 پروانه بزرگ در حوزه ICT در اختیار اپراتورهای مختلف قرار خواهد گرفت که زمینه اشتغالزایی بسیاری را فراهم می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: سال گذشته وعده راه‌اندازی 30 هزار شغل در بخش ICT داده شده بود که در سال 94 برنامه ایجاد 100 هزار شغل در دستور کار قرار دارد.

مبادله 19 میلیارد پیامک در نوروز 94

وزیر ارتباطات همچنین با اعلام آمار پیامک‌های تبریک نوروزی اظهارداشت: طی 14 روز اول سال 94 مجموع پیامک‌های مبادله شده توسط 3 اپراتور سیار 18 میلیارد و 962 میلیون و 750 هزار پیامک بوده است که سهم پیامک‌ها برای 3 اپراتور نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است همچنین سهم قابل توجهی از پیام‌ها نیز روی شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی مبادله شده است.

وی با اعلام تفکیک پیامک‌های نوروزی برای هر اپراتور گفت: همراه اول 10 میلیارد، ایرانسل 8.5 میلیارد و رایتل 500 میلیون پیامک را در نوروز 94 داشته‌اند.

مکالمه و پیامک روان شد/ اینترنت همراه نیاز جدید کاربران

واعظی همچنین با اشاره به ارزیابی شبکه‌های تلفن همراه در ایام تعطیلات نوروز 94 گفت: به دلیل پیش‌بینی کمیته‌های مختلفی از پیش از تعطیلات، شبکه‌های اپراتور تلفن همراه تقویت شده بود و با راهکارهایی از جمله پیش‌بینی BTS اضافی در شهرهای توریستی و زیارتی در زمینه صوت و پیامک مشکلی وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما امسال علاوه بر نیازهای صوت و پیامک، مصرف اینترنت کاربران نیز افزایش یافته بود و از نوروز امسال درس می‌گیریم تا تمهیداتی را فراهم کنیم که سال آینده برای اینترنت همراه کاربران نیز مشکلی نداشته باشیم.

بین وزرا، از همه به دکتر ظریف نزدیکترم

واعظی همچنین درخصوص تاثیر تفاهم لوزان بر وضعیت ICT کشور گفت: این تفاهم قطعاً در تمام بخش‌ها اثرگذار خواهد بود، تاکنون در تمام مناقصه‌ها رقابت بین شرکت چینی و شرکت چینی بود که امیدواریم محدودیت‌هایی که برای عرصه ICT و دیگر بخش‌های کشور بوجود آمده برطرف شود و سرعت توسعه افزایش یابد.

واعظی در پاسخ به اظهارنظری که وی را یک وزیر دیپلمات خطاب کرد، گفت: دیپلمات بودن بد نیست و صفت خوبی است، البته اکنون دیپلمات نیستم و در سمت وزیر ارتباطات قرار دارم.

اجرای فیلترینگ هوشمند به فاز دوم رسید

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه‌های این وزارت برای فیلترینگ هوشمند گفت: در سال گذشته از طرف دستگاه‌های مختلف مسئول تحت فشار قرار داشتیم که برخی سایتها را مسدود کنیم اما فیلترینگ هوشمند راه حلی برای مسدود نکردن سایت‌هایی است که محتوای مفید قابل استفاده نیز دارند.

وی تصریح کرد: فاز دوم فیلترینگ هوشمند از نیمه اسفندماه آغاز شده و قرار است فاز سوم از 2.5 ماه آینده (خردادماه 94) آغاز شود.

برنامه‌ریزی برای دو برابر شدن تعداد کاربران ADSL

واعظی در پاسخ به سوالی در خصوص تمهیدات وزارت ارتباطات برای افزایش کیفیت و سرعت اینترنت گفت: در سال 93 نیز با این پرسش روبرو بودیم که توسعه ظرفیت را به کاربران در صف انتظار دریافت اینترنت اختصاص دهیم یا وضعیت سرویس کاربران فعلی را بهبود ببخشیم که نظر کلی این بود که تفاوتی بین کاربر جدید و کاربر قدیمی نباید وجود داشته باشد بنابراین اصل افزایش ظرفیت را بر توسعه سرویس اینترنت به کاربران جدید گذاشتیم. به این ترتیب در سال 93 تعداد کاربران اینترنت پر سرعت خانگی از 3.2 میلیون کاربر به 8.4 میلیون کاربر افزایش یافت.

وی ادامه داد: امسال نیز اصل توسعه تعداد کاربران را در اولویت داریم اما سرعت و کیفیت سرویس کاربران نیز در عین حال افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: از این رو برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کاربران ADSL از 8 به 16 میلیون کاربر در دستور کار است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: از وضعیت فعلی اینترنت راضی نیستم، بارها تذکر داده‌ام که مردم باید با آرامش از اینترنت استفاده کنند نه اینکه مدام شبکه قطع شود و سبب اعصاب‌خوردی مردم شود، برای ارتقای کیفیت اینترنت کمیته‌ای تشکیل شده که هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می‌دهند و به این کمیته اعلام کرده‌ام که حتی در صورت لزوم برای پیشبرد اهداف می‌توانند از مشاور خارجی استفاده کنند.

هیچوقت استفاده از این VPN ها را تائید و تکذیب نکرده‌ایم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره مسدود شدن برخی پورت‌های VPN پیش از آغاز سال جدید گفت: هیچوقت استفاده از این VPN ها را تائید و تکذیب نکرده‌ایم.

وی همچنین یادآور شد: تاکنون از بودجه 2500 میلیاردی وزارت ارتباطات در سال 93، نزدیک به هزار میلیارد و نیم اختصاص یافته و به دنبال دریافت باقی بودجه نیز هستند که احتمالاً تا آخر فروردین‌ماه حاصل می‌شود.