Gerdab.IR | گرداب

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاه

تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

دولت ها در ادوار مختلف سیاست های گوناگونی در قبال فضای مجازی اتخاذ کرده اند. برخی معتقد به فیلترینگ و استفاده هوشمند از این فضا هستند و برخی دیگر بی تفاوت به آسیب های احتمالی آن، سخن از آزادی کامل در دسترسی به فضای مجازی بر زبان می رانند. البته در این بین نباید از زیرساخت های اطلاعاتی و فناوری حووزه آی تی و فناوری های نوین دولتی اعم از وزارت ارتباطات، مخابرات که با جهت گیری های مختلف از سوی دولت و مجلس مواجه می شوند نیز غافل شد.


سید محمود واعظی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به تاکید دکتر روحانی بر لزوم توجه به منویات رهبری در حوزه فضای مجازی اشاره کرده است.

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاه


وقتی مخاطب خارجی برای رسانه‌های داخلی مهم نیست/ جای خالی دیپلماسی رسانه‌ای در بین چهره‌های سیاسی


امروزه دیپلماسی رسانه‌ای توانسته با استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی اقدام به گسترش دامنه نفوذ خود کند. دیپلماسی رسانه‌ای را شاید بتوان وجه مثبت جنگ نرم دانست.
آنچه در این میان مهم است عدم تعویق انحلال این شورا‌ها به بهانه مقدمات ذکر شده است تا هرچه سریع‌تر امور فضای مجازی کشور به یک متولی واحد سپرده شده و سامان یافته و پروژه‌های مهم روی زمین مانده‌ای همچون شبکه ملی اطلاعات و... از وضعیت نابسامان کنونی خارج شوند.

کارشناسان معتقدند با شکل‌گیری اینترنت ملی هزینه‌های دسترسی به اینترنت کاهش یافته و پهنای باند اینترنت به سرعتی بین 2 تا 8 مگابیت بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

در کشور کره جنوبی که از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد و مقامات وقت وزرات ارتباطات بارها در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این کشور را مورد مثال قرار داده‌اند، 80 درصد پهنای باند داخلی است.

«اینترنت ملی یا شبکه ملی اطلاعات» چیست؟ این پدیده چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه تفاوتی با اینترنتی که هم اکنون از آن استفاده می کنیم خواهد داشت؟ هدف کشورما از راه‌اندازی آن چیست؟ نقاط ضعف و نقاط قوت آن در برابر اینترنت بین‌المللی کدامند؟ کدام کشورها از چنین قابلیتی بهره می برند و چرا؟

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاه
کلاف سردرگم "شبکه ملی اطلاعات"/ خبر وزیر ارتباطات از آماده شدن «لباس پادشاه»


همه این تناقضات در حالی است که هنوز تعریف درستی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه نشده است و چندان بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم مردم، شبکه ملی اطلاعات را با جدایی از شبکه جهانی اینترنت برابر می‌دانند.


هرچند در تعداد، فقط پنج نفر به اعضای شورا افزوده شده اما با توجه تغییر ۸ مقام مسئول در 13 شخص حقوقی قبلی در کنار اضافه شدن آقای سعید رضا عاملی می‌توان گفت شورای عالی فضای مجازی در این دوره نسبت به دوره قبل ۱۲ شخص جدید را در خود جای داده است.

 

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاهوزارت ارتباطات زیر بار نظارت شورایعالی فضای مجازی نمی‌رود/ دلیل عدم برگزاری جلسات شورا


وزارت ارتباطات دائما خبر از راه­‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می­‌دهد ولی شبیه همان خیاط‌هایی هستند که می‌گفتند لباس تن پادشاه است ولی پادشاه واقعا عریان بود! آنها خود را فعال نشان می‌­دهند و می­‌گویند سخت مشغول کار هستیم اما هیچ کس نتایج این گزارشات و فعالیت‌ها را نمی­‌بیند.

 

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاهشبکه‌ملی‌اطلاعات در کشاکش تناقض گویی مسئولان


متاسفانه تداوم رسیدن اخبار ضد و نقیض از شبکه ملی اطلاعات بالاخره کار را به جایی رساند که همین چند روز پیش آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی رسما اعلام کرد حالا حالا‌ها به شبکه ملی فضای مجازی یا‌‌ همان اینترنت ملی که خواسته اصلی رهبر انقلاب از این مرکز است؛ دست نخواهیم یافت!

 

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاهنشست خبری «چهره‌ها» در اینستاگرام بدون حضور خبرنگار!


حالا دیگر خبرنگاران نمی‌توانند برای یافتن پاسخ سوالات خود به این افراد دسترسی داشته باشند و باید منتظر بنشینند تا ببینند آیا فلان چهره سیاسی یا هنری، درباره فلان موضوع مهم موضع‌گیری صریح و شفافی از خود نشان می‌دهد یا خیر؟!

 

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاهمردم 9 استان فدای اختلافات شخصی مدیران/ آقای مدیر؛ رسانه ابزار تهدید نیست!


اختلافاتی که حالا به جان مردم افتاده و هیچ بعید نیست فردا از زبان مسئولان دولتی بشنوید: «ما اختلاف داریم، اینترنت شما باید قطع شود!»

 

سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاه«شورایعالی فضای مجازی» کودکی همچنان بی‌سرپرست


سرعت بالای استفاده از اینترانت داخلی و حجم دانلود بالا و ارزان جذابیتی است که می تواند حجم بالایی از کاربران را به استفاده از شبکه ملی اطلاعات سوق دهد اما متاسفانه این جذابیت بالا برای کاربران ایرانی در بطن خود یک انگیزه منفی برای وزارت ارتباطات است و خدا کند که عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تا کنون به دلیل ترس از دست دادن درآمد کلان فروش اینترنت نباشد!

 
سیاسیون و فضای‌مجازی در یک نگاهآخرین وضعیت موتورهای جستجوی بومی؛ چرا پای «یوز ایرانی» می لنگد؟!

گفتنی است وجود جویشگر های بومی و ملی از ضرورتهای اجتناب ناپذیر دست یابی به اینترنت ملی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است و به نوعی بر استقلال اطلاعاتی کشور دلالت دارد اما ...