Gerdab.IR | گرداب

سخنرانی زاکربرگ در سازمان ملل!

تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴

مارک زاکربرگ مدیر عامل فیس بوک این روزها در قامت رئیس‌جمهور یک کشور بزرگ و قدرتمند ایفای نقش می کند و به دنبال فعالیت‌هایی است که معمولا جز وظایف سازمان‌های بزرگ بین‌المللی محسوب می‌شود.

به گزارش گرداب فارس به نقل از گیزمودو و سی نت نوشت، مدیر عامل فیس بوک روز گذشته در سازمان ملل حضور یافت و از برنامه های خود برای آنلاین کردن همه مردم دنیا خبر داد.
 
در بیانیه ای که به امضای زاکربرگ ملیندا و بیل گیتس (بنیانگذار مایکروسافت) و جیمی ویلز یکی از موسسان ویکی پدیا رسیده و دیروز منتشر شد آمده است: اتصال به اینترنت کلید پایان بخشیدن به فقر شدیدی است که در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. وقتی مردم به ابزار و دانش اینترنت دسترسی داشته باشند، به فرصت هایی دسترسی خواهند یافت که زندگی را برای همه ما بهتر می کند.
 
زاکربرگ قصد دارد در کنار بیل گیتس و تعدادی از بزرگان دنیای فناوری برای آنلاین کردن همه دنیا تا 5 سال دیگر تلاش های بیشتری را انجام دهد. وی در ضیافت ناهاری در سازمان ملل تا بدانجا پیش رفت که وعده داد فیس بوک می تواند دسترسی به اینترنت را در اردوگاه های آوارگان ممکن کند. البته هنوز مشخص نیست وی چگونه می خواهد این وعده اش را عملی کند.
 
البته ایده ها و روش های مورد استفاده زاکربرگ مخالفانی هم دارد. برخی منتقدان وی شرکت فیس بوک را به نقض بی طرفی در اینترنت و تلاش برای استفاده انحصاری از آن متهم کرده اند.
 
اما زاکربرگ اصرار دارد که باید پناهندگان جنگ سوریه  با استفاده از امکانات ارائه شده به فیس بوک به اینترنت متصل شوند. وی در سخنرانی خود در سازمان ملل افزود که با این کار پناهندگان بهتر می توانند از حمایت ها و کمک های جوامع بین المللی برخوردار شوند و با اعضای خانواده و دوستانشان در ارتباط باشند.
 
به گفته وی دسترسی به وب کلید افزایش کیفیت زندگی است و چیزی بیش از یک شبکه متشکل از ماشین ها محسوب می شود. اینترنت پیش ران کلیدی پیشرفت اجتماعی و اقتصادی در دوره زندگی ما محسوب می شود. یک پست فیس بوکی یک تانک یا گلوله را متوقف نمی کند، اما وقتی مردم بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند این شانس را داریم که یک جامعه جهانی مشترک با ارزش های مشترک بسازیم.
 
در دو سال اخیر فیس بوک و گوگل و ... تلاش های زیادی برای تسهیل دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان به عمل اورده اند و اگر به اهداف خود برسند سود سرشار اقتصادی در انتظارشان است. از سوی دیگر گوگل نیز به همین شیوه می تواند به دریایی از اطلاعات دسترسی یافته و با فروش این اطلاعات سازمان یافته به درامد کلانی برسد.
 
فیس بوک هم اکنون در حال ساخت ماهواره ها و هواپیماهایی است که می توانند دسترسی به اینترنت را در دورافتاده ترین روستاها و شهرها ممکن کنند. گوگل هم طرح مشابهی را در دست اجرا دارد و بالن هایی را با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا به همین منظور به کار گرفته است.
 
مخالفان این برنامه ها تاکید می کنند که کاربران این خدمات در عمل تنها به استفاده از سرویس های شرکت های گوگل و فیس بوک روی خواهند آورد و بمباران تبلیغاتی انها سود کلانی خواهد داشت. برخی دیگر نیز می گویند هدف گوگل و فیس بوک از این اقدامات انحصاری کردن مجاری دسترسی به اینترنت در برخی نقاط جهان است.
 
Internet.org یکی از سازمان های غیرانتفاعی است که در حال همکاری با شرکت های مخابراتی و دولت های مختلف جهان به منظور ارائه اینترنت رایگان محدود است. در قالب این طرح چند برنامه همراه و وب سایت تخصصی نیز طراحی خواهد شد و فرصت هایی برای دسترسی به خدمات گسترده تر با پرداخت پول فراهم می آید.
 
پس از ارائه خدمات Internet.org در هند از ماه فوریه، شرکت های اینترنتی بزرگ از همکاری با آن خودداری کرده و مدعی شدند استفاده از چنین روشی به بی طرفی اینترنت لطمه می زند زیرا همه سایت ها و خدمات از این طریق به طور یکسان و برابر در دسترس نخواهند بود. در مقابل فیس بوک ترجیح داد از این فرصت برای توسعه دامنه نفوذ خود استفاده کند و زاکربرگ حتی برای بحث در این زمینه به هند رفت و با نارندا مودی نخست وزیر هند مذاکره کرد.
 
زاکربرگ برای قانع کردن دیگران برای پذیرش دیدگاه هایش به کاهش فقر در صورت استفاده از اینترنت تاکید می کند. وی مدعی است به ازای دسترسی هر 10 نفر به اینترنت یک نفر از فقر رهایی می یابد. او در سخنرانی خود در سازمان ملل مدعی شد که با افزایش دسترسی به اینترنت 140 میلیون فرصت شغلی جدید خلق می شود. باید منتظر ماند و دید این ایده های خوش و رنگ و لعاب در عمل به چه نتیجه ای می انجامد.