Gerdab.IR | گرداب

اپراتورهای موبایل خمس درآمدشان را بپردازند

تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس مذاکرات با اتحادیه جهانی مخابرات، ایران توانست مالکیت نقطه مداری خود را که پیش از این به نام کشورمان به ثبت رسیده بود، در اختیار بگیرد.

به گزارش گرداب از مهر، محمود واعظی در مراسم راه‌اندازی هاب ماهواره‌ای ارتباطی در مورد آخرین وضعیت نقاط مداری ایران در کره زمین، خاطرنشان کرد: ایران هم‌اکنون دارای دو نقطه مداری است که یکی از آنها خالی بوده و بر اساس مذاکرات صورت گرفته با ITU، این نقطه مداری در اختیار ایران باقی مانده است. همچنین یک نقطه مداری مشترک نیز با ماهواره عرب‌ست در اختیار داریم که از آن استفاده می‌کنیم.
 
وی در مورد عملیاتی نشدن ماهواره زهره و ارتباط آن با ماهواره ملی که قرار است ایران به مدار بالای زمین بفرستد، گفت: ماهواره زهره عملیاتی نشده و این پروژه نیز ارتباطی با ماهواره ملی مخابراتی ندارد. ما هنوز اسمی برای ماهواره ملی مخابراتی نگذاشته‌ایم و تنها مذاکرات با شرکت‌های داخلی و خارجی را برای اجرای این پروژه آغاز کرده‌ایم.
 
راه‌اندازی زیرساخت شبکه ملی تا پایان سال
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات، گفت: از یک سال و نیم پیش طراحی این شبکه را آغاز کردیم و از نظر زیرساختی نیز این شبکه در حال آماده‌سازی است.
 
واعظی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال زیرساخت این شبکه آماده بهره‌برداری باشد، گفت: از نظر محتوایی نیز باید شبکه ملی اطلاعات را با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط آغاز کنیم.
 
وی از موافقت سازمان جهانی مخابرات برای انتقال مسیریابی آدرس‌های اینترنتی به ایران خبر داد و گفت: تا دو ماه گذشته مسیریابی آدرس‌های اینترنتی قابل استفاده در ایران به خارج از کشور می‌رفت و مجدد به ایران بازمی‌گشت که با موافقت ITU، هم‌اکنون این سامانه در داخل کشور پیاده‌سازی شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه به طور جدی به دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستیم و آن را از ضروریات می‌دانیم، گفت: پس از اجرای شبکه ملی اطلاعات، موضوع راه‌اندازی دولت الکترونیک و دولت موبایل در اولویت کار این وزارتخانه قرار دارد.
 
حمله روزانه چند هزار ویروس رایانه‌ای به کشور
 
واعظی در مورد حملات سایبری هدفمند به ایران گفت: روزانه بیش از چند هزار حمله رایانه‌ای به کشور صورت می‌گیرد که مرکز عملیات امنیت شبکه وزارت ارتباطات این حملات را شناسایی و خنثی می‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه اعتقادی به مقابله با حملات سایبری نداریم، تاکید کرد: در عین حال اجازه نمی‌دهیم شبکه بزرگ ارتباطی کشور وارد حمله واقع شود و در صورتی که کشوری بخواهد در این زمینه خصمانه برخورد کند، پاسخ روشنی به آن خواهیم داد.
 
حجم ۷۰۰ ترابایتی دیتای موبایل در یک سال
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش حجم ترافیک دیتای موبایل طی یک سال اخیر و با راه‌اندازی نسل‌های جدید تلفن همراه، گفت: بر اساس برآوردها، حجم ترافیک دیتای موبایل در یک سال اخیر به ۷۰۰ ترابایت در ثانیه رسیده است.
 
واعظی با اشاره به هدفگذاری‌های این وزارتخانه گفت: از لحاظ رتبه جهانی و منطقه‌ای در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات عقب هستیم و باید جبران این عقب‌افتادگی‌ها به سرعت انجام شود و مطالبات مردم بیش از توان و حجم کار ما در حال حاضر است.
 
اپراتورهای موبایل خمس درآمدشان را بپردازند
 
وی با اشاره به الزام ارتباط‌رسانی به روستاها و مناطق دورافتاده، گفت: اولویت ما دسترسی به اینترنت و تلفن در روستاهای کشور است و تا زمانی که این پروژه به اتمام نرسد، به پیمانکار آن پولی تعلق نمی‌گیرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توصیه به اپراتورهای موبایل برای حضور در مناطق دورافتاده و روستاهای محروم در جهت توسعه خدمات موبایل، گفت: سه اپراتور موبایل اوضاع مالی خوبی دارند و بهتر است خمس درآمدشان را با توسعه مناطق دورافتاده بپردازند.
 
واعظی راه‌اندازی پروژه هاب ماهواره‌ای را نیز در جهت پایداری شبکه و اطمینان در مواقع بحران عنوان کرد و گفت: در مناطقی که صعب‌العبور بوده و امکان فیبرکشی و بردن فرکانس رادیویی نیست، می‌توان از هاب ماهواره‌ای استفاده کرد که برای این پروژه ۱۶ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.