Gerdab.IR | گرداب

بیانیه آژانس انرژی اتمی در اینستاگرام!

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴

حمید بعیدی نژاد یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای بیانیه آژانس بین المللی اتمی را در اینستاگرام خود منتشر کرد.

به گزارش گرداب از باشگاه خبرنگاران جوان حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه که یکی از مسئولین فعال در فضای اینستاگرام است در آخرین پست اینستاگرام خود بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی را منتشر کرد.

بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی در اینستاگرام بعیدی نژاد+ اینستاپست

بعیدی نژاد در این پست نوشت: 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمي امروز طي بیانیه‌ای رسمي ضمن تاييد همکاری کامل ایران، اجراي كامل نقشه راه مورد توافق ميان ايران و آژانس برای حل و فصل مباحث مربوط به ادعاهاي مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته اي جمهوری اسلامی ایران را (كه اصطلاحا پي ام دي خوانده ميشود) اعلام نمود.


آژانس اعلام كرده است كه تا بازه زمانی منتهی به 15 اکتبر 2015 (تا امروز) همه اقدامات مندرج در نقشه راه براي حل مسائل مربوط به برنامه هسته اي ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

بر اساس اعلاميه رسمي آژانس، ایران تا امروز هر اقدامي که باید برای اجراي نقشه راه تفاهم شده ميان ايران و آژانس انجام می‌داد، انجام داده است و بر اين اساس مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی‌مانده مربوط به ادعا هاي مربوط به برنامه هسته اي ايران را با هدف بسته شدن نهايي پرونده پي ام دي تا دو ماه آينده ارائه خواهد نمود.

صدور اين بيانيه از سوي آژانس حاصل كار فشرده چند ماهه ايران با آژانس ميباشد. اجراي هماهنگ نقشه راه ميان ايران و آژانس يكي از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترك و هماهنگ چند ماهه و شبانه روزي نهادهاي مرتبط داخلي كشور و بويژه با مشاركت بسيار موثر و هوشمندانه ي بخش دفاعي كشور بوده است كه با هدف مردود دانستن ادعاهاي نادرست عليه كشورمان صورت پذيرفت. اين ادعاها بيش از دهسال بعنوان پرونده اي سياسي و امنيتي عليه كشورمان مطرح شده بود كه در حدود چهار سال پيش رسما به يك كيفرخواست سياسي مبدل شد كه چنان مسائل و ادعاهايي را عليه برنامه هسته اي كشورمان مستند سازي ميكرد كه واقعا از نظر ناظران بين المللي حل و فصل موضوع پي ام دي را تقريبا غير ممكن ميساخت. چنانچه برخي رسانه هاي آمريكايي با استناد به اسناد غير قابل انكار اثبات نمودند، طرح پرونده پي ام دي از سوي آمريكا و غرب عليه ايران با هدف اثبات نظامي بودن برنامه هسته اي و توليد سلاح هسته اي توسط ايران و فراهم نمودن زمينه سياسي و رواني براي آغاز حمله نظامي عليه ايران انجام ميگرفت.

اما با شروع روند جديد مذاكرات هسته اي، روند پيگيري بحث پي ام دي هم بنحو زيادي تغيير يافت كه نقطه اوج آن توافق دو طرف در خصوص نقشه راهي بود كه اجراي آن امروز توسط آژانس تاييد شد. ايران در طي اين مسير با يك رهيافت چند ضلعي ديپلماتيك-حقوقي-فني توانست حل و فصل اين پرونده پيچيده را مديريت نمايد. خيلي از ناظران خارجي و حتي داخلي رسيدن به نقطه امروز در حل بحث پي ام دي را ساده انگاري تيم مذاكره كننده هسته اي عنوان ميكردند. 

يا حسين