Gerdab.IR | گرداب

پیشفرض حضور در فضای مجازی؟

آبروهایی که با چند کلیک ساده برباد می روند!

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴

فحاشی در فضای مجازی علاوه بر اینکه نشان دهنده مشکلات فرهنگی و اجتماعی فرد است،عاملی خطرناک برای جامعه محسوب می شود.

گروه شبکه های اجتماعی گرداب- این روز ها با پیشرفت و گسترش تکنولوژی و به دنبال آن گسترده شدن شبکه های اجتماعی، هر روز با انبوهی از پست ها،نظرات و انتقادات مختلف رو به رو هستیم که در این بین با بررسی برخی از آنها، گاها با اهانت ها و فحاشی هایی روبه رو می شویم که جای تامل دارد.
 
اخیرا در فضای مجازی شاهد فحاشی های فراوانی بوده ایم که موجب رنجش خاطر و حتی ترک صفحات اجتماعی توسط طعمه های این گونه افراد شده است، از حمله هایی که به صفحه هانیه توسلی پس از مرگ مرتضی پاشایی شد تا بازیکن پرسپولیس و همین اواخر پریوش اکبر زاده که در اثر تصادف جان خود را از دست داد.  
 
وقتی تخلیه روانی در شبکه های اجتماعی دردسرساز می شود / آبروهایی که با چند کلیک ساده برباد می روند!
 
 
فحاشی هایی که نه تنها روان افراد را بهم می ریزد بلکه آثار بسیار سوء و مخربی بر روی فرهنگ و جامعه خواهد داشت. یکی از مهم ترین انتقادات افراد در فیلتر کردن فضای مجازی این است که با این کار جلوی آزادی بیان و اندیشه گرفته خواهد شد. اما متاسفانه همین جماعت به محض مشاهده هر نظر و عقیده ای خلاف آنچه جو فضای مجازی تعیین می کند، فحاشی ها را شروع خواهند کرد.  
 
یکی از دلایل مهم این گونه واکنش ها در فضای مجازی فقدان فرهنگ و نیز درک نکردن معنای انتقاد و تعامل اجتماعی است که اثرات سوء آن  دامن گیر جامعه هم خواهد بود.
 
در مصاحبه ای که خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی داشت، مشخص شد که علت فحاشی و کاربرد کلمات زشت و رکیک در فضای مجازی ضعف تربیت خانوادگی، فاصله گرفتن از ارزش های اخلاقی و کم رنگ شدن اصول معنوی در بعضی از افراد می باشد.
 
وی گفت: قبل از ورود هر فناوری به جامعه ابتدا باید فرهنگ سازی فکری در جهت استفاده از آن ابزار ایجاد گردد تا بتوان از محاسن و نکات مثبت آن بهره مند شد، این اواخر با ورود ناگهانی نرم افزارهای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به جامعه، فرهنگ سازی های لازم انجام نگرفت و متاسفانه برخی از کاربران با رعایت نکردن ادب نوشتاری افراد را مورد هجمه قرار می دهند.
 
وی ادامه داد: این گونه افراد با کمبود فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی به احتمال زیاد توان درک تفاوت انتقاد یا فحاشی را ندارند.
 
هر فرد در جامعه حق انتقاد، اعتراض، آزادی بیان و اندیشه را دارد،اما چگونگی ادای آن تفکر و نظر هنری است که فرهنگ و سواد اجتماعی لازمه آن است.
 
وقتی تخلیه روانی در شبکه های اجتماعی دردسرساز می شود / آبروهایی که با چند کلیک ساده برباد می روند!
 
متخصص علوم رفتاری در ادامه افزود: روش پیشگیری از این گونه رفتار ها بی توجهی و پاسخ ندادن به این گونه افراد است و در سطح فضای مجازی و گروه های مختلف این افراد باید تحریم شده و مورد بی اعتنایی قرار گیرند.
 
وی در پایان با اشاره به آثار مخرب چنین سوء رفتارهایی گفت: این گونه رفتارها در مرحله اول باعث ایجاد الگوهای منفی رفتاری برای دیگران،مخصوصا نوجوانان و جوانان است. دوم، توسعه و گسترش فرهنگ یاوه گویی است و سوم آلوده سازی فضای مجازی و محیط های دیجیتالی است که باعث بدبینی مردم به این گونه ابزارها می شود.
 
باید اضافه کرد، شاید بتوان بزهكاري رايانه‌اي يا بزهكاري مدرن را به عنوان يكي از انواع جديد بزهكاري در حقوق ايران و بين الملل به اعتبار نياز به يک هوش خلاق و پويا، در رديف جرايم فسفري كه توسط افراد هوشمند رخ مي‌دهد، دانست.
 
تماميت جسماني و معنوي اشخاص هميشه قابل احترام بوده است و يكي از جرايم عليه شخصيت معنوي افراد، جرم توهين مي‌باشد كه به‌تازگي نيز از طريق رايانه در سطح گسترده‌اي ارتكاب مي‌يابد.
 
وقتی تخلیه روانی در شبکه های اجتماعی دردسرساز می شود / آبروهایی که با چند کلیک ساده برباد می روند!
 
 
پلیس فتا در این راستا هشدار داده و می گوید:مطابق ماده 700 قانون تعزیرات، هر فردی با نظم یا نثر یا به صورت کتبی یا شفاهی شخصی را هجو کند یا هجویه را منتشر کند، به حبس از یک تا 6 ماه محکوم می شود.این فقط بخشی از جزای فحاشی سایبری است. از دیگر موارد آن می توان به پرداخت جریمه نقدی و شلاق اشاره کرد.