Gerdab.IR | گرداب

طلاق به شرط چت کردن!

مهرم حلال گوشیم آزاد!

تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۴

عمده زوجین در مراجعات به دادگاه ها و مراکز مشاوره از هووی جدیدشان به نام تلفن همراه و شبکه های اجتماعی شکایت دارند ولی نمی دانند همه اختلافات و مشکلاتشان فقط با کمی محبت حل می شود.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران زندگی اش شده يک گوشي تلفن همراه و شبکه هاي اجتماعي که در آن ها عضو شده !!!!اصلا دل کندن از آن برايش سخت است.

حتي نمي تواند لحظه اي آن را زمين بگذارد و به کار ديگري مشغول شود. اگر صدايش بکنيد و بگوييد «يک لحظه بيا»، حتي سرش را نمي چرخاند و خيلي لطف کند فقط مي گويد: «الان کار دارم، چند دقيقه ديگر مي آيم» ، این درد دل یکی از زوحین است که از هووی جدیدش بنام تلفن همراه شکایت دارد...

متین السادات نصری روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا استفاده ناصحيح و افراطي از شبکه هاي اجتماعي اینقدر دامنگیر خانواده ها شده گفت :نه تنها زوجین جوان بلکه بعضي زن و مردهاي متاهل که از بعضي هايشان سن و سالي هم گذشته است دچار استفاده نادرست و بيش از حد از اين شبکه ها شده اندکه یا منجر به خیانت می شود و یا قتل!!
وی در ادامه اظهار داشت : این استفاده ناصحیح از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی آسیب ها و پیامدهایی را به دنبال دارد که با هم مررور می کنیم:
 
 
وقت نداشتن حتي براي همسر:
 
در يک زندگي مشترک موفق، هر دو طرف بايد بخشي از ساعات روز را در کنار يکديگر بگذرانند. هرقدر زن يا مردي زمان بيشتري را به حضور در فضاي مجازي اختصاص بدهد، طبيعتا وقت کمتري براي ارتباط با شريک زندگي و خاطره ساختن در کنار او خواهد داشت. يادتان باشد هر چه زمان کمتري را با هم بگذرانيد، هر چه خاطرات مشترک تان کمتر باشد، هر چه وقت کمتري را صرف شناخت يکديگر کنيد، هر چه کمتر براي بررسي و حل چالش هاي زندگي تان وقت اختصاص دهيد؛ بنيان زندگي مشترک تان، سست تر و احتمال از هم گسستن آن بيشتر مي شود و خداحافظ گفتن تان به يکديگر، آسان تر.
 
بدبيني و بي اعتمادي در زندگي مشترک:
 
استفاده مديريت نشده و مداوم از تلفن همراه، گذاشتن کدهاي امنيتي، حتي قرار دادن گوشي تلفن همراه روي حالت سکوت، از جمله نشانه هاي رفتاري است که زوجين از آن ها شکايت مي کنند و دليلي بر مشکوک بودن رفتار همسرانشان مي دانند. اضطراب همسران در اين گونه مواقع به حدي است که پيش پا افتاده ترين رفتار شريک زندگي شان را دليلي مبني بر تاييد افکار خود مي دانند و نتيجه قابل پيش بيني است: ايجاد کشمکش و جر و بحث هاي بي پايان، بي اعتمادي و بدبيني مزمن.

ايجاد روابط ناسالم:
 
این روانشناس مورد سوم را به ایجاد روابط ناسالم ذکر کرد و ادامه داد: امروزه در فضاهاي مجازي هرگونه مطلبي را مي توانيد بيابيد و اين مطالب در یک چشم به هم زدني منتقل مي شود، بي توجه به اين که مخاطب اين مطالب چه افرادي و در چه گروه هاي سني هستند. افرادي با شعار روشنفکري در گروه ها و با دوستان اجتماعي خود، به گفت و گو درباره مسائلي مي پردازند که در مواردي با شيوه هاي تربيتي و خط مشي فکري خانواده ها در تناقض است. درواقع روشنفکري به قيمت بي حيايي در حال رشد است. روشنفکري که تعريف دقيق و مناسبي از آن براي افراد جامعه ارائه نشده است مقدمه اي براي ورود افراد به روابطي ناسالم و پرآسيب است. عواملي همچون نياز به محبت، نياز به مورد توجه قرار گرفتن، نبود الگوي مناسب و... مي تواند به اين وضعيت نيز دامن بزند.
 
ايجاد رقابت هاي نابجا:
 
متین السادات نصری مورد چهارم را رقابت های نابجا دانست و گفت : رقابت، يکي از مهم ترين انگيزه هاي حرکتي در فرد است. ريشه رقابت مي تواند احساس کمبود، حسادت، غبطه، رهايي از نقص و دستيابي به پيشرفت و کمال باشد. اگر نتيجه اين رقابت سالم و مثبت باشد ايرادي ندارد که هيچ، ادامه آن هم خيلي خوب است، اما اگر قرار باشد نتيجه خوب و سالمي در بر نداشته باشد و فقط منتهي به همان چشم و هم چشمي آسيب زا شود بهتر است در يک جايي متوقف شود. کمال خواهي و زياده طلبي دو سوي رقابت محسوب و باعث مي شود رقابتي سالم و يا ناسالم شکل بگيرد. آنچه به وفور در فضاهاي مجازي ديده مي شود به نمايش گذاشتن تفريحات و خودروهاي لوکس، لباس هاي فاخر و... است. بنابراين فرد با اين تصور و ميل به دستيابي به اين قبيل دارايي ها، ممکن است دست به اقداماتي بزند که نتيجه آن از پيش معلوم است.
 
این روانشناس در ادامه متذکر شد: تنوع و تعدد روابط در فضاي مجازي و همچنين قابليت دسترسي به افراد در موقعيت هاي مختلف، از آسيب هاي پنهان فضاي مجازي محسوب مي شود. در اين ميان کم نيستند زوج هايي که به دلايل مختلف عملکردهاي زناشويي خود را ناکارآمد مي يابند و به برقراري ارتباط هاي پنهاني اقدام مي کنند و به جاي حل مسائل و مشکلات زندگي مشترک خود، مسئله جديدي را براي خود و خانواده شان ايجاد مي کنند که از آن با نام خيانت ياد مي شود ، که خیانت در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به چند دسته تقسیم می شود:
 
خيانت رفتاري:  
 
منظور از خيانت رفتاري اين است که يکي از همسران به صورت رفتاري و با ارتباط برقرار کردن با شخصي خارج از سيستم خانواده، به همسرش خيانت کند.
 
خيانت ذهني:
 
افرادي که در فکر و تخيلاتشان مدام به شخصي ديگر مي انديشند و از آنجا که آن فرد زاده ذهنشان است، شخصي ايده آل به شمار مي آيد براي زندگي مشترک خطر مي آفرينند. اين افراد دايم شريک زندگي شان را با فرد ايده آل ساخته ذهنشان مقايسه مي کنند و چنين فردي چون در حال قياس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمي خورد و رابطه سرد مي شود.
 
خيانت کلامي:

در اين نوع خيانت، زن يا مرد به صورت تلفني يا اينترنتي يا اينکه در هر موقعيتي که فراهم شود با افرادي از جنس مخالف صحبت مي کند و گرم مي گيرد. متاسفانه امروزه به دليل وجود اينترنت و گروه هاي چت ارتباط کلامي و حتي ويدئويي وجود دارد که علاوه بر يک انحراف،  نوعي خيانت به همسر نيز محسوب مي شود. در نهايت پيامد تمامي اين آسيب ها مي تواند به خطر افتادن سلامت روان و کاهش ميزان رضايت از زندگي و در نهايت جدايي باشد.