Gerdab.IR | گرداب

جستجوگر بومی در انتظار طرح کسب و کار

تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۴

دوازدهمین نشست شورای راهبری جویشگر بومی با حضور رئیس و اعضای این شورا عصر دیروز در محل سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد.

به گزارش گرداب به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این نشست با دستور جلسه "گزارش پیشرفت طرح، گزارش از بررسی پیشنهادهای واصل شده در فراخوان، گزارش آخرین وضعیت جویشگر یوز و مدل کسب‌ و کار آن و ارائه چارتر طرح جویشگر" برگزار شد.

بنا بر این گزارش در ابتدای این نشست، مدیر جویشگر یوز گزارشی شفاهی درباره زیرساخت‌ها و سرویس‌های ارائه‌ شده و همچنین مشکلات این جویشگر برای اعضای شورا ارائه کرد.

سپس احمد طباطبایی عضو شورای راهبری جویشگر بومی با تاکید بر اهمیت جایگاه این شورا و با توجه به پایان قرارداد جویشگر بومی، خواستار تصمیم‌گیری برای ادامه فعالیت جویشگر یوز در شورای راهبری شد و ادامه حمایت از تمام جویشگرها را منوط به تصمیم‌گیری در شورا عنوان کرد.

همچنین مجید توکل عضودیگر شورای راهبری جویشگر (موتور جستجوی بومی) با بیان اینکه در ابتدای فعالیت این شورا، تصمیمی پیش‌فرض مبنی بر متعهد بودن شورا به اجرای تعهدهای پیشین در قبال جویشگرها و ادامه حمایت از پروژه‌های ناتمام اتخاذ شد، افزود: اما این بدان معنی نیست که شورا هیچ نظارتی بر آنها نداشته باشد بلکه با تایید و تصمیم شورا، بودجه لازم برای ادامه فعالیت شرکت‌ها از طرف معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصیص داده خواهد شد.

وی از مدیر جویشگر یوز خواست که به‌عنوان یک شرکت خصوصی، طرح کسب‌وکار خود را برای ارایه در شورای راهبری آماده کند.

در ادامه این نشست، رئیس شورای راهبری طرح جویشگر بومی با بیان اینکه فلسفه وجودی این شورا حمایت از جویشگرها و جلوگیری از موازی‌کاری است،بر لزوم طراحی نقشه راه برای ادامه فعالیت شرکت‌ها تاکید کرد و با بیان اینکه ما قصد نداریم قطار در حال حرکت را متوقف کنیم، اظهار داشت:توقف حرکت به سود منافع طرح نیست اما خواستار مدیریت صحیح برای رسیدن به اهداف این طرح هستیم.

خسرو سلجوقی با اشاره به موارد مطرح‌شده توسط سایر اعضای شورا،ادامه حمایت از جویشگر"یوز" را منوط به ارایه طرح کسب‌ و‌ کار از طرف مدیران این جویشگر به شورا اعلام و تصریح کرد: پشتیبانی از شرکت‌های خصوصی فعال در طرح باید دارای نظم و انسجام مشخصی باشد.

در ادامه این نشست،علیرضا یاری مجری طرح جویشگر بومی با توجه به دستور جلسه، گزارشی از پیشرفت طرح به شکل نمودار برای اعضای شورا ارایه کرد و از عقب بودن زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده طرح به علت تمدید زمان فراخوان خبر داد.

در این نشست همچنین گزارشی درباره چارتر طرح جویشگر بومی توسط یکی از کارشناسان ارائه شد که در آن "رویکردهای کلی در طراحی نظام مدیریت طرح" به توجه به جایگاه حاکمیتی در مدیریت طرح، در نظر گرفتن رویکرد برنامه‌ریزی موجی غلتان در خط سیر طرح، استفاده از یک الگوی استاندارد،مستندهای اصلی نظام مدیریت طرح، نقشه راه طرح و منشور طرح تقسیم‌بندی شده است.

همچنین درباره منشور طرح و بخش‌های مختلف آن شامل عنوان رسمی طرح، حامی طرح، ضرورت طرح، چشم‌انداز طرح، اهداف راهبردی طرح، محدوده طرح، نقشه راه طرح، نحوه پایش و تایید طرح، عوامل محیطی موثر بر طرح، ذی‌نفعان کلیدی و انتظارهای آنان، هزینه و نحوه تامین مالی طرح، ارکان طرح، منابع و اختیارهای مجری طرح و نحوه توقف طرح به‌طور جداگانه توضیحاتی برای اعضای شورا بیان شد.

در دوازدهمین نشست شورای راهبری جویشگر (موتور جستجوی بومی) مقرر شد فراخوان طرح که مهلت آن در هفته جاری به پایان می‌رسید، همچنان تداوم داشته باشد.