Gerdab.IR | گرداب

بازار داغ لایک فروشی در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴

این روزها پای کسب و کاری تازه به فضای مجازی باز شده، تجارتی که در آن خبری از ارائه محصول یا خدمت نیست و فقط لایک ها (پسندها) و فالوئرها (دنبال کنندگان) هستند که رد و بدل می شوند.

به گزارش گرداب از خبرگزاری صدا و سیما؛ مهندس مهدوی کارشناس تجارت الکترونیک می گوید: گسترش شبکه‌های اجتماعی باعث تغییر روش‌های تبلیغاتی شده است، کاربران فراوانی ساعت ها وقت خود را پای شبکه های اجتماعی می گذارند و این موضوع باعث شده تا توجه تولیدکنندگان و تجار به تبلیغات در این فضا معطوف شود. از طرفی افراد شهرت طلب هم علاقه زیادی دارند تا در این فضا دیده شوند و برای خود طرفدار جمع کنند.

با جستجویی کوتاه در فضای مجازی به سایت های مختلفی بر می خوریم که اقدام به فروش مخاطب های جعلی می کنند. سایت هایی که با ساخت اکانت های (نام های کاربری) مختلف، بازدید های ساختگی برای صفحات تولید می کنند و یا مخاطبان را نسبت به یک فرد یا یک نام تجاری علاقمند نشان می دهند و لایک جعلی پای پست ها می زنند.

مهدوی می گوید: متاسفانه برخی از شخصیت های هنری و ورزشی حاضرند پول های کلانی هزینه کنند تا نشان دهند که طرفداران زیادی در فضای مجازی دارند. آنها با خرید فالوئر (دنبال کننده) جعلی برای صفحات خود، می خواهند خود را محبوب جلوه دهند و این محبوبیت را به رخ رقبا یشان بکشند.

هر فالوئر (دنبال کننده) جعلی در فضای مجازی حدودا بین 15 تا 20 تومان قیمت دارد. مثلا خرید‌ صد‌ هزار فالوئر، دو میلیون تومان آب می خورد. از طرفی  برخی ها هم به دنبال" هلوی حاضری برای گلو " هستند و سراغ صفحات آماده با فالوئرهای بالا می روند. آنها به جای تلاش برای افزایش مخاطبان خود، یک صفحه پرمخاطب را خریداری می‌کنند و با تغییر رمز عبور، مالک جدید آن صفحه می‌شوند و از ظرفیت مخاطبانشان برای تبلیغ خود استفاده می‌کنند.

مسئول فروش یکی از وب سایت های فروش فالوئرمی گوید: سفارشها کمتر از 10 هزار لایک یا فالوئر را ظرف 1 الی 3 ساعت انجام می دهیم و سفارشهای بزرگتر را حداکثر تا یک روز الی یک هفته به پایان خواهیم رساند و از طریق تمام کارت های عضو شتاب می توانید پول را بصورت آنلاین پرداخت کنید.

مهدوی کارشناس تجارت الکترونیک می گوید: وقتی دنبال کنندگان یک صفحه زیاد باشند سایر مخاطبان دنیای مجازی نسبت به این صفحه پربازدید کنجکاو می شوند و علاقه دارند تا جزو بازدید کنندگان صفحاتی باشند که فالوئر بالایی دارد حتی اگر این فالوئر ها جعلی باشند.

بازیگران، ورزشکاران و خوانندگان، یک گروه از مشتریان فالوئرهای جعلی هستند. دسته‌ای دیگر از مشتریان فالوئرهای جعلی افرادی هستند که به دنبال دیده شدن و شهرتند. مثلا نویسندگان، شاعران و نوازندگان نوپا یا اشخاص کاملا معمولی که تب شهرت دارند.

علیرضا حقیقی، رامبد جوان، بهاره رهنما و بهنوش بختیاری از فعالان شبکه های اجتماعی هستند که فالوئر های بالایی دارند و مطالب و عکس های زیادی را به اشتراک می گذارند.

بهنوش بختیاری درباره مدیریت صفحه شخصی اش می گوید: من ادمین (گرداننده) ندارم. تا آنجا که بشود همه پیغام ها را می خوانم و تا جایی که بشود جواب می دهم.

وی همچنین با اشاره به برخی بی اخلاقی ها در فضای مجازی می گوید: فضای مجازی چیزهایی دارد که واقعا می توان گفت فضایی مسموم است. من به پدر و مادرها توصیه می کنم اجازه حضور بچه های کوچک شان را در این فضا ندهند. من هنرپیشه ام دوست دارم در فضای مجازی باشم؛ آدم برونگرایی ام و میل به دیده شدن دارم اما اگر بچه داشتم نمی گذاشتم در این فضا حضور یابد.

مهدوی کارشناس تجارت الکترونیک با اشاره به نتایج مضر این کسب و کار تازه می گوید: خرید دنبال کنندگان جعلی باعث می شود تا کاربران واقعی نسبت به فضای مجازی بی اعتماد شوند.همچنین اعتماد به افراد سودجو برای خرید لایک، خطر هک شدن حساب‌های کاربری را به همراه دارد. افراد سودجو تنها با راه‌اندازی سایت و قراردادن اطلاعات تماس موقت (تلفن همراه اعتباری یا آدرس ایمیل) طعمه‌های خود را می‌یابند و علاوه بر اخذ پول های کلان، می توانند به اطلاعات شخصی افراد هم دسترسی پیدا کنند.

تب فالوئر (دنبال کننده) فقط مختص به ایرانی ها نیست. لیونل مسی  نزدیک به 26 میلیون فالوئر دارد و اگر درگیر مسابقات نباشد، هر سه چهار روز یک بار عکس می گذارد، برای سبقت گرفتن از او کافیست یک شبه میلیونها فالوئر بخرید و به چهره ای محبوب تبدیل شوید، البته فقط در دنیای مجازی!