Gerdab.IR | گرداب

نتيجه ميزگرد بي بي سي فارسي؛

سپاه نيروي مردمي است و با تحريم فلج نمي شود

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۸۹

رسانه هاي غربي علاوه بر اسلام هراسي و ايران هراسي، اخيرا پس از مشاهده نقش موثر سپاه پاسداران در خاموش كردن آتش فتنه در ايران، سپاه هراسي را نيز در دستور كار خود قرار داده اند.

گرداب- ميزگرد شبكه بي بي سي فارسي درباره سپاه پاسداران با حضور محسن سازگارا، حسن منصور و علي آلفونه و قاسم شعله سعدي برگزار شد.

 در ميزگرد آخر هفته برنامه «صفحه2» كه از بي بي سي فارسي پخش مي شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي موضوع بحث بود كه ظاهرا اين برنامه به بهانه روز پاسدار اين موضوع را براي ميزگرد خود برگزيده بود.

در اين ميزگرد كه محسن سازگارا، حسن منصور و علي آلفونه از آمريكا و قاسم شعله سعدي از ايران حضور داشتند، سازگارا مدعي شد كه سپاه از سال 68 به انحراف كشيده شد اما بلافاصله آلفونه با لحني تند خطاب به سازگارا تاكيد كرد كه انحراف سپاه از سال 61 بوده است.

اين اختلاف كه فاصله اي 7 ساله ميان ادعاي اين دو را نشان مي داد تا دقايقي بعد نيز ادامه يافت تا جايي كه سازگارا با لحن تمسخرآميز گفت: اطلاعات آقاي آلفونه ناقص است؛ ايشان در زمان تشكيل سپاه خيلي جوان بود.

 قاسم شعله سعدي ادعاي انحراف سپاه از قانون را از اساس رد كرد و گفت: سپاه دقيقا بر اساس قانون اساسي عمل مي كند و اگر ايرادي هست به قانون اساسي است نه به سپاه.

در بخش ديگري از اين نشست در حالي كه بي بي سي مي كوشيد سپاه پاسداران را نهادي غيرمردمي جلوه دهد، شعله سعدي كه از داخل ايران با اين شبكه مصاحبه مي كرد و ظاهرا بيشتر از انگليسي ها با واقعيات ايران آشنا بود، تاكيد كرد: بخش عظيمي از سپاه، حتي در رده هاي فرماندهي، مردمي هستند.

پس از آنكه مجري برنامه «صفحه2» در بخشي از سخنان خود هدف اصلي تحريم هاي اخير عليه ايران را سپاه دانست، حسن منصور استاد دانشگاه آمريكايي اقتصاد و بازرگاني ضمن ابراز علاقه به كاهش اقتدار سپاه پاسداران، اذعان كرد كه سپاه راه هاي دور زدن تحريم را در اختيار دارد.

الفونه نيز تحريم هاي اخير عليه ايران را با هدف ضربه زدن به سپاه دانست اما تاكيد كرد: اين تحريم ها ناقص است و نمي تواند سپاه را فلج كند.

همچنين شعله سعدي كه ظاهرا با ديدن دستبند سبز سازگارا ياد سران فتنه افتاده بود، در بخشي از سخنان خود گفت: در ديداري كه با یکی از سران فتنه داشتم به او گفتم چرا تحريم ها را زير سوال مي بريد؟ كه وی اصلا از نقدهاي من خوشش نيامد.

گفتني است رسانه هاي غربي علاوه بر اسلام هراسي و ايران هراسي، اخيرا پس از مشاهده نقش موثر سپاه پاسداران در خاموش كردن آتش فتنه در ايران، سپاه هراسي را نيز در دستور كار خود قرار داده اند؛ اما هرچه بيشتر بر اين موضوع تمركز مي كنند تا كنون اختلافات عميق فكري و تحليلي آنان برجسته تر شده و از سوي ديگر بيم آن دارند كه با نشان دادن قدرت واقعي سپاه، ناخواسته قدرت بازدارندگي نظامي و امنيتي ايران را افزايش دهند.

منبع: کیهان/شماره 19695