Gerdab.IR | گرداب

بي بي سي گزارش داد:

سپاه پاسداران شبکه های براندازی اینترنتی را منهدم کرده است

تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۸۷

پایگاه خبری سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای اعلام داشته است که نیروهای اطلاعاتی این نهاد "شماری از شبکه های سازمان یافته ضد دینی، ضد امنیت، فرهنگ و عفت عمومی را رهگیری و شناسایی و عناصر اصلی آنها را بازداشت کرده اند.

بي بي سي
پایگاه خبری سپاه پاسداران با صدور بیانیه ای اعلام داشته است که نیروهای اطلاعاتی این نهاد "شماری از شبکه های سازمان یافته ضد دینی، ضد امنیت، فرهنگ و عفت عمومی را رهگیری و شناسایی و عناصر اصلی آنها را بازداشت کرده اند.
معمولا در ایران تخلفات اینترنتی از سوی نهادهای قضایی و انتظامی و وزارت اطلاعات مورد پیگیری قرار می گیرد.
در اطلاعیه این مرکز آمده است که این شبکه ها به زبان فارسی در اینترنت فعالیت می کردند و با بازداشت دست اندرکاران آنها، منهدم شده اند.

این اطلاعیه می افزاید که عوامل اصلی راه اندازی و اداره این شبکه ها مورد حمایت "سرویس های امنیتی کشورهای بیگانه نیز قرار داشته اند" اما به نام بازداشت شدگان، کشورهای حامی آنان و نوع حمایتی که از آن برخوردار می شدند اشاره ای نکرده است.


به گفته مرکز بررسی جرائم سایبری سپاه پاسداران، براساس "مستندات و اعترافات صریح" بازداشت شدگان، آنان با طراحی و تشکیل شبکه های پیچیده، قصد پیشبرد اهداف دشمن در "پروژه براندازی نرم" را داشتند و برای این منظور، اقدام به راه اندازی سایت های ضد دینی، مستهجن و ضد انقلابی کردند.


این مرکز در اطلاعیه خود افزوده است که عوامل اصلی این طرح، "افراد فعال در این عرصه را شناسایی می کردند و با برقراری ارتباط، به پشتیبانی فنی و مالی، خط دهی و هدایت آنان می پرداختند" اما مشخص نکرده است که افرادی که شناسایی می شدند در "عرصه" راه اندازی و اداره سایت های اینترنتی فعالیت داشتند یا "عرصه" عملیات براندازی.


اگرچه منابع اطلاعاتی جمهوری اسلامی معمولا اصطلاح براندازی نرم را برای نامیدن فعالیت های سیاسی و تبلیغاتی علیه نظام به کار برده اند، در اطلاعیه سپاه پاسداران، این اصطلاح به انتشار مطالب مستهجن و خلاف عفت عمومی نیز اطلاق شده است.


اهداف شبکه های منهدم شده
اطلاعیه سپاه پاسداران شبکه های مورد نظر را متهم می کند که هدف آنها "اهانت و تقدس زدایی از اعتقادات مذهبی، توهین به قرآن کریم و معصومین، ترویج انواع انحرافات بسیار عمیق اخلاقی فردی و خانوادگی، تبلیغ جهت فروش دختران ایرانی، شکستن حریم خصوصی افراد، فیلمبرداری مخفیانه و ترغیب کاربران ایرانی به تولید محتوای مستهجن و ضد دینی" بوده است.



سهولت ایجاد وبلاگ های شخصی ارتباطات اینترنتی را توسعه داده است
مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری سپاه پاسداران می افزاید که عناصر اصلی و فعال در این شبکه ها که تعدادی از آنان در خارج سکونت داشته اند شناسایی، بازداشت و تحویل مقامات قضایی شده اند و وعده می دهد که در اطلاعیه های بعدی، اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه فعالیت و حمایت صورت گرفته از این شبکه ها را به اطلاع عموم برساند.


جرائم سایبری یا سایبرنتیک به آن دسته از تخلفات قانونی اطلاق می شود که با استفاده از اینترنت یا از طریق ارتباط اینترنتی وقوع می یابد.


دزدی آثار فرهنگی و علمی، وروزد غیر مجاز به سایت های اینترنتی، سرقت هویت افراد، اخاذی، کلاهبرداری، توهین و افترا، تهدید و مزاحمت شخصی، ترغیب به ارتکاب جرم، انتشار مطالب مغایر قوانین و مقررات، و فراهم کردن زمینه برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات برای اقدامات غیرمجاز و غیرقانونی در بسیاری از کشورها از جمله ایران، جرم قابل پیگرد محسوب می شود.


در سال های اخیر و با گسترش دسترسی به اینترنت و سهولت ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی و وبلاگ های شخصی، زمینه مساعدی برای ارتکاب این نوع جرائم فراهم آمده و در ایران نیز پیش از این خبرهایی در مورد قرار دادن غیر مجاز مطالب و تصاویر خلاف عفت عمومی و تصاویر و فیلم های گرفته شده از حریم خصوصی افراد در سایت های مختلف اینترنتی منتشر شده است.


در حال حاضر، بیشتر جرائم اینترنتی در ایران با استناد به قوانین عمومی و قانون مطبوعات، که نشریات الکترونیکی را نیز مشمول این قانون قرار می دهد، قابل پیگرد است و مجلس نیز لایحه جرائم رایانه ای را تصویب کرده که باید به تایید شورای نگهبان برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا - پرونده متهمان بازداشت شده به دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای و اینترنتی ارسال شده و پس از تکمیل پرونده، رسیدگی قضایی به این پرونده به زودی آغاز می شود.