Gerdab.IR | گرداب

آیا دکل های مخابراتی سرطان زا هستند؟

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

با وجود تکذیب مسوولین مخابرات بر سرطان زا بودن دکل های ارتباطاتی لذا متخصصان پزشکی نظری دیگر دارند.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران با پیشرفت تکنولوژی و افزایش ابزارهای مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاکنون بحث های فراوانی در خصوص میزان آسیب های ناشی از تشعشعات ابزارهای مخابراتی شده است که یکی از داغ ترین جنجال هایی که در این زمینه وجود دارد مربوط به دکل های مخابراتی است.

دکل‌های مخابراتی دکل‌هایی هستند که برای مقاصد مخابراتی از قبیل نصب دیش‌های ماکروویو، آنتن‌های رادیو، آنتن‌های موبایل، آنتن‌های بیسیم و... استفاده می‌شوند.

مطالعات علمی نشان داده دکل های BTS که در مناطق مسکونی تعبیه شده اند، امواج الکترومغناطیسی فراوانی را از خود ساطع می کنند که این امر می تواند موجب بروز مشکلات خونی و مغزی برای ساکنانی که در میدان مغناطیسی تاثیر گذار این امواج زندگی می کنند، شوند.


بلاتکلیفی در مورد دکل های مخابرات!


چند سالی است که در این زمینه بحث های فراوانی شده است ولی همچنان اذهان مردم درگیر این موضوع بوده چون نتیجه قاطعی در این زمینه به دست نیامده است.

از طرفی مطالعات علمی پژوهشگران، خبر از خطرات جبران ناپذیر تشعشعات الکترومغناطیسی دکل های مخابرات می دهند و از طرف دیگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی جلساتی که در گذشته با وزیر ارتباطات داشت اعلام کرد که این دکل ها به هیچ عنوان برای سلامتی انسان خطری ندارند.

اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چند میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک هم باشد، اما به مرور در معرض قرار گرفتن دایم در مقابل این تشعشعات می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.

 دکتر محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه ای که چندی پیش با خبر آنلاین داشت، تاکید کرد: " دکل های تلفن همراه سرطان زا هستند."



بلاتکلیفی در مورد دکل های مخابرات!


همچنین استاد برق و مخابرات دانشگاه فردوسی در گفتگویی  اظهار کرد: "امواج‌ الكترومغناطيس فركانس‌هاي مختلفي دارند و با توجه به شدت فركانس‌ها مي توان فعاليت امواج‌ها را ارزيابي كرد. افرادي که برحسب كار روزانه‌ خود مجبورند در محل نزديك با دکل‌هاي مخابراتي قرار بگيرند، سلامتي خود را در درازمدت از دست مي‌دهند و با اين وجود هنوز براي تشعشع امواج دكل هاي مخابراتي اقدامي صورت نگرفته است."

این در حالی است که دکتر منوچهر احمدی، فوق تخصص در درمان سرطان در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: " در این مورد نمی توان با قطعیت صحبت کرد چون هنوز مستندات محکمی دال بر رابطه مستقیم تشعشعات دکل های مخابراتی با ایجاد سرطان در انسان وجود ندارد."

قابل ذکر است که سازمان بهداشت جهانی می گوید: با در نظر گرفتن میزان بسیار پایین تشعشعات صادره و نتایج تحقیقات انجام شده تا کنون هیچ مدرک قانع کننده ای دال بر اینکه سیگنالهای صادره از ایستگاههای موبایل و شبکه های بی سیم می توانند باعت اثرات منفی بر سلامت انسانها شوند بدست نیامده است.

داوود زارعیان، مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران در این رابطه اظهار داشت: تمام دستگاه های ذیریط از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و کارشناسان مختلفی که در این حوزه فعالیت کرده اند، اعلام کردند که دکل های مخابراتی خطری برای مردم ندارند."

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا حتی اروپا آنتن های مورد استفاده شبیه آنتن هایی است که ما استفاده می کنیم. اما به طور کلی جلوگیری از حداقل برخی عوارض عادی و معمولی که ممکن است بر اثر تشعشعات ناشی از دکل ها رخ دهد، آنتن ها  را در ارتفاع نصب می کنند که فاصله ای منطقی با مردم داشته باشد.


بلاتکلیفی در مورد دکل های مخابرات!


زارعیان در پایان گفت: جای نگرانی نیست چرا که در دنیا، حدود 4000 میلیارد دکل تلفن همراه بر اساس همین شبکه نصب شده اند، لذا اگر خطری در پیش بود قطعا کشورهای اروپایی و آمریکایی با این قضیه برخورد می کردند.

حال سوال اینجاست سرانجام این اظهارات ضد و نقیض به کجا می رسد؟ شاید این حوزه نیاز به بررسی و تحقیقات علمی بیشتری توسط پژوهشگران دارد تا بتوان در این مورد به توافق نظر بیشتری رسید.